THE MECHANIZATION OF WRITTEN PRODUCTION IN THE WRITING OF THE NATIONAL HIGH SCHOOL EXAM (ENEM)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/ees.v19n21art02

Keywords:

Avaliação, Escrita dialógica, Redação do Enem

Abstract

This article seeks to reflect on the mechanisms used to evaluate argumentative textual production as a language activity in the National High School Exam. Consolidated in the positivist model because it is a paradigm that does not privilege the organization of autonomous thoughts but a directed production that is structured in a standard of qualification of its own, the evaluation of the writing of the ENEM is based on a classificatory character, being a pragmatic instrument for the attribution of grades and ranking of public and private education in Brazil. The methodology used follows a qualitative approach that is guided by the analysis of several documents made available by the Ministry of Education that deal with this evaluation process, as well as works that reflect on the writing of texts. The analyses demonstrate a mechanized examination devoid of dialogical purposes, not considering writing as a communicative principle or as an emancipatory form of expression.

Keywords: Evaluation. Dialogic writing. ENEM’s writing.

 

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Author Biographies

Sandra Mara Mendes da Silva Bassani

Doutora em Letras Neolatinas - Literaturas Hispânicas, e Mestre em Letras Neolatinas - Língua Espanhola - pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Especialista em Gestão Pública - pelo Instituto Federal do Espírito Santo. Especialista em Metodologia do Ensino de Francês como Língua Estrangeira. Pós-Graduada em Formação Docente para a Educação a Distância - pelo Cefor/Ifes. Licenciada em Letras Português/Espanhol, Letras Português/Inglês, Bacharel em Administração e Bacharel em Ciências Contábeis pelo Centro de Ensino Integrado Sagrado Coração. Professora permanente do quadro de docentes da Capes, ministrando disciplinas no ProfLetras (Mestrado Profissional em Letras, vinculado à UFRN e ofertado pelo Ifes campus Vitória). Professora efetiva de Inglês, Espanhol e Comunicação e Expressão do Ifes (Instituto Federal de Educação do Espírito Santo) campus Linhares.

Gilda de Almeida Bastos, Ifes

Mestra em Letras pelo Instituto Federal do Espírito Santo (2021). Especialista em Gestão Escolar Integradora pela Universidade Castelo Branco (2007). Licenciada em Letras/Francês, pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Colatina (1995). Licenciada em Letras/Inglês, pela Universidade de Uberaba (2021). Foi diretora escolar, secretária municipal de educação e professora em cursos de graduação à distância e em cursos preparatórios para concursos públicos. Atualmente, é professora de língua portuguesa na rede estadual de educação do Espírito Santo. Desenvolve estudos em linguística, literatura e análise do discurso. 

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Published

2024-04-26