This is an outdated version published on 2025-09-17. Read the most recent version.

"TRAVELING THROUGH THE AUTISTIC WORLD": PHYSICAL EDUCATION AND THE INCLUSION OF STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS

Authors

  • Hellen Karla Santos Braga Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Alenice Aliane Fonseca Programa de Pós-graduação em Saúde Pública – UFMG
  • Dayana Junqueira Ayres Silva Escola Estadual Deputado João de Almeida - E.E.D.J.A.
  • Alex Sander Freitas Unimontes

Keywords:

Autism, Physical Education, Inclusion, School

Abstract

Atypical students are increasingly present in schools and should have their access to Physical Education classes adapted to their peculiarities, taught by trained and qualified professionals so that the student can achieve their full development. The objective of this article was to analyze the conditions for the inclusion of students with special educational needs in physical education classes and to verify which means were used by the teacher to facilitate this inclusion, as well as to identify how autistic students directly engage with their learning development through sports. This is a systematic literature review that utilized the following databases as research instruments: Scientific Electronic Library Online (SciELO), Google Scholar, Bireme, and Latindex. The terms used in the search were "autism," "school," "inclusion," and "physical education." A total of 30 articles were found, 14 duplicates were excluded, and after reading the titles, abstracts, and full texts, 16 articles were selected for inclusion in the study. For the analysis of the selected material, the following axes were outlined: identifying the relationship between autistic students and their adaptation to the school environment in physical education classes, and the training and qualification of teachers in providing inclusive and adapted classes; verifying the main barriers to the inclusion of these students in the school environment. The main results indicate that some schools are still not prepared to fully include students with autism in physical education classes and that teachers need further training to better serve atypical students. Conducting this research demonstrated that this content is relevant as it seeks to highlight the importance of trained professionals in dealing with both the daily changes in education and teaching atypical students in a playful manner, where the child feels pleasure in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA Pereira; ALMEIDA, Deyliane Aparecida; Leal, Angélica. Processos de Adaptação de crianças com transtorno do espectro autista à natação: um estudo comparativo. Revista Educação Especial em Debate, n. 4, p. 79-91, 2017. Acesso em 24 maio de 2023.

BARBOSA, Lucas; GALLINA, Isadora; NUNES, Camila Cunha. Percepção dos responsáveis por crianças com autismo sobre a importância das aulas de educação física escolar. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 20, 2022. https://doi.org/10.36453/cefe.2022.28800 . Acesso em 16 maio de 2023.

BRASIL, Lei nº 9.394/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: 1996.Diponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 16 maio de 2023.

BRASIL. Saúde de A à Z: Quem são as pessoas com deficiência? Disponível em: http://antigo.saude.gov.br/saude-de-a-z/saude-da-pessoa-com-deficiencia. Acesso em: 28 mar. 2023.

BERTIN. Carla; NOKANO, Claudia ET.al. Manual dos Direitos da Criança com Autismo. São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.saopaulo.sp.leg.br/escoladoparlamento/wp-content/uploads/sites/5/2021/11/Manual-dos-Direitos-da-Pessoa-com-Autismo.pdf. Acesso em: 26 mar. 2023.

CHICON, José Francisco et al. Brincando e aprendendo: aspectos relacionais da criança com autismo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 41, p. 169-175, 2019. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.01.017. Acesso em: 23 mar. de 2023.

DECLARAÇÃO DE SALAMANCA. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 24 de maio de 2023.

FALKENBACH, Atos Prinz; DIESEL, Daniela; DE OLIVEIRA, Lidiane Cavalheiro. O jogo da criança autista nas sessões de psicomotricidade relacional. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 31, n. 2, 2010. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=401338541014. Acesso em: 24 maio de 2023

FONSECA, Vitor da. Desenvolvimento psicomotor e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2008.

GAROZZI, Gabriel Vighini et al. Brincando e aprendendo: aspectos relacionais da criança com autismo. In: XX Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte e VII Congresso Internacional de Ciências do Esporte. 2017. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.01.017. Acesso em 13 junho de 2023.

KRAMER, S. Direitos da Criança e projeto político pedagógico de educação infantil. In. BAZÌLIO, L.C: KRAMER, S. Infância, educação e direitos humanos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

OLIVEIRA, Reinaldo Conceição et al. Benefícios do Esporte para a Inclusão de Crianças Autistas. Revista Faipe, v. 12, n. 1, p. 43-53, 2022 – Acesso em: 02 junho de 2023.

SÁ, Maria das Graças Carvalho Silva de; SIQUARA, Zelinda Orlandi; CHICON, José Francisco. Representação simbólica e linguagem de uma criança com autismo no ato de brincar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 37, p. 355-361, 2015. https://www.scielo.br/j/rbce/a/gvkfQ6BQmV7bt88jySzwVPw/dx.doi.org/10.1016/j.rbce.2015.08.004. Acesso em: 14 jun. 2023.

SANTOS, A. M. T. Autismo: um desafio na alfabetização e no convívio escolar. São Paulo: CRDA, 2008.

SCHLIEMANN, A. L. Esporte e autismo: estratégias de ensino para inclusão esportiva de crianças com transtorno do espectro autista (TEA). 2013. Tese de Doutorado. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1625597. Acesso em 14 junho de 2023.

SILVA, L. E. V. da et al. Contribuições dos jogos cooperativos e esportes coletivos para o desenvolvimento de habilidades sociais e pedagógicas em crianças com transtorno do espectro autista. 2020. Disponível em: https://encurtador.com.br/0PeYE. Acesso em: 14 jun. 2023.

SILVA, S. G. et al. Os benefícios da atividade física para pessoas com autismo. Diálogos em Saúde, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://periodicos.iesp.edu.br/dialogosemsaude/article/view/204/181&ved=2ahUKEwj6tKyBjfWJAxWFqpUCHZNUOXsQFnoECDgQAQ&usg=AOvVaw1gb2_4R7Xve8_wbazum-TL. Acesso em: 13 maio 2023.

SOUZA, M. G. de; Martins, M. M. S.; SILVA, C. D. A Educação Inclusiva: Os Aspectos e princípios da inclusão social no âmbito educacional. Educação & Linguagem. ISSN: 2359-277X. ano 5. nº 1. mai. p. 61-76. 2018.

SOUSA, M. N. A.; BEZERRA, A. L. D. Atividades esportivas para indivíduos com transtorno do espectro autista. Revista Brasileira de Educação e Saúde, v. 11, n. 1, p. 90-96, 2021. https://doi.org/10.18378/rebes.v11i1.8703 . Acesso em: 24 de maio 2023.

TEIXEIRA, G. Manual do autismo. São Paulo: Editora Best Seller, 2016.

Published

2025-09-17

Versions

How to Cite

KARLA SANTOS BRAGA, Hellen; ALIANE FONSECA, Alenice; JUNQUEIRA AYRES SILVA, Dayana; FREITAS, Alex Sander. "TRAVELING THROUGH THE AUTISTIC WORLD": PHYSICAL EDUCATION AND THE INCLUSION OF STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS. RENEF, [S. l.], v. 7, n. 11, p. 36–47, 2025. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/9239. Acesso em: 25 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>