Research in Mathematics Education: possibilities for making and appreciating data from the perspective of anthropological studies
DOI:
10.46551/emd.v8n14a09Keywords:
Critical Methodologies, Plural Epistemologies, Making and Assessing Data, Anthropological PerspectiveAbstract
The reflection presented in this theoretical essay proposes rethinking research methodologies in Mathematics Education from an anthropological perspective, promoting the making and appreciation of data as opposed to traditional collection and analysis, proposing a Mathematics Education that is more sensitive to cultural diversity and contributing to a plural and contextualized epistemology. Inspired by a critical and decolonial vision, it emphasizes the importance of methods such as participant observation, narratives and ethnographies that make it possible to capture cultural and social complexity. This movement aims to contribute to a Mathematics Education rooted in diversity, valuing the plurality of cultural knowledge and encouraging dialogue between school knowledge and local practices. This promotes a more democratic, transformative education that is connected to students' social realities.
Downloads
References
BARROS, Liana Cézar; BAUMANN, Ana Paula Purcina; RIBEIRO, José Pedro Machado. Os povos indígenas brasileiros nos livros didáticos de Matemática dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Educação Matemática Debate, v. 7, n. 13, p. 1-23, 2023. https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a19
BISHOP, Alan John. Mathematics Education and cultural diversity. Educational Studies in Mathematics, v. 19, n. 2, p. 179-191, may 1988. https://doi.org/10.1007/BF00751231
BOAS, Franz. Race, language, and culture. Chicago: The University of Chicago Press, 1928.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago. La poscolonialidad explicada a los niños. Popayán: Editorial Universidad del Cauca, 2005.
CLIFFORD, James. A experiência etnográfica: Antropologia e literatura no século XX. Tradução de Patrícia Farias. 2. ed. Rio de Janeiro: EdUFRJ, 2002.
CLIFFORD, James. Writing culture: the poetics and politics of ethnography. Berkeley: University of California Press, 1986.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: um programa. São Paulo: Autêntica, 2002.
ESCOLAR, Arturo. Encountering development: the making and unmaking of the Third World. Princeton: Princeton University Press, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Tradução de Fanny Wrobel. Rio de Janeiro: LTC, 1989.
GONÇALVES, Harryson Júnio Lessa; SANTANA, Marcela Lopes; MARTINS, Igor Micheletto; SOUZA, Carla Araujo; SCIARINI, Arthur Henrique. Manifesto por uma Antropologia da Educação Matemática. Revemat, v. 19, p. 1-21, 2024. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e97208
LAPLANTINE, François. Aprender antropologia. Tradução de Marie-Agnès Chauvel. São Paulo: Brasiliense, 2000.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 14. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
MALINOWSKI, Bronisław Kasper. Argonautas do Pacífico Ocidental: um relato do empreendimento e da aventura dos nativos nos arquipélagos da Nova Guiné melanésia. Tradução de Anton P. Carr e Lígia Aparecida Cardieri Mendonça. São Paulo: Abril Cultural, 1978.
MANOEL, Alan Pereira; CORADETTI, Camila Aparecida Lopes. Um olhar sobre as questões étnico-raciais nas enunciações sobre a história da Matemática apresentadas pelos livros didáticos de Matemática do Ensino Médio aprovados pelo PNLD 2018. Educação Matemática Debate, v. 3, n. 9, p. 267-281, set./dez. 2019. https://doi.org/10.24116/emd.v3n9a04
MENDES, Iran Abreu; FARIAS, Carlos Aldemir (Org.). Práticas Socioculturais e Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2014.
MENDES, Iran Abreu; FARIAS, Carlos Aldemir. Práticas socioculturais e aprendizagem da cultura. Rematec, v. 18, n. 45, p. 2-6, 2023. https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2023.n45.pe2023001.id540
MIGNOLO, Walter. La idea de América Latina: la herida colonial y la opción decolonial. Barcelona: Gedisa Editorial, 2007.
MIGNOLO, Walter. The darker side of western modernity: global futures, decolonial options. Durham: Duke University Press, 2009.
MORGAN, Lewis. Ancient society. New York: Henry Holt and Company, 1877.
OLIVEIRA, Roberto Cardoso. O trabalho do antropólogo. São Paulo: EdUnesp, 2000.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 117-142.
ROCHA, Gilmar. A etnografia como categoria de pensamento na antropologia moderna. Cadernos de Campo, v. 15, n. 14-15, p. 99-114, 2006. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v15i14-15p99-114
STOCKING JR., George W. Observers observed: essays on ethnographic fieldwork. Madison: University of Wisconsin Press, 1983.
TYLOR, Edward Burnett. Primitive culture. Cambridge: Cambridge University Press, [1871] 1920.
YOUNG, Michael; MULLER, Johan. On the powers of powerful knowledge. Review of Education, v. 1, n. 3, p. 229-250, oct. 2013. https://doi.org/10.1002/rev3.3017
Additional Files
Published
Métricas
Visualizações do artigo: 78
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.