https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/issue/feedEducação Matemática Debate2024-08-01T14:17:12+00:00Gilberto Januario & Janine Motarevista.emd@unimontes.brOpen Journal Systems<p style="text-align: justify;"><em>Educação Matemática Debate</em>, eISSN 2526-6136, é editada pelo Grupo de Pesquisa em Educação Matemática (GPEMat) e pelo Grupo de Pesquisa Currículos em Educação Matemática (GPCEEM). Objetiva contribuir com a reflexão e a socialização de conhecimento sobre os processos de ensino e de aprendizagem da Matemática, sobre diferentes elementos do desenvolvimento profissional docente e sobre aspectos epistemológicos, filosóficos, didáticos, metodológicos e conceituais da Matemática e da Educação Matemática. Tem como propósito, ainda, divulgar processos e resultados de pesquisas e de experiências de práticas pedagógicas que tem como foco de análise as teorizações do campo da Educação Matemática.</p>https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7383Educação Financeira sob uma abordagem crítica: o estudo de gráficos nos Anos Finais do Ensino Fundamental2024-03-21T15:09:49+00:00Thainara Araki Benjaminthainarabenjamin@yahoo.com.brChristine Sertã Costacsertacosta@gmail.com<p>O presente trabalho apresenta recortes da dissertação escrita pela primeira autora e orientada pela segunda, intitulada <em>Educação Financeira no Ensino Fundamental: uma abordagem crítica e significativa</em>. Foi desenvolvida no Mestrado Profissional em Práticas de Educação Básica do Colégio Pedro II e procurou colaborar com a implementação de conceitos da Educação Financeira na Educação Básica. A Educação Matemática Crítica, corroborando as ideias de Paulo Freire, apresenta-se como um dos principais referenciais que fundamentaram a pesquisa. Essas concepções dialogaram dentro da proposta e culminaram na elaboração de um <em>e-book</em> como produto educacional, com o objetivo de introduzir conceitos da Educação Financeira no Ensino Fundamental, visando a promoção de uma aprendizagem matemática significativa e crítica, tendo como base questões do cotidiano.</p>2024-08-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7370Reflections of future Mathematics teachers on Financial Education: perspectives for Basic Education2024-01-31T13:01:25+00:00Ana Beatriz Paiva Cantareiraanabeatrizcantareira@gmail.comAndrei Luís Berres Hartmannandreiluis_spm@hotmail.comAna Paula dos Santos Malheirospaula.malheiros@unesp.br<p>Since the publication of the Base Nacional Comum Curricular (National Common Curricular Base), Financial Education has become a topic to be developed in the classroom, mainly related to the mathematics curriculum. In this sense, teachers are in charge of addressing it. In view of this, in this paper we aim to discuss understandings of Financial Education aimed at Basic Education and produced by mathematics undergraduates, mobilized in two training meetings. Based on Critical Mathematics Education and the qualitative research paradigm, we identified five topics using content analysis procedures. The results of the analysis of these topics indicate that the future teachers have knowledge of School Financial Education, although they relate the subject to economic aspects and Financial Mathematics.</p>2024-08-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7546Desvendando a Educação Financeira nos canais do YouTube: perspectivas e tendências para a educação2024-04-08T01:27:27+00:00Reullyanne Freitas de Aguiarreullyanne.aguiar@ifma.edu.brFrancisco Alexandre de Lima Salesalexandre.sales@ifma.edu.brRaimundo Luna Neresraimundolunaneres@gmail.com<p>Objetivou-se identificar o que emerge de vídeos que abordam a Educação Financeira na Educação Matemática, por meio do que é propagado em canais do YouTube. Para a caracterização dos vídeos, utilizou-se a ferramenta <em>YouTube Data Tools</em>, baseada no API do YouTube. Foi analisado os metadados e as transcrições dos vídeos mais relevantes nesta temática. Constatou-se que, aproximadamente, 42% dos vídeos pertenciam à categoria <em>educação</em>, associados a canais de universidades. Verificou-se um entrelaçamento entre professor e Educação Financeira, com discussões numa perspectiva de formação crítica. Além disso, identificou-se que, entre as potencialidades da Educação Financeira para a sociedade, estão: auxílio da tomada de decisão; consumo consciente; gerenciamento e planejamento adequado das finanças; e melhoria na qualidade de vida.</p>2024-08-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7469Critical Financial Education in the interdisciplinary context in Science and Mathematics studies2024-03-04T13:49:24+00:00Fabio Cardoso Marinhoprofessorfabiomarinho@hotmail.comGisela Maria da Fonseca Pinto gmfpinto@gmail.com<p>The aim of this study is to present a theoretical essay that integrates Mathematics Education, Financial Education and Critical Environmental Education to weave together, in an interdisciplinary way, strategies that give students access to fundamental skills, with a view to a healthy relationship between consumption, dealing with finances, decision-making and socio-environmental and socio-economic issues. From the studies presented, it was possible to highlight the relationship between environmental impacts, the lifestyle of the citizen-consumer and Critical Education, signaling healthy options for learning to take place more effectively, with possibilities for better harmony between individuals and the environment, through practical actions to build a more balanced society.</p>2024-08-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7462Educação Financeira nas práticas pedagógicas de professores que ensinam Matemática no contexto de uma Feira de Matemática2024-03-22T14:43:34+00:00Márcio Urel Rodriguesmarcio.rodrigues@unemat.brJanaina Pereira Rebêlojanaina.pereira.rebelo@unemat.brJonhy Syllas dos Santos Ferreirajonhy.ferreira@edu.mt.gov.br<p>Neste artigo, objetivamos investigar a temática da Educação Financeira nas práticas pedagógicas de professores que ensinam Matemática nas escolas da Educação Básica por meio da análise dos trabalhos apresentados na II FEMABB. Realizamos uma pesquisa de abordagem qualitativa e de natureza bibliográfica, na qual o <em>corpus</em> foi constituído por 22 trabalhos selecionados de um total de 174 apresentados durante o evento. A partir deles, utilizamos a Análise de Conteúdo, que nos possibilitou a constituição de cinco Categorias de Análise. Como resultados, constatamos que a participação dos professores que ensinam Matemática no espaço formativo de uma Feira de Matemática evidencia a importância de utilizarem diferentes abordagens metodológicas em suas práticas pedagógicas, sobretudo no que diz respeito à temática da Educação Financeira.</p>2024-08-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7391Un Recorrido de Estudio e Investigación (REI) codisciplinar para estudiar Matemática y Microeconomía en carreras de Ciencias Empresariales2024-03-04T17:31:49+00:00Clara Messano Divenutoclara.messano@ucu.edu.uyViviana Carolina Llanosvcllanos@niecyt.exa.unicen.edu.arLuis Miguel Silveiraluis.silveira@ucu.edu.uy<p>Este trabajo presenta el diseño y análisis a priori de un Recorrido de Estudio e Investigación (REI) codisciplinar en Matemática y Microeconomía para la Universidad. Se adopta el referencial teórico de la Teoría Antropológica de lo Didáctico (TAD) y los constructos teóricos REI, Modelo Praxeológico de Referencia (MPR). El desarrollo del MPR incluye un análisis de los saberes de Matemática y Microeconomía que potencialmente podrían estudiarse con el REI dado que el mismo ha sido diseñado para implementarlo en simultáneo con estudiantes que cursan Análisis Matemático (AM) y Microeconomía. El análisis del MPR realizado en este trabajo permite dar cuenta del potencial del REI y la viabilidad para llevar a cabo las implementaciones de este.</p>2024-08-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7394Análise da produção escrita de futuros professores de Matemática a partir de uma tarefa de Letramento Financeiro do Pisa2024-04-30T20:26:32+00:00Raíssa Gomes Freitas Ribeiroraissa2002.rg@gmail.comGabriel dos Santos e Silvagabriel.santos22@gmail.com<p>O objetivo deste artigo é apresentar uma análise da produção escrita de estudantes de uma disciplina do curso de Licenciatura em Matemática, a partir de uma tarefa de Educação Financeira. Para tanto, selecionou-se uma tarefa do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (Pisa) denominada <em>Ações</em>. Mediante uma adaptação, foram investigadas as resoluções de 10 estudantes do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal do Paraná, por meio da análise da produção escrita. Observa-se que os estudantes mobilizaram aspectos do Letramento Financeiro, conforme definido pelo Pisa. No entanto, suas produções escritas não são suficientes para fornecer uma visão completa de como essa mobilização ocorreu.</p>2024-08-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7473Research which investigated Financial Education in the latest editions of ENEM, CIBEM and SIPEM (2021/2022)2024-03-04T13:40:01+00:00Reinaldo Feio Limareinaldo.lima@ufpa.brVera Débora Maciel Vilhenavera.vilhena@icen.ufpa.brCassio Cristiano Giordanoccgiordano@gmail.com<p>This paper aims to identify and analyze the theme of Financial Education (EF) in academic research in the latest editions of ENEM, CIBEM and SIPEM. The methodological approach is qualitative of the bibliographical. We believe that the SBEM electronic database enabled a bibliographic survey of academic production. The results pointed to the need to promote discussions about EF in the school environment, recognizing its contribution to the integral and critical formation of the subject, its articulation with social, political, economic, environmental and cultural problems, making education a progressively active social force. They also highlighted the urgent need to implement continuing education programs that enable the planning and implementation of more assertive teaching practices in this area.</p>2024-08-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7576Fortalecendo a Literacia Financeira: abordagem da Educação Financeira Escolar por meio da Aprendizagem Baseada em Projetos2024-04-08T02:09:55+00:00Jean Carlo Francis Wanderley Graciano do Carmojeancarlocarmo@gmail.comDouglas da Silva Tintitinti@ufop.edu.br<p>Este artigo investiga a importância da Educação Financeira Escolar (EFE) na formação de indivíduos conscientes e capazes de tomar decisões financeiras responsáveis, por meio da Aprendizagem Baseada em Projetos (ABP). Utilizando uma abordagem qualitativa, analisamos um projeto desenvolvido por alunos e professores de Matemática do Programa Residência Pedagógica, o qual aplicava conceitos matemáticos em contextos financeiros práticos. O estudo destaca como a ABP pode integrar conhecimento acadêmico a situações do cotidiano, fomentando Literacia Financeira e capacidades decisórias nos alunos. Os resultados sugerem que a EFE, apoiada por metodologias ativas, deveria ser mais incorporada ao currículo escolar, devido ao seu potencial em preparar jovens para decisões financeiras responsáveis.</p>2024-08-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7482A historical trajectory of Financial Education: from OEEC to the new ENEF2024-03-04T13:36:59+00:00Priscila de Oliveira e Silvapriscila.o.silva@unesp.brLucas Carato Mazzilucas.mazzi@unesp.br<p>This paper discusses the relevant historical aspects of Financial Education. The aim is to contribute to a broad understanding of how the subject has been built up, changed and become an everyday topic. We start from the creation of the Organisation for European Economic Co-operation (OEEC), through the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD), which developed Financial Education, until we arrive in Brazil, with the Estratégia Nacional de Educação Financeira (ENEF — National Strategy for Financial Education), in 2010, updated in 2020. The historical trajectory of the OECD and ENEF proposals shows a market approach to Financial Education. Over the years, in the context of education and Mathematics Education, discussions have matured, resulting in a Financial Education that questions the neoliberal system and seeks social transformation.</p>2024-08-06T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7566Financial literacy in the Early Years of Primary School: children's literature as a proposal for children to reflect on conscious consumption2024-04-08T01:36:45+00:00Juliana Madruga da Silveiramadrugasilveira25@gmail.comRafael Montoitoxmontoito@gmail.com<p>Financial Literacy is understood as the ability to understand, analyze and apply financial concepts in everyday situations, not necessarily linked to money, but which cover topics such as conscious consumption, sustainability, the environment and other ways of being and relating to the world. Based on this concept, this paper, which is part of a dissertation developed as part of a professional master's degree, aims to present a pedagogical practice carried out at the interface of Literature and Mathematics, designed to address Financial Literacy topics with students in the Early Years of Primary School. The dialogues established with the children raise questions about conscious consumption, sustainability and respect for the environment, topics that run counter to the attitudes encouraged by the consumer society.</p>2024-08-07T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7511Sustainable School Financial Education: a possibility in the Early Years of Elementary School2024-03-18T12:45:30+00:00Barbara Cristina Mathias dos Santosbarbara-cms@hotmail.comAlexandre Lopes de Oliveiraalexandre.oliveira@ifrj.edu.br<p>School Financial Education is a subject that has yet to be widely disseminated in Brazil, although indicated in official documents. That said, there is a lack of material aimed at children. This research is justified by proposing a Teaching Guide that seeks to respond to the problem of how to work on Sustainable School Financial Education in the Early Years of Primary School. This paper aims to present the results of a doctoral research project that looked at<em> the value of things, the fundamental and the superfluous, ethics, economics, and sustainability</em>. The methodological approach applied was Didactic Engineering. The main result was confirmation of the hypothesis that students aged between 7 and 9 can work on the themes and put their learning into practice.</p>2024-08-10T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7549Financial education: the challenges of training educators of young learners2024-04-08T01:29:48+00:00Aline Wanderley Camisassa Dittaaline.ditta@cpspos.sp.gov.brRodrigo Avella Ramirezroram1000@hotmail.comFrancisco de Sousa Roberto Juniorfrancisco.roberto@cpspos.sp.gov.br<p>This paper aims to investigate the current scenario of how Financial Education is taught by teachers at an institution that trains young learners, in order to propose a continuing education program in Financial Education. It is considered essential that teachers have knowledge acquired from both training and practical experience. The methodology employed was applied research, with a qualitative approach, using data collection and analysis, as well as thematic analysis. The study presents a scenario in which the importance of Financial Education in the lives of young learners is recognized, but identifies that the lack of teacher training is an obstacle. This challenge can be overcome through continuing education and communities of practice to train them in Financial Education.</p>2024-08-25T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024