https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/issue/feed Educação Matemática Debate 2024-02-13T22:25:44+00:00 Gilberto Januario & Janine Mota revista.emd@unimontes.br Open Journal Systems <p style="text-align: justify;"><em>Educação Matemática Debate</em>, eISSN 2526-6136, é editada pelo Grupo de Pesquisa em Educação Matemática (GPEMat) e pelo Grupo de Pesquisa Currículos em Educação Matemática (GPCEEM). Objetiva contribuir com a reflexão e a socialização de conhecimento sobre os processos de ensino e de aprendizagem da Matemática, sobre diferentes elementos do desenvolvimento profissional docente e sobre aspectos epistemológicos, filosóficos, didáticos, metodológicos e conceituais da Matemática e da Educação Matemática. Tem como propósito, ainda, divulgar processos e resultados de pesquisas e de experiências de práticas pedagógicas que tem como foco de análise as teorizações do campo da Educação Matemática.</p> https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7438 Exponential Function: a proposal for mathematical tasks 2024-02-13T22:25:44+00:00 Rodrigo dos Santos Ferreira ferreirarodrigosan@gmail.com André Pereira da Costa andre.pcosta@outlook.com <p>The purpose of this work has been to propose mathematical tasks involving the exponential function using the GeoGebra software. Thus, it has been based on the discussion about mathematical tasks by João Pedro da Ponte and the Theory of Semiotic Representation Registers. This is a qualitative explanatory research as regards its aims and it has been based upon bibliographical survey and assessement of the sources. Its development has involved the elaboration and adaptation of tasks through testing in the GeoGebra, followed by the writing of a set of didactical guidelines to teachers. The GeoGebra has been proved to be a suitable didactical resource for proposing tasks on exponential functions by enabling an experimental character in the classroom, which could provide High School students with autonomy in studying this mathematical concept.</p> 2024-01-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024