EDUCAÇÃO FÍSICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS ADULTOS

Authors

  • Fabiane de Fátima Silva França Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)
  • Marcos Antônio de Araújo Leite Filho Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)
  • Samanda Fernandes Costa Souza Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)
  • Katrice Almeida de Souza Universidade Estadual de Montes Claros

Keywords:

Educação. Física. Educação. Jovens. Adultos.

Abstract

The article reports the importance of Physical Education in Youth and Adult Education. The research is bibliographic in nature, analyzing works and articles of a pedagogical approach adapted to the needs and particularities of the EJA public, becoming essential to promote health, social interaction and the improvement of the quality of life of students who face challenges such as sedentary lifestyle, stress and the consequences of an intense work life. The work explores the perspective of Physical Education teachers, their pedagogical practices and the challenges such as the lack of adequate infrastructure and the resistance of students to participate in activities. The research highlights the importance of an inclusive and motivating approach, which considers the previous experiences of students and promotes active participation in physical activities. This article aims to understand, in this context, the role of Physical Education in EJA, considering the characteristics and needs of adult students and to identify effective pedagogical practices, explore strategies and methodologies that promote the inclusion and active participation of students. When practices are applied appropriately, they contribute to the physical development of students and strengthen their autonomy and self-esteem, promoting an enriching educational experience.

Keywords: Education. Physical Education. Education. Youth. Adults.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiane de Fátima Silva França, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduanda no curso de Licenciatura em Educação Física Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Marcos Antônio de Araújo Leite Filho, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Doutor em Ciência do Movimento Humano (UAA/PY). Professor na Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), em Montes Claros, Minas Gerais, Brasil, atuando na modalidade da Universidade Aberta do Brasil (UAB).

Samanda Fernandes Costa Souza , Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Licenciatura e Bacharel em Educação física (ASMEC), Pedagogia (FAVENI), Licenciatura em Educação Especial (UniCV), Pós graduação em Gestão Escolar (FALC), Pós graduação em Educação Inclusiva (IFSULDEMINAS). Tutora presencial do curso de Educação Física (EAD) da Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), Polo UAB Santa Rita de Caldas, MG, Brasil.

References

ANDRADE JÚNIOR, S. H. N. D., ROSAS, A. D. S., LORENZINI, A. R., BRASILEIRO, L. T., SOUZA JÚNIOR, M. B. M. D., & MELO, M. S. T. D. O ensino da educação física na eja: uma análise a partir de falas dos professores. Movimento-Revista de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, 28 de dez. 2021.

AUGUSTO, S. S., DE ANDRADE, L. A., DA SILVA, J. P. H., DE OLIVEIRA MACIEL, A., & DA SILVA BENTO, N. M. Educação Física na Educação de Jovens e Adultos: Um relato de experiência. Revista do PEMO, Fortaleza, Vol. 2, n. 3, 2020. Disponível

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Educação Física: orientações curriculares para o ensino médio. Brasília: MEC, SEB, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/EducacaoFisica.pdf. Acesso em: 06 nov 2024.

CARVALHO, R. M. D. A., & CAMARGO, M. C. D. S. Formação de professores em educação física e a educação de jovens e adultos. Revista de Educação Física da UFGRS, Porto Alegre, v. 25, e25029, p.1-13, 2019.

COSTA, J. C. G. D., SOUZA, C. T. V. D., & CARVALHO, R. M. D. A. Atuação docente em Educação Física escolar na Educação de Jovens e Adultos (EJA): ações de Promoção da Saúde. Revista Brasileira de Ciências e Esporte, Rio de Janeiro, p. 1-8, out. 2019.

DA CONCEIÇÃO, T. S., DE JESUS PEREIRA, C. R., & DOS SANTOS, R. G. A educação física na educação de jovens e adultos: a concepção dos estudantes de um município do interior da Bahia. Itinerárius Reflectionis Revista Eletrônica de Graduação em Educação, Bahia, Vol. 16, n° 03 , 2020.

DE ALBUQUERQUE CAVALLI, M., MEDEIROS, T. N., DA CRUZ, L. L., & BOSSLE, F. Educação Física como possibilidade de Transformação para os Estudantes da EJA. Revista Científica Trajetória Multicursos, Rio Grande do Sul, v. 11, n° 1, 2019.

GÜNTHER, M. C. C. O direito à educação física na educação de jovens e adultos. Revista Brasileira de Ciências e Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 2, supl., 400-412 p., 2014.

JESUS, A. C. S. D., & NARDI. Imaginários de licenciandos em física sobre a educação de jovens e adultos e o ensino nessa modalidade. Revista Ensaio, Belo Horizonte, 2016,51-71 p.2016.

LAFFIN, M. H. L. F., & ALCOFORADO, J. L. M. Apresentação – Educação de Jovens e Adultos: uma análise de políticas públicas, dos sujeitos e de processos educativos. Educar em Revista, Curitiba, v. 38, e82312, p.1-13, 2022.

NEUENFELDT, D. J., FENSTERSEIFER ISSE, S. I. Educação Física Escolar: desafios a prática pedagógica: desafios a prática pedagógica. Anais do II Congresso Estadual de Educação Física na Escola: 1ª ed., Lajeado, Ed. Univates, 2013.

SAMPAIO, C. E. M., & HIZIM, L. A. A educação de jovens e adultos e sua imbricação com o ensino regular. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 103, n. 264, p. 271-298, maio/ago. 2022.

Published

2025-09-24

How to Cite

DE FÁTIMA SILVA FRANÇA, Fabiane; ANTÔNIO DE ARAÚJO LEITE FILHO, Marcos; FERNANDES COSTA SOUZA , Samanda; ALMEIDA DE SOUZA, Katrice. EDUCAÇÃO FÍSICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS ADULTOS. RENEF, [S. l.], v. 7, n. 11, p. 68–76, 2025. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/9248. Acesso em: 5 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>