This is an outdated version published on 2022-07-23. Read the most recent version.

DIFFICULTIES ENCOUNTERED BY TEACHERS OF PHYSICAL EDUCATION DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

  • Fabíola Alves de Jesus UNUVERSIDADE ESTADUAL DE MONTES CLAROS UNIMONTES
  • Ronilson Ronilson Ferreira Freitas Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Alenice Aliane Fonseca Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Wellington Danilo Soares Universidade estadual De Montes Claros - UNIMONTES
  • Vivianne Margareth Chaves Pereira Reis Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Keywords:

Key Words Physical education, teacher, difficulties, Covid-19 pandemic

Abstract

Abstract

The Covid-19 pandemic is a very difficult time for all, including for the country's education. In order for teaching and learning not to suffer worse damage, education had to be reinvented in various aspects, with the goal of continuing to fulfill well its role, which is to build knowledge. In this context, the goal of this study was to analyze the difficulties encountered by teachers of physical education in administering their lessons during this turbulent period. The study deals with an exploratory research using a quantitative and cross-sectional approach A questionnaire was administered to 22 teachers, of both sexes ages 30 to 53 years. The recruitment of those evaluated was by means of the snowball technique. The data collected was tabulated with mean values by means of the Statistical Package for the Social Sciences program. The results indicated that the main difficulties encountered by the physical education teachers were inadequate space, lack of pedagogical materials, resistance by the students to the practicals, and the lack of interest in physical education Thus, it is concluded that many factors are harmfulfor the good development of the teaching learning process, and new strategies that optimize the quality and efficiency of teaching are necessary.

Key Words Physical education, teacher, difficulties, Covid-19 pandemic

Downloads

Download data is not yet available.

References

FERREIRA, Victória Marzano Jacintho Ramos; MALDONADO, Daniel Teixeira. Educação Física no Ensino Médio: Memórias de alunos e alunas do Instituto do Instituto Federal de São Paulo (IFSP). Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10467. Acesso em: 15 set. 2021.

GODOI, Marcos Roberto; BORGES, Cecília Maria Ferreira. As aulas de Educação Física em questão: diferentes razões e maneiras de agir dos professores. Revista Brasileira de Educação v. 26 e260093 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/dySSTWMvWfCXnHFdj7z5j9L/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 abr. 2022.

JUCÁ, Luan Gonçalves; LIMA, George Almeida; MELO, José Rodrigo Silva de.

Metodologias inovadoras nas aulas de educação física escolar: uma revisão sistemática da literatura. Revista Cocar. v.16 N.34/2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4991. Acesso em: 10 abr. 2022.

MALDONADO, Daniel Teixeira; NOGUEIRA, Valdilene Aline. Educação física no ensino médio: experiências educativas inspiradas pelos ensinamentos freireanos. Caderno de educação física e esporte, v. 18, n. 1, p. 1-6, 2020.

MENEZES, Maria Naiara Gonçalves. As contribuições da Educação Física escolar na formação do indivíduo. Parapiranga, 2021. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/bitstream/ANIMA/14153/1/Maria%20Naiara%20Gon%c3%a7alves%20Menezes%20-%20Monografia%20-%20UniAGES%20RUNA.pdf. Acesso em: 15 ago. 2021.

OLIVEIRA, R.F.P. et al. Contribuições da religiosidade no enfrentamento da síndrome de burnout em profissionais de educação física. Saúde coletiva, 2020. Disponível em: http://revistas.mpmcomunicacao.com.br/index.php/saudecoletiva/article/view/1077/1280. Acesso: em 15 set. 2021

PAIVA, Héres Faria Ferreira Becker et al. Licenciatura em Educação Física e a realidade da Educação Básica: A percepção de futuros professores.

J. Phys. Educ. v. 32, e3240, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jpe/a/m9pMWb9h8HhKnJDZ6f8P9ZK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 abr. 2022.

RIBEIRO, Felipe Tavares et al. Professor de Educação Física: Estás satisfeito com a tua profissão? Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. São Paulo, v.8.n.02.fev. 2022. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/4236/1630. Acesso em: 30 mar. 2022.

ROCHA, Mariana Amarante. O papel do professor de Educação Física Escolar frente ao comportamento sedentário em crianças e adolescentes do Ensino Fundamental. Natal/RN, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46274. Acesso em: 11 abr. 2022.

SANTOS, Gilmara Gonçalves; PEREIRA, Gerson Avelino Fernandes. Entraves encontrados na prática do planejamento de aulas da Educação Física escolar. NResearch Society and Development, v. 10, n. 9, e55210918410, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/18410/16459. Acesso em: 10 out. 2021.

Published

2022-06-22 — Updated on 2022-07-23

Versions

How to Cite

ALVES DE JESUS, F.; RONILSON FERREIRA FREITAS, R.; ALIANE FONSECA, A.; DANILO SOARES, W. .; MARGARETH CHAVES PEREIRA REIS, V. . DIFFICULTIES ENCOUNTERED BY TEACHERS OF PHYSICAL EDUCATION DURING THE COVID-19 PANDEMIC. RENEF, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 2–15, 2022. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/5323. Acesso em: 18 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2