Anthropology of Mathematical Education: Trends and Working Groups (WGs) of the Brazilian Society of Mathematical Education (SBEM)
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n16a16Keywords:
Anthropology, Mathematics Education, InterdisciplinarityAbstract
The study aimed, through the analysis of the Working Groups (GT) of the Brazilian Society of Mathematical Education, to propose a dialogue between Anthropology and Mathematical Education and suggest the creation of a new GT that connects both fields, fostering the emergence of a new research and study area: the Anthropology of Mathematical Education. The objective was to highlight the plurality of the educational and cultural context in which both fields are embedded, as well as the academic and scientific validation of the research conducted in these areas. It was concluded that anthropological elements are present but diluted and not explicitly addressed in the existing GTs, making it necessary to consider a new political and epistemic space.
Downloads
References
BISHOP, Alan John. Mathematics Education in its cultural context. Educational Studies in Mathematics, v. 19, n. 2, p. 179-191, 1988. https://doi.org/10.1007/BF00751231
BOGDAN, Robert Charles; BIKLEN, Sara Knopp. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de Maria João Alvarez; Sara Bahia dos Santos; Telmo Mourinho Baptista. Portugal: Editora Porto, 1994.
CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean; DESLAURIERS, Jean-Pierre; GROULX, Lionei-H, LAPERRIERE, Anne; MAYER, Robert; PIRES, Álvaro. (Org). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução de Ana Cristina Nasser. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2012, p. 295-316.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Sociedade, Cultura, Matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, v.31, n. 1, p. 99-120, jan./abr. 2005. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000100008
FERREIRA, Eduardo Sebastiani. O que é Etnomatemática. 2003 [Texto não publicado].
FORTES, Clarissa Corrêa. Interdisciplinaridade: origem, conceito e valor. Revista Senac Online, n. 6, p. 1-11, 2009.
GONÇALVES, Harryson Júnio Lessa; SANTANA, Marcela Lopes; MARTINS, Igor Micheletto; SOUZA, Carla Araújo; SCIARINI, Arthur Henrique. Manifesto por uma Antropologia da Educação Matemática. Revemat, v. 19, p. 1-21. 2024. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e97208
MIGNOLO, Walter D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF, n. 34, p. 287-324. 2008.
MIGUEL, Antonio; GARNICA; Antonio Vicente Marafioti; IGLIORI, Sonia Barbosa Camargo; D'AMBRÓSIO, Ubiratan. A Educação Matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. 70-93, 2004. https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000300006
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012. https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007
SBEM — Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Estatuto da SBEM. Brasília: SBEM, 2021.
SBEM — Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Grupos de Trabalho. 2024. Disponível em https://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/grupo-de-trabalho; acesso em 10 dez. 2024.
SEVAIO, Joanna Munhoz; SILVA, Camila Braz da. O que pode a escrita etnográfica? Incursões sobre o gênero ensaio e suas potencialidades. Revista de Estudos e Investigações Antropológicas, v. 8, n. 1, p. 1-21, 2021.
SILVA E NETO, Jhemerson; URQUIZA, Antônio Hilário Aguilera; GONÇALVES, Harryson Júnio Lessa. (Des)caminhos para uma (possível) Antropologia da Educação Matemática. In: Anais da 34ª Reunião Brasileira de Antropologia. Belo Horizonte, 2024, p. 1-7.
SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da; CUNEGATTO, Thais. Por uma Antropologia da Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 9, n. 19, 1 ago. 2016.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. Tradução de José Carlos Bruni. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1999.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.











