Remote teaching in High School in the East Zone of Manaus: analysis of the methodologies applied to Mathematics teaching in the 2020-2021 period
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n16a20Keywords:
Schooling, Covid-19, Online Education, Active MethodologiesAbstract
In the face of the measures to combat and control the Covid-19 health emergency, education has been affected at all levels. This situation motivated the proposal of the research with the objective of analyzing the use of technologies in the teaching-study-learning of Mathematics, considering the context that occurred between 2020 and 2021. This is a documentary and bibliographical research, which analyzed the teaching plans of Mathematics teachers and the Political Pedagogical Projects of schools in the East Zone of Manaus. The results indicate that Mathematics teachers and students overcame the limitations of the educational system in implementing the emergency teaching plan, despite socioeconomic obstacles, contributing to the understanding of technological tools as a permanent part of Mathematics teaching.
Downloads
References
AMAZONAS. Secretaria de Estado de Educação. Portaria n. 311, de 20 de março de 2020. Institui, no âmbito da rede pública estadual de ensino do Amazonas, o regime especial de aulas não presenciais para a Educação Básica, como medida preventiva à disseminação de Covid-19. Manaus: Diário Oficial do Estado do Amazonas, 23 marc. 2020.
BROUSSEAU, Guy. Introdução ao Estudo das Situações Didáticas: conteúdos e métodos de ensino. Translated by Camila Bógea. São Paulo: Ática, 2008.
COSTA, Marco Antônio Ferreira; COSTA, Maria de Fátima Barrozo. Projeto de pesquisa: entenda e faça. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
COSTA, Mauro Vieira. A didática da Matemática e os desafios para a docência no ensino remoto emergencial. In: Anais do III Congresso Amazonense de Educação. Amazonas, 2024, p. 1-16. https://doi.org/10.5281/zenodo.11215510
CRUZ, Sônia Aparecida Belletti. Pedagogia integrada. São Paulo: Editora Sol, 2015.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LICKEFETT, Dienifer Tainara Cardoso; SIPLE, Ivanete Zuchi; FIGUEIREDO, Elisandra Bar. Qual é a área máxima da casa? Um problema à luz da resolução de problemas mediada pela tecnologia. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-29, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202027
PIMENTA, Jussara Santos; SANTOS, Priscila Brenha Abreu; DANTAS, Bruna Renata de Brito; BESSA, Cristiane Carvalho Souza. Educação em tempos de pandemia: desafios, reflexões, aprendizagens e perspectivas. Educitec, v. 6, p. 1-20, 2020. https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1413
PIRES, Julyanne do Camo. Tecnologias de informação e comunicação no contexto escolar do ensino de Ciências Naturais na zona urbana de Humaitá – AM: caraterização e análise. 2020. 115f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Humanidades). Universidade Federal do Amazonas. Manaus.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.