Financial Education and the use of digital videos to promote criticality and learning among a group of students in Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n16a02

Keywords:

Mathematics Education, Financial Education, Consumption, Videos

Abstract

We investigated the use of vídeos to facilitate understanding of Financial Education, especially when combined with Critical Mathematics Education. Our interest in this approach arose after carrying out various activities related to Financial Education in our daily routine. We analyzed the vídeos produced by 7th grade students at a public school in Juiz de Fora (MG). By producing these videos, we hoped that the teachers would identify new opportunities to promote didactic-pedagogical learning about Financial Education, taking advantage of Digital Technologies to improve students' Financial Literacy. We concluded that the vídeos conveyed important messages, such as organization and reflection on critical issues, which enriched our research. The main result was that the students played a central role in the process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARRÉRE, Eduardo. Videoaulas: aspectos técnicos, pedagógicos, aplicações e bricolagem. In: Anais da 3ª Jornada de Atualização em Informática na Educação. Dourados, 2014, p. 70-105.

BIKLEN, Sari Knopp; BOGDAN, Robert. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 12 ed. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 2013.

BORBA, Marcelo de Carvalho; SOUTO, Deise Lago Pereira; CANEDO JR., Neil da Rocha. Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Curricular Comum: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BROWN, Andrew; DOWLING, Paul. Doing research/reading research: a mode of interrogation for Education. London: Routiedge, 1998.

CAMPOS, Fabio Antunes Brun; FAGUNDES, Minéia Cappellari; PIASSON, Diego. Taxonomia de vídeos: avaliação das funções dos vídeos em duas práticas de ensino da Matemática. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, v. 5, n. 2, p. 302-322, 2021.

D’AMBROSIO, Ubiratan. A Matemática na época das grandes navegações e início da colonização. Revista Brasileira de História da Matemática, v. 1, n. 1, 2001. https://doi.org/10.47976/RBHM2001v1n102

GATTI, Bernadete; ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicole. (Org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2010, p. 29-38.

KISTEMANN JR., Marco Aurélio. A produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores. In: Anais do V Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Petrópolis, 2012, p. 1-19.

KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Sobre a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores. 2011. 540f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

KISTEMANN, JR., Marco Aurélio. Economização, capital humano e literacia financeira na ótica instrumental da OCDE e da ENEF. In: CAMPOS, Celso Ribeiro; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva Coutinho. (Org.). Educação Financeira no contexto da Educação Matemática: pesquisas e reflexões. Taubaté: Akademy, 2020, p. 15-52.

MORAN, José Manuel; MASSETO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 14. ed. Campinas: Papirus, 2008.

NEVES, Liliane Xavier; SILVA, Wiliam Henrique Maximiano; BORBA, Marcelo de Carvalho; NATIZKI, Beatriz. I Festival de Vídeos Digitais e Educação Matemática: uma classificação. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 13, n. 1, p. 6-16, 2020. https://doi.org/10.17921/2176-5634.2020v13n1p06-16

OECHSLER, Vanessa; FONTES, Bárbara Cunha; BORBA, Marcelo de Carvalho. Etapas da produção de vídeos por alunos da Educação Básica: uma experiência na aula de Matemática. Revista Brasileira de Educação Básica, v. 2, n. 2, p. 71-80, jan./mar. 2017.

PESSOA, Cristiane Azevedo Silva; MUNIZ, Ivail Junior. Educação Financeira Escolar: construções, caminhos, pesquisas e potencialidades para o século XXI. Em Teia, v. 12, n. 2, 1-18. 2021. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.251007

RESENDE, Amanda Fabri; PEREIRA, Camila Augusta Alves; KISTEMANN JR, Marco Aurélio. Sobre Educação Matemática, Publicidade e Consumismo Infantil. Boletim do LABEM, v. 7, n. 13, p. 1-22, ago./dez. 2016.

SKOVSMOSE, Ole. Um convite à Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas: Papirus, 2014.

Published

2025-01-10

How to Cite

TOLEDO, Adriana de Oliveira; KISTEMANN JUNIOR, Marco Aurélio; GIORDANO, Cassio Cristiano. Financial Education and the use of digital videos to promote criticality and learning among a group of students in Elementary School. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 16, p. 1–15, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n16a02. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7644. Acesso em: 8 jul. 2025.