Investigative teaching sequence: a proposal for teaching School Financial Education
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n16a05Keywords:
School Financial Education, Investigative Teaching Sequence, Educational ProductAbstract
In this article we present an Educational Product applied to nineteen students in a 1st year class of New High School, in the Financial Education elective, at a state school in Itamarandiba, MG. In its application, an Investigative Teaching Sequence was developed in six stages: problem, hypothesis, investigation process, interpretation, conclusion and organization of knowledge. During the investigative journey, the students were divided into groups and applied three interview guides to their Parents/Guardians with the themes: family and daily life, social life and personal assets. Finally, the results found highlighted the need for dissemination and consequent appropriation by students through a display of work to the school community, providing opportunities for youth leadership in the school environment.
Downloads
References
ALVES, Mylena Barreiros Epifanio; CARVALHO, Ana Barreiros De. Finanças pessoais: um estudo sobre a relação entre o conhecimento de gestão financeira e o nível de endividamento pessoal. In: Anais do 3º Congresso Nacional de Estudantes e Profissionais de Administração. Salvador, 2020, p. 1-17.
AMANCIO, Elizabete Luzia Garcia; COSTA, Armando João Dalla. Educação Financeira: caminho para uma vida economicamente equilibrada. Cadernos PDE, v. 2, p. 1-74, 2015.
BRASIL, Ministério da Educação. Educação financeira nas escolas: Ensino Médio. Livro do Professor. Bloco 1. 1. ed. rev. Brasília: CONEF, 2013.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa. Fundamentos teóricos e metodológicos do ensino por investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 765-794, set./dez. 2018. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018183765
CARVALHO, Liliane Maria Teixeira Lima. O papel dos artefatos na construção de significados matemáticos por estudantes do Ensino Fundamental II. 2008. 239f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Ceará. Fortaleza.
CENCI, Jaci José; PEREIRA, Iselda; BARICHELLO, Rodrigo. Educação Financeira, planejamento familiar e orçamento doméstico: um estudo de caso. Revista Tecnológica, v. 3, n. 2, p. 89-104, 2015.
DOMINGOS, Reinaldo Aparecido. Educação Financeira uma ciência comportamental. Recima 21, v. 3, n. 4, p. 1-21, 2022. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1217
FERNANDES, Geraldo Wellington Rocha; ALLAIN, Luciana Resende; DIAS, Isabella Rocha. Metodologias e abordagens diferenciadas em Ensino de Ciências. São Paulo: Livraria da Física, 2022.
FERNANDES, Geraldo Wellington Rocha; RODRIGUES, António, FERREIRA, Carlos Alberto Rosa. Elaboração e validação de um instrumento de análise sobre o papel do cientista e a natureza da Ciência e da Tecnologia. Investigações em Ensino de Ciências, v. 23, n. 2, p. 256-290, 2018. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n2p256
FERRAZ, Arthur Tadeu; SASSERON, Lúcia Helena. Espaço interativo de argumentação colaborativa: condições criadas pelo professor para promover argumentação em aulas investigativas. Ensaio, v. 19, p. 1-25, 2017. https://doi.org/10.1590/1983-21172017190117
FERREIRA, Juliana Cezario. A importância da Educação Financeira Pessoal para a qualidade de vida. Caderno de Administração, v. 11, n. 1, p. 1-17, 2017.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
KISTEMANN JR, Marco Aurélio; GIORDANO, Cassio Cristiano; DAMASCENO, Alexandre Vinícius Campos. Cenários para entender o Novo Ensino Médio no contexto da Matemática e da Educação Financeira Escolar. Em Teia, v. 13, n. 3, p. 261-289, 2022. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2022.254698
KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Sobre a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores. 2011. 540f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
KISTEMANN JR., Marco Aurélio; GIORDANO, Cassio Cristiano; SOUZA, Fabiano dos Santos. Pensamento Financeiro e Letramento Estatístico: teorizações iniciais, desafios e possibilidades. Tangram, v. 6, n. 1, p. 162-184, 2023. https://doi.org/10.30612/tan-gram.v6i1.16819
OLIVEIRA, Felipe Gabriel Barbosa. Comportamento do consumidor: os fatores de influência. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 9, p 613-630, out./nov. 2016.
OLIVEIRA, Laís Leopoldina Vieira; SILVINO, José Mathias Araujo; NASCIMENTO, Isleny Lisboa; GOUVEIA, Joseilme Fernandes. Educação financeira da transformação ao resultado: a importância de se trabalhar a educação financeira em sala de aula. In: Anais do VII Congresso Nacional de Educação. Campina Grande, 2020, p. 1-12.
PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos; MUNIZ JR., Ivail. Educação Financeira Escolar: construções, caminhos, pesquisas e potencialidades para o século XXI. Em Teia, v. 12, n. 2, p. 1-18, 2021. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.251007
POTRICH, Ani Caroline Grigion; VIEIRA, Kelmara Mendes; KIRCH, Guilherme. Determinantes da Alfabetização Financeira: proposição de um modelo e análise da influência das variáveis socioeconômicas e demográficas. Revista Contabilidade & Finanças, v. 26, n. 69, p. 362-377, set./dez. 2015. https://doi.org/10.1590/1808-057x201501040
SASSERON, Lúcia Helena; MACHADO, Vitor Fabrício. Alfabetização Científica na Prática: inovando a forma de ensinar Física. São Paulo: Livraria da Física, 2017.
SILVA, Amarildo Melchiades; POWELL, Arthur Belford. Um Programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba, 2013, p. 1-17.
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Tradução de Jonei Cerqueira Barbosa. Bolema, v. 13, n. 14, p. 1-24, 2000.
ZAMONER, Bruno Pagan. A relação entre o bem-estar financeiro e o comportamento dos indivíduos: uma revisão da literatura. 2022. 26f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Administração). Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.