Initial training for Mathematics teachers: digital authorial materials with Contemporary Transversal Themes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a21

Keywords:

Mathematics, Initial Teacher Training, Transversal Contemporary Themes, Digital Authorial Materials

Abstract

This article discusses how a pedagogical proposal carried out in a Mathematics degree class provided new teaching knowledge to five undergraduate students by creating digital authorial materials with Transversal Contemporary Themes. Thus, this article narrates the development of learning with the use of Contemporary Transversal Themes in pedagogical practices with future Mathematics teachers. A qualitative study is approached to analyze the digital authorial materials produced by the students together with interviews carried out at the end of the pedagogical practice. With this investigation, the undergraduates took on the role of promoters of their own learning, promoting and setting the discussion of Contemporary Transversal Themes in Basic Education classrooms, promoting a prosperous environment for teaching and learning Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília: MEC/SEB, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução. Brasília: MEC/SEF, 1997.

FLORES, Maria Assunção. Algumas reflexões em torno da formação inicial de professores. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 182-188, set./dez. 2010.

GATTI, Bernardete. A formação inicial de professores para a Educação Básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46, 2014.

MARTINS, Raphaell Moreira; DARIDO, Suraya Cristina; SILVA, Maria Eleni Henrique da. Quando os temas transversais/contemporâneos pedem passagem: mais valores humanos nas escolas, por favor! In: LIMA, Alisson Hudson Vieira; GOMES, Ana Paula de Oliveira; LIMA, José Natanael Nunes Pereira. (Org.). Teoria e prática docente: onde estamos e para onde vamos?. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020, p. 76-96.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Editora Unijuí, 2011.

MORESI, Eduardo Amadeu Dutra. Metodologia da pesquisa. Brasília: Universidade Católica de Brasília, 2003.

OSER, Fritz K.; BAERISWYL, Franz J. Choreographies of teaching: bridging instruction tolearning. In: RICHARDSON, Virginia. (Ed.). Handbook of research on teaching. 4. ed. Washington: AREA, 2001, p. 1031-1065.

PADILHA, Maria Auxiliadora Soares. Coreografias didáticas: um modelo didático inovador. In: MEHLECKE, Querte Teresinha Conzi; PADILHA, Maria Auxiliadora Soares. (Org.). Inovações pedagógicas e coreografias didáticas: das tecnologias e metodologias às práticas efetivas. São Paulo: Cajuína, 2019, p. 49-56.

PADILHA, Maria Auxiliadora Soares; ABRANCHES, Sérgio Paulino; CAVALCANTE, Patrícia Smith; SILVA; Kátia Cilene da; OLIVEIRA, Claudia Simone Almeida de; PAIVA, Rogério Antonio de; SILVA, Adriana Mércia Bezerra da; ALVES, Márcia. Ensinagem na docência online: um olhar à luz das coreografias didáticas. Em Teia, Recife, v. 1, n. 1, p. 1-12, 2010.

TORISU, Edmilson Minoru; FERREIRA, Wenderson Marques. Temas transversais na formação de professores de Matemática: uma ação formativa. Diálogo, Canoas, n. 49, p. 1-12, 2022.

ZABALZA, Miguel Ángel. Coreografías didácticas em Educación Superior: uma metáfora del mundo de la danza. Madrid: Narcea, 2022.

Published

2023-12-15

How to Cite

COSTA, M. F. da; BARBOSA, F. da C. Initial training for Mathematics teachers: digital authorial materials with Contemporary Transversal Themes. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–25, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a21. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7374. Acesso em: 11 may. 2024.