“Recognition if, and only if, Redistribution” in Nancy Fraser as a theoretical contribution to comparative studies and research in Mathematics Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n16a11

Keywords:

Comparative Mathematics Education, Nancy Fraser, Research, Systems-World Analysis, Robert Arnove

Abstract

The first researches on Comparative Mathematics Education were conducted in Brazil around the end of the first decade of this century, with Latin American countries as the focus of investigation. Inspired and grounded by the frameworks of Comparative Education, Comparative Mathematics Education has become a necessary and promising branch of Mathematics Education, especially in times of globalization. In this paper, we aim to discuss the usefulness of the theoretical framework of Social Justice from Nancy Fraser's two-dimensional perspective to support studies and research in Comparative Mathematics Education, following the recent theoretical concerns of Comparative Education — World-Systems Analysis. We organized the text in order to contemplate our main goal, presenting, sequentially, the theoretical philosophical framework, historical aspects of Comparative Education, as well as theoretical notes that support the argumentation of the above-mentioned theoretical philosophical framework as a guide for studies and research in Comparative Mathematics Education, concerned with the diffuse phenomenon of globalization, as advocated by World-Systems Analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARNOVE, Robert. Análise de Sistemas-Mundo e Educação Comparada na era da globalização. In: COWEN, Robert; KAZAMIAS, Andreas; ULTERHALTER, Elaine. (Org.). Educação Comparada: panorama internacional e perspectivas. Brasília: UNESCO, 2012, p. 131-152.

ARNOVE, Robert. Comparative education and world-systems analysis. Comparative Education Review, v. 24, n. 1, p. 48-62, feb. 1980.

BARBOSA, Roberta de Oliveira; SANTOS, Paula Cristina Constantino; TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; MORTINHO, Elda de Aguiar Gama; PERALTA, Deise Aparecida. Reconhecimento, Redistribuição e uma pauta de pesquisa em Currículo e Educação Matemática: o formar e investigar em grupo. Revista de Educação Matemática, v. 21, p. 1-18, 2024. https://doi.org/10.37001/remat25269062v21id500

BEREDAY, George Zygmunt Fijałkowski. Comparative method in Education. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1964.

BEREDAY, George Zygmunt Fijałkowski. Método comparado em Educação. Tradução de José de Sá Porto. São Paulo: Editora Nacional, 1972.

BOLI, John; RAMIREZ, Francisco. Compulsory schooling in the Western cultural context. In: ARNOVE, Robert; ALTBACH, Philip; KELLY, Gail. (Ed.). Emergent issues in education: comparative perspectives. Albany: State University of New York Press, 1992, p. 25-38.

BRAY, Mark. A pesquisa acadêmica e o campo da Educação Comparada. In: BRAY, Mark; ADAMSON, Bob; MASON, Mark. (Org.). Pesquisa em Educação Comparada: abordagens e metodos. Brasilia: Liber Livro, 2015b, p. 75-100.

BRAY, Mark. Atores e finalidades na Educação Comparada. In: BRAY, Mark; ADAMSON, Bob; MASON, Mark. (Org.). Pesquisa em Educação Comparada: abordagens e metodos. Brasilia: Liber Livro, 2015a, p. 45-74.

CORREIA, Andyara Leticia de Sales. Uma análise da concepção tridimensional de justiça de Nancy Fraser: redistribuição, reconhecimento e representação. Porto Alegre: Editora Fundação Fênix, 2021.

DIAS, Ana Lúcia Bras; GONÇALVES, Harryson Júnio Lessa. Contribuições da Educação Comparada para investigações em currículos de Matemática. Educação Matemática Pesquisa, v. 19, n. 3, p. 230-254, 2017. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i3p230-254

FERREIRA, António Gomes. O sentido da Educação Comparada: uma compreensão sobre a construção de uma identidade. Educação, v. 31, n. 2, p. 124-138, maio/ago. 2008.

FOSTER, Jesse; ADDY, Nii Antiaye; SAMOFF, Joel. Crossing borders: research in Comparative and International Education. International Journal of Education Development, v. 32, n. 6, p. 711-732, 2012. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2011.12.003

FRASER, Nancy. A justiça social na globalização: Redistribuição, reconhecimento e participação. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 63, p. 7-20, 2002.

FRASER, Nancy. Justiça interrompida: reflexões críticas sobre a condição “pós-socialista”. Tradução de Ana Claudia Lopes; Nathalie Bressiani. São Paulo: Boitempo, 2022.

FRASER, Nancy. Reenquadrando a justiça em um mundo globalizado. Lua Nova, n. 77, p. 11-39, 2009. https://doi.org/10.1590/S0102-64452009000200001.

FRASER, Nancy. Reframing justice em a globalization world. New Left Review, n. 36, p. 69-88, 2005.

FRASER, Stewart. Jullien’s Plan for Comparative Education 1816-1817. New York: Columbia University, 1964.

HURN, Christopher. The limits ans possibilities of schooling: na introduction to the Sociology of Education. 3. ed. Boston: Allyn & Bacon, 1993.

JONES, Phillip. E. Comparative education: purpose and method. Queensland: University of Queensland Press, 1971.

KALOYIANNAKI, Pella. Comparative education: a French approach. Athenas: Atrapos, 2002.

KALOYIANNAKI, Pella; KAZAMIAS, Andreas. Os primórdios modernistas da educação comparada: o tema protocientífico e administrativo reformista-meliorista. In: COWEN, Robert; KAZAMIAS, Andreas; ULTERHALTER, Elaine. (Org.). Educação Comparada: panorama internacional e perspectivas. Brasília: UNESCO, 2012, p. 25-54.

KAZAMIAS, Andreas. Educação comparada: uma reflexão histórica. In: COWEN, Robert; KAZAMIAS, Andreas; ULTERHALTER, Elaine. (Org.). Educação Comparada: panorama internacional e perspectivas. Brasília: UNESCO, 2012, p. 173-193.

MATTHEOU, Dimitris. O paradima científico da educação comparada. In: COWEN, Robert; KAZAMIAS, Andreas; ULTERHALTER, Elaine. (Org.). Educação Comparada: panorama internacional e perspectivas. Brasília: UNESCO, 2012, p. 81-96.

MEYER, John. Economic and political effects on nation education enrollment patterns. Comparative Education Review, n. 15, n. 1, p. 28-43, 1971.

MEYER, John; HANNAN, Michael. Introduction. In: MEYER, John; HANNAN, Michael. (Ed.) National development and the world-system: educational, economic, and political change, 1950-1970. Chicago: University of Chicago Press, 1979, p. 3-16.

PALMER, Robert Roswell. From Jacobin to Liberal, Marc-Antoine Jullien, 1775-1848. Princeton: Princeton University Press, 1993.

SANTOS, Paula Cristina Constantino; TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. O falso reconhecimento de mulheres na história da Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 15, n. 40, p. 1-22, 2022. https://doi.org/10.46312/pem.v15i40.16550

TAVEIRA, Flavio Augusto Leite. Reconhecimento e Redistribuição: um estudo (comparativo) das Injustiças Curriculares relacionadas ao provimento de questões de Gênero e Sexualidade na Formação Inicial de Professoras/es de Matemática. 2023. 105f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência). Universidade Estadual Paulista. Bauru.

TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. Contributos filosóficos de Nancy Fraser para estudos e pesquisas em Educação Matemática: feminismo, justiça e capitalismo. Revista de Educação Matemática, v. 20, p. 1-12, 2023. https://doi.org/10.37001/remat25269062v20id758

TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. Perspectivas metodológicas de articulação entre Educação Comparada e Educação Matemática: o que dizem os trabalhos publicados no ENEM e SIPEM na última década?. Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática, v. 6, n. 1, 2022. https://doi.org/10.34019/2594-4673.2022.v6.35823

TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. Uma perspectiva sobre Educação Matemática Comparada. Pesquisas e Práticas Educativas, v. 1, p. 1-15, 2020. https://doi.org/10.47321/PePE.2675-5149.2020.1.e202002

Published

2025-03-21

How to Cite

TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. “Recognition if, and only if, Redistribution” in Nancy Fraser as a theoretical contribution to comparative studies and research in Mathematics Education. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 16, p. 1–11, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n16a11. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7739. Acesso em: 8 jul. 2025.