The Montes Claros State University and the role of Geography in the unveiling of northern mining area

Authors

  • Priscilla Caires Santana Afonso Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Sandra Célia Muniz Magalhães Professora do Departamento de Geociências da UNIMONTES. Mestre em Geografia. Doutoranda em Geografia pela UFU.
  • Rafael Muniz Magalhães Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Keywords:

Search. UNIMONTES. Department of Geosciences. Geography Course. North of Minas.

Abstract

The survey is an instrument of change compared to the results that can serve as a basis for public policies that meet the needs of the population. Thus, this paper aims to discuss the contribution of the State University of Montes Claros - UNIMONTES and Department of Geosciences and the research in the North of Minas. The methodology consisted of literature and documentary. It was concluded that the Institution and Geography course in its 50 year history, contributed to the region through training of professionals, development and implementation of research projects, strengthening the quality public education and subsidizing public policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscilla Caires Santana Afonso, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Professora do Departamento de Geociências da UNIMONTES. Mestre em Geografia. Doutoranda em
Geografia pela UFU.

Sandra Célia Muniz Magalhães, Professora do Departamento de Geociências da UNIMONTES. Mestre em Geografia. Doutoranda em Geografia pela UFU.

Professora do Departamento de Geociências da UNIMONTES. Mestre em Geografia. Doutoranda em Geografia pela UFU.

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1988.

BRASIL. LDB - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 5. ed. – Brasília : Câmara dos Deputados, Coordenação Edições Câmara, 2010.

CARDOSO, J. M. A. A Região Norte de Minas Gerais: um estudo da dinâmica de suas transformações espaciais. 1996. Dissertação (Mestrado em Economia) – PIMES, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 1996.

FAPEMIG. Relatório de Atividades FAPEMIG 2010. Belo Horizonte, 2011.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censos demográficos – 1960 a 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2010.

LEITE, Romana de Fátima Cordeiro. Norte de Minas e Montes Claros: o significado do ensino superior na (re) configuração da rede urbana regional. (dissertação). Uberlândia, 2003.

PEREIRA, A. M. Cidade média e região: o significado de Montes Claros no Norte de Minas (Tese em Geografia) - Programa de Pós-Graduação em Geografia. Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2007.

PEREIRA, Anete Marília, SOARES, Maria Ivete. Leituras Geográficas sobre o Norte de Minas Gerais. Montes Claros: Editora Unimontes, 2004.

MATOS, R. E. da S.; SATHLER, D.; UMBELINO, G. Urbano Influente e Rural Não-Agrícola em Minas Gerais. Disponível em www.cedeplar.ufmg.br/diamantina2004/textos/D04A060. PDF. Acesso em:15/07/2010.

RIBEIRO, R. F. História ecológica do sertão Mineiro e a formação do patrimônio cultural sertanejo. IN: LUZ, C. e DAYRELL, C. (orgs.). Cerrado e Desenvolvimento: tradição e atualidade. Montes Claros: Max Gráfica e Editora, 2000, p. 47-106.

RODRIGUES, L. Contribuição da agricultura irrigada ao desenvolvimento regional. In: LUZ, C. e DAYRELL, C. (orgs.). Cerrado e Desenvolvimento: tradição e atualidade. Montes Claros: Max Gráfica e Editora, 2000, p. 141-188.

UNIMONTES. Projeto Pedagógico curso de Geografia. Montes Claros, 2008.

Sites:

www.cnpq.br

www.capes.gov.br

www.inpe.br

www.fapemig.br

www.unimontes.br

Published

2012-12-31

How to Cite

AFONSO, P. C. S.; MAGALHÃES, S. C. M.; MAGALHÃES, R. M. The Montes Claros State University and the role of Geography in the unveiling of northern mining area. Revista Cerrados, [S. l.], v. 10, n. 01, p. 20–43, 2012. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/cerrados/article/view/3010. Acesso em: 18 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>