Teacher professional knowledge, curriculum materials (educative) and the teaching of linear functions: some potentialities
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n18a13Palavras-chave:
Educative Curriculum Material, Material Potential, Teacher Professional Knowledge, Linear FunctionResumo
This study aimed to analyze the potential of an educative curriculum material for teaching linear functions, from the perspective of High School Mathematics teachers and the knowledge they mobilize when interacting with this material. To this end, we used qualitative research, developed from a semi-structured interview with two teachers. The results obtained from the analysis of the material, considering theoretical reflections on professional teaching knowledge and the teacher-curriculum material relationship, indicate that teachers identify the potential advantages of the material's implementation confidence, flexibility, investigative approach, and arousing student interest in the content.
Downloads
Referências
BALL, Deborah Loewenberg; BASS, Hyman With an eye on the mathematical horizont: knowing Mathematics for teaching to learnes’ mathematical futures. In: Tagungsband der 43RD Jahrestagung für Didaktik der Mathematik. Oldenburg, 2009, p. 1-12.
BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, nov./dec. 2008. https://doi.org/10.1177/0022487108324554
BARBOSA, Cirléia Pereira; LOPES, Celi Espasandin. Um estudo sobre a identidade profissional de futuros professores de Matemática no Estágio Curricular Supervisionado. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-26, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202035
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMT, 2000.
BROWN, Matthew William. The Teacher-Tool Relationship: theorizing the design and use of curriculum materials. In: REMILLARD, Janine. T; HERBEL-EISENMANN, Beth A.; LLOYD, Gwendolyn Monica. (Ed.). Mathematics teachers at work: connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis, 2009, p. 17-36.
BUENO, Simone; ALENCAR, Edvonete Souza; OVIEDO, Sofia. Reflexões e desafios da resolução de problemas nas aulas de Matemática: um ensaio teórico. Educação Matemática Debate, v. 1, n. 1, p. 9-27, jan./abr. 2017. https://doi.org/10.24116/emd25266136v1n12017a01
DAVIS, Elizabeth; KRAJCIK, Joseph. Designing educative curriculum materials to promote teacher learning. Educational Researcher, v. 34, n. 3, p. 3-14, 2005. https://doi.org/10.3102/2F0013189X034003003
GODINO, Juan Diaz. Categorías de análisis de los conocimientos del profesor de Matemáticas. Unión, v. 20, 13-31, 2009.
HILL, Heather C.; BALL, Deborah Loewenberg; SCHILLING, Stephen. Unpacking pedagogical content knowledge: conceptualizing and measuring teachers’ topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, v. 39, n. 4. p. 372-400, 2008. http://dx.doi.org/10.5951/jresematheduc.39.4.0372
LIMA, Katia. Relação professor-materiais curriculares em Educação Matemática: uma análise a partir de elementos dos recursos do currículo e dos recursos dos professores. 2017. 163f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.
LIMA, Katia; JANUARIO, Gilberto. A relação professor-materiais curriculares e sua interface com o conhecimento profissional docente em Matemática. In: SILVA, Marcelo Navarro; BUENO, Simone. Estudos sobre currículos na Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2021, p. 147-167.
LIMA, Katia; JANUARIO, Gilberto; PEROVANO, Ana Paula. A relação de professores que ensinam Matemática e materiais curriculares. In: DUTRA-PEREIRA, Franklin Kaic; LIMA, Katia. (Org.). Diálogos e interfaces da Educação Matemática e da Educação Química. Cruz das Almas: EdUFRB, 2024, p. 21-38.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
PEREIRA, Thales de Lélis Martins. O uso do software GeoGebra em uma escola pública: interações entre alunos e professor em atividades e tarefas de Geometria para o Ensino Fundamental e Médio. 2012. 122f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora.
PRADO, Airam da Silva. As imagens da prática pedagógica nos textos dos Materiais Curriculares Educativos sobre Modelagem Matemática. 2014. 111f. Dissertação (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências). Universidade Federal da Bahia; Universidade Estadual de Feira de Santana. Salvador.
REMILLARD, Janine T. Considering what we know about the relationship between teachers and curriculum materials (Part II Commentary). In: REMILLARD, Janine. T; HERBEL-EISENMANN, Beth A.; LLOYD, Gwendolyn Monica. (Ed.). Mathematics teachers at work: connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis, 2009, p. 85-92.
REMILLARD, Janine T. Examining key concepts in research on teachers’ use of Mathematics Curricula. Review of Educational Research, v. 75, n. 2, p. 211-246, 2005. https://doi.org/10.3102%2F00346543075002211
RIBEIRO, Rogério Marques. Modelagem Matemática e mobilização de conhecimentos didático-matemáticos na formação continuada de professores dos Anos Iniciais. 2016. 262f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos. São Carlos.
SANTANA, Thaine Souza. A recontextualização pedagógica de materiais curriculares educativos operada por futuros professores de Matemática no estágio de regência. 2015. 111f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências). Universidade Federal da Bahia; Universidade Estadual de Feira de Santana. Salvador.
SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009, p. 31-42.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.











