The (In)visibility of motherhood in São Paulo curriculum documents: an analysis using the IRaMuTeQ software

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n18a17

Keywords:

Gender, Science Teaching, Mathematics Teaching, Curriculum

Abstract

The research in this paper aims to investigate the representation of motherhood in curriculum documents, focusing on science and math classes. Methodologically, the IRaMuTeQ software enabled a detailed analysis of language patterns for the lexical and grammatical analysis of curriculum texts for Early Childhood Education, Elementary, Middle and High School, identifying recurring terms and their association with biological and reproductive concepts. The results show a predominance of a reductionist view of motherhood, confined to the biological field, in which the female body is addressed almost exclusively in reproductive terms. In relation to Mathematics, the absence of direct references to motherhood or parental care is notable, suggesting an invisibility of these themes in areas traditionally considered gender-neutral.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEN, Amy. Emancipação sem utopia sujeição, modernidade e as exigências normativas da teoria crítica feminista. Novos Estudos Cebrap, n. 103, p. 115-132, nov. 2015. https://doi.org/10.25091/S0101-3300201500030006

ARAÚJO, Lígia Mara Boin Menossi; MANZANO, Luciana Carmona Garcia. Identidades e (não) lugares da maternidade na ciência: discursos e contra-discursos nas mídias contemporâneas. Estudos Linguísticos, v. 49, n. 3, p. 1185-1199, 2020. https://doi.org/10.21165/el.v49i3.2644

BORBA, Tatiane Nascimento; GUIZZO, Bianca Salazar. Representações de maternidade/paternidade em materiais didáticos contemporâneos: um estudo a partir das questões de gênero. Revista Ensino de Ciências e Humanidades, v. 4, n. 1, p. 322-340, jan./jun. 2020.

CARVALHAR, Daniele Lameirinhas. Relações de gênero no currículo da Educação Infantil: a produção das identidades de princesas, heróis e sapos. 2009. 170f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

CARVALHO, Marília Pinto. O fracasso escolar de meninos e meninas: articulações entre gênero e cor/raça. Cadernos Pagu, n. 22, p. 247-290, 2004. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-83332004000100010

FEDERICI, Silvia. O patriarcado do salário: notas sobre Marx, gênero e feminismo. São Paulo: Boitempo, 2021.

FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. São Paulo: Elefante, 2019.

FERNANDES, Letícia Prezzi. Quem aprende na Educação Infantil? A escola ensinando a ser boa-mãe. Educação, v. 31, n. 1, 53-66, 2006.

FRANÇA, Fabiane Freire; FELIPE, Delton Aparecido. Os impactos dos feminismos e dos estudos de gênero no currículo educacional. e-Curriculum, v. 15, n. 2, p. 550-562, 2017. http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i2p550-562

FRASER, Nancy. A justiça social na globalização: redistribuição, reconhecimento e participação. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 63, p. 7-20, 2002.

FRASER, Nancy. Cannibal capitalism: how our system is devouring democracy, care, and the planet and what we can do a bout it. Londres: Verso Books, 2023.

FRASER, Nancy. O feminismo, o capitalismo e a astúcia da história. Mediações, v. 14, n. 2, p. 11-33, 2009. https://doi.org/10.5433/2176-6665.2009v14n2p11

GAIA, Stellamary Brandão Rodrigues; MENEZES, Jaileila de Araújo; SILVA, Roseane Amorim. Maternidade e escolarização: reflexões sobre os direitos sexuais e reprodutivos em uma instituição escolar pública. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 21, n. 1, p. 82-90, 2020.

LOPES, Alice Casimiro. MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

LUZ, Nanci Stancki. Gênero e profissões científicas e tecnológicas no Brasil. Cadernos de Gênero e Tecnologia, v. 5, n. 19/20, p. 29-37, 2009. http://dx.doi.org/10.3895/cgt.v5n19/20.6186

OLIVEIRA, Virgílio Armando Trentin; BARBOSA, Roberta de Oliveira. Educação sexual em debate: conceitos, experiências e possibilidades. Nova Paideia, v. 6, n. 1, p. 163-177, 2024. https://doi.org/10.36732/riep.v6i1.350

PARAÍSO, Marlucy Alves. A ciranda do currículo com gênero, poder e resistência. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 388-415, set./dez. 2016b.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo e relações de gênero: entre o que se ensina e o que se pode aprender. Revista Linhas, v. 17, n. 33, p. 206-237, 2016a.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Gênero na formação docente: campo de silêncio do currículo. Cadernos de Pesquisa, n. 102, p. 23-45, 1998.

REIS, Cristina d’Ávila; PARAÍSO, Marlucy Alves. Normas de gênero em um currículo escolar: a produção dicotômica de corpos e posições de sujeito meninos-alunos. Estudos Feministas, v. 22, n. 1, p. 237-256, jan./abr. 2014.

REIS, Sônia Maria Alves de Oliveira; MACÊDO, Dinalva de Jesus Santana; AGUIAR, Samara Gomes. Gênero e currículo: tensões e contenções de um conflituoso relacionamento. Debates Insubmissos, v. 4, n. 13, p. 48-71, 2021. https://doi.org/10.32359/debin2021.v4.n13.p48-71

SANTOS, Paula Cristina Constantino; BARBOSA, Roberta de Oliveira; PERALTA, Deise Aparecida. Maternidade e Educação Matemática: uma agenda de pesquisa do Nipac. In: Anais da 1ª Escola de Estudos de Gênero e Sexualidades em Educação Matemática. Rio de Janeiro, 2024, 1-12.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo Paulista: etapa Educação Infantil e Ensino Fundamental. São Paulo: SEE, 2019.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado de Educação. Currículo Paulista: etapa Ensino Médio. São Paulo: SEE, 2020.

SARAT, Magda. Meninas, mulheres e feminino: a educação e os modelos civilizados na infância. InterMeio, v. 24, n. 48, p. 91-113, jul./dez. 2018.

SOUZA, Marli Aparecida Rocha; WALL, Marilene Loewen; THULER, Andrea Cristina de Morais Chaves; LOWEN, Ingrid Margareth Voth; PERES, Aida Maris. O uso do software Iramuteq na análise de dados em pesquisas qualitativas. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 52, p. 1-7, 2018. http://dx.doi.org/10.1590/s1980-220x2017015003353

TAMBARA, Elomar Antonio Callegado. Profissionalização, escola normal e feminilização: magistério sul-rio-grandense de instrução pública no século 19. História da Educação, v. 2, n. 3, p. 35-57, jan./jun. 1998.

TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. Análise de documentos curriculares de Matemática inspirada na ética discursiva de Jürgen. Educação Matemática Pesquisa, v. 22, n. 3, p. 512-537, 2021. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i3p512-537

VAZQUEZ, Georgiane Garabely Heil. Sobre os modos de produzir as mães: notas sobre a normatização da maternidade. Mosaico, v. 7, n. 1, p. 103-112, 2014. https://doi.org/10.18224/mos.v7i1.3984

Published

2025-08-10

How to Cite

BARBOSA, Roberta de Oliveira; PERALTA, Deise Aparecida. The (In)visibility of motherhood in São Paulo curriculum documents: an analysis using the IRaMuTeQ software. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 18, p. 1–18, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n18a17. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/8578. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Paper