Using Contemporary Transversal Themes to contextualize the concept and representation of functions in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n18a20

Keywords:

Contemporary Transversal Themes, Critical Mathematics Education, Concept and Representation of Function, High School

Abstract

This article is an excerpt from a research that explores Contemporary Transversal Themes (CTT) as resources for contextualizing the teaching of functions, aiming at a High School Mathematics curriculum that considers Critical Mathematics Education (CME). Qualitative research with interpretative analysis was used in the study with 20 students from the Mato Grosso state school system. Activities contextualized with CTT and developed in learning environments were explored, focusing on the concept and representation of functions. The results showed that using CME as a support for activities contextualized with CTT enabled reflective knowledge development and fostered the development of mathemacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Tais Marcelle. Matemática interligada: funções afim, quadrática, exponencial e logarítmica. Manual do Professor. São Paulo: Scipione, 2020.

ANTON, Howard; BIVENS, Irl; DAVIS, Stepehen. Cálculo. v. 1. 10. ed. Porto Alegre: Bookman, 2014.

BASSANEZI, Rodney Carlos. Introdução ao cálculo e aplicações. São Paulo: Contexto, 2015.

BONJORNO, José Roberto. GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; SOUSA, Paulo Roberto Câmera. Prisma Matemática: conjuntos e funções. Manual do Professor. São Paulo: FTD, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: contexto histórico e pressupostos pedagógicos. Brasília: MEC/SEB, 2019a.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: propostas de práticas de implementação. Brasília: MEC/SEB, 2019b.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEMT, 2000.

CEVADA, Jeferson; SILVA, Daniel Romão; PRADO, Gabriel Gleich; COLPANI, João Guilherme Boaratti. Matemática nos dias de hoje: funções. Manual do Professor. São Paulo: Editora SEI, 2020.

CRESWELL, John. Ward. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução de Luciana de Oliveira da Rocha. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DOMINGUES, Rosângela Ferreira. Temas Contemporâneos Transversais: contextualização para o ensino de funções no Ensino Médio visando uma Educação Matemática Crítica. 2025. 296f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Luterana do Brasil. Canoas.

GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados na pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016, p. 95-124.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo e Jonei Cerqueira Barbosa. 2. ed. Campinas: Papirus, 2010.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Tradução de Abgail Lins e Jussara de Loiola Araújo. Campinas: Papirus 2001.

SKOVSMOSE, Ole. Um convite à Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas: Papirus, 2014.

SOUZA, Joamir Roberto. Multiversos Matemática: conjuntos e função afim. Manual do Professor. São Paulo: Editora FTD, 2020.

Published

2025-08-10

How to Cite

DOMINGUES, Rosângela Ferreira; OLGIN, Clarissa de Assis. Using Contemporary Transversal Themes to contextualize the concept and representation of functions in High School. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 18, p. 1–18, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n18a20. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/8285. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Paper