Territory and social justice in Mathematics curriculum: between silencing and invisibility
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n18a16Keywords:
Territory, Territorially Referenced Education, Mathematics Curriculum, InequalitiesAbstract
This research aims to reflect on the possibility of a Mathematics Education that considers the territories of schools and students, promoting a territorially referenced approach. The study contrasts official curriculum documents in Brazil with academic production in the field, with the aim of providing a Mathematics Education that, based on the territories of each school and its students, constitutes a tool for reading, interpreting, and intervening in these realities, with a view to promoting social justice. The methodology involved the analysis of recent national curriculum documents and a bibliographic review on the CAPES Journal Portal, culminating in proposals to rethink the Mathematics curriculum, incorporating the concept of territory, based on two professional master's degrees.
Downloads
References
ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e aprendizagem em Educação Matemática. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.
BARBOSA, Brena Santa Brígida; COSTA, Edith Gonçalves. O ensino de Matemática na Amazônia Paraense: com a palavra, os professores da Educação Infantil. Research, Society and Development, v. 9, n. 12, p. 1-22, 2020. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i12.11322
BARROS, Adriano José; ROMÃO, Ediene Monteiro; LAUDARES, Sandro; ALDIGHIERI MORAES, Rafael Aldighieri; GOMES, Geisson Guimarães. A interdisciplinaridade da Geografia e do geoprocessamento no mapeamento de casos de Covid-19 no Município de João Monlevade, estado de Minas Gerais, Brasil. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. 1-18, 2020. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9173
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica: diversidade e inclusão. Brasília: MEC/CNE, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: 3º e 4º Ciclos do Ensino Fundamental: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CHARRY, Óscar; JARAMILLO, Diana; TAMAYO, Carolina. Currículo [de matemáticas]: una problematización de la dicotomía teoría/práctica desde un territorio chocoano. Educação & Realidade, v. 45, n. 3, p. 1-23, 2020. https://doi.org/10.1590/2175-6236106760
CONTI, Keli Cristina; MARTINS, Danielle Alves; PINTO, Nayara Katherine Duarte; SANTOS, Kevin Robert Dias. Criação de jogos no contexto indígena: o cabo de guerra numérico. Polyphonía, v. 28, n. 2, p. 277-287, 2018. https://doi.org/10.5216/rp.v28i2.52772
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOMES, Ubiratã Jorge de Souza; VALLE, Júlio César Augusto. Políticas curriculares para posponer el fin del mundo y poéticas sobre la existencia em la educación escolar indígena. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v. 13, n. 1, p. 189-214, 2020. https://doi.org/10.22267/relatem.20131.54
KOGA, Dirce. Aproximações sobre o conceito de território e sua relação com a universalidade das políticas sociais. Serviço Social em Revista, v. 16, n. 1, p. 30-42, 2013. https://doi.org/10.5433/1679-4842.2013v16n1p30
KRIPKA, Rosana Maria Luvezute, SCHELLER, Morgana, BONOTTO, Danusa de Lara. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de Investigaciones UNAD, v. 14, n. 2, p. 55-73, 2015. https://doi.org/10.22490/25391887.1455
LOPES, Anaísa Filmiano; GUERRA, Maria Eliza. As áreas verdes por habitante no contexto da sustentabilidade urbana: um estudo de caso na cidade de Prata/MG. In: Anais do 7º Congresso Luso Brasileiro para o Planejamento Urbano, Regional, Integrado e Sustentável. Maceió, 2016, p. 1-12.
LOPES, Celi Aparecida Espasandin; D'AMBROSIO, Beatriz Silva; CORRÊA, Solange Aparecida. Atos de insubordinação criativa promovem a ética e a solidariedade na Educação Matemática. Zetetike, v. 24, n. 3, p. 287-300, 2017. https://doi.org/10.20396/zet.v24i3.8648093
LOPES, Ronilce Maira Garcia; GONDIM, Diego de Matos. Ficção-fricção: operando aberturas de ar e produzindo Educação Matemática de/na/com/para Educação do Campo. Alexandria, v. 11, n. 3, p. 87-105, 2018. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n3p87
LÜDKE, Menga, ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MACÊDO, Josué Antunes; BRANDÃO, Daniel Pereira; NUNES, Daniel Martins. Limites e possibilidades do uso do livro didático de Matemática nos processos de ensino e de aprendizagem. Educação Matemática Debate, v. 3, n. 7, p. 68-86, jan./abr. 2019. https://doi.org/10.24116/emd.v3n7a04
MANOEL, Alan; CORADETTI, Camila. Um olhar sobre as questões étnicas-raciais nas enunciações sobre a história da Matemática apresentadas pelos livros didáticos de Matemática do Ensino Médio aprovados pelo PNLD 2018. Educação Matemática Debate, v. 3, n. 9, p. 267-281, set./dez. 2019. https://doi.org/10.24116/emd.v3n9a04
OLIVEIRA, Júlio César Gomes; SOUZA, Deise Maria Xavier de Barros. Currículo-texto-discurso-documento-espaço-território. Perspectivas da Educação Matemática, v. 10, n. 22, p. 87-102, 2017.
PERALTA, Deise Aparecida. Nísia Floresta: uma voz por reconhecimento das mulheres na história do currículo. Zetetike, v. 30, p. 1-13, 2022. https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8667895
PICCOLI NETO, Danilo; SILVA, Sílvio Domingos Mendes. Ensino e utilização das categorias geográficas de território e paisagem para a licenciatura em Educação do Campo na área de Ciências da Natureza e Matemática. Perspectiva, v. 36, n. 4, p. 1169-1185, out./dez. 2018. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n4p1169
PIRES, Célia Maria Carolino. Educação Matemática e sua influência no processo de organização e desenvolvimento curricular no Brasil. Bolema, v. 21, n. 29, p. 13-42, 2008.
RAMOS, Renata Diniz. O diálogo e o território em aulas de Matemática: contribuições da Educação Matemática Crítica. 2024. 89f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática). Universidade de São Paulo. São Paulo. https://doi.org/10.11606/D.45.2024.tde-25062024-190753
RUBIM, Andressa. Matemática e território sob uma perspectiva crítica: uma análise das propostas elaboradas por professores. 2024. 161f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática). Universidade de São Paulo. São Paulo. https://doi.org/10.11606/D.45.2024.tde-21052024-222714
SANTOS, Milton. A natureza do espaço. São Paulo: EDUSP, 2002.
SILVA, Marcio Antonio. Os ventos do norte não movem os moinhos? Racismo epistêmico: a Matemática é branca, masculina e europeia. Educação Matemática Pesquisa, v. 25, n. 2, p. 238-257, 2023. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2023v25i2p238-257
SILVA, Michela Tuchapesk; TAMAYO, Carolina; SOUZA, Elizabeth Gomes. Os Moxihatëtë Thëpë e a Educação Matemática? Prometeica, n. 24, p. 421-431, 2023. https://doi.org/10.34024/prometeica.2023.27.15327
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.
SKOVSMOSE, Ole. Critical Mathematics Education. New York: Springer, 2023.
SKOVSMOSE, Ole. Educação crítica: incerteza, Matemática, responsabilidade. Tradução de Maria Aparecida Viggiani Bicudo. São Paulo: Cortez, 2007.
SOUSA, Angélica Silva; OLIVEIRA, Guilherme Saramago; ALVES, Laís Hilário. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 43, p. 64-83, 2021.
SOUZA, Maria Celeste Reis Fernandes; FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Territórios da casa, Matemática e relações de gênero na EJA. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n. 148, p. 256-279, jan./abr. 2013. https://doi.org/10.1590/S0100-15742013000100013
SOUZA, Maria Celeste Reis Fernandes; FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Cenas de uma aula de Matemática: território e relações de gênero na EJA. Pro-Posições, v. 29, n. 3, p. 138-163, set./dez. 2018. https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0048
TAMAYO, Carolina; VALLE, Júlio César Augusto. Desterritorializando la escuela tal como la conocíamos: perspectivas socioculturales de la Educación Matemática en el contexto de la Pandemia. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, v. 13, n. 1, p. 1-5, 2020. https://doi.org/10.22267/relatem.20131.57
TAVEIRA, Flávio Augusto Leite. Curriculum, Curricular Justice, and Mathematics Education: a political manifesto. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 14, n. 2, p. 1-13, maio/ago. 2024. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i2.3947
TERÇARIOL, Adriana Aparecida de Lima; TEIXEIRA, Rosiley Aparecida. Retratos de escolas: estudos sobre a escolarização em diferentes contextos e territórios educativos — Entrevista com Elisa Tomoe Moriya Schlünzen. Dialogia, n. 39, p. 1-7, set./dez. 2021. https://doi.org/10.5585/39.2021.21004
VALLE, Júlio César Augusto. Os temas geradores, o território e seus desdobramentos nos currículos de Matemática. In: Anais do 5º Fórum Nacional sobre Currículos de Matemática. Canoas: 2021, p. 1-14.
VALLE, Júlio César Augusto; CONRADO, Andréia Lunkes. Alteridade nos currículos de Matemática: a inversão do vetor e a ação dos atores na escola. Revista Teias, v. 20, n. 59, p. 106-121, 2019. https://doi.org/10.12957/teias.2019.45284
VIEIRA, Lygianne Batista; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. O estudante imigrante e o papel do professor de Matemática como agente sociocultural e político. Dialogia, n. 34, p. 185-199, jan./abr. 2020. https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.16711
ZANLORENZI, Marcos Aurelio; OLIVEIRA, Anderson Martins. Educação Matemática em territórios contestados: um currículo diferenciado para as ilhas do litoral do Paraná. Educação Matemática Pesquisa, v. 19, n. 3, p. 209-229, 2017. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i3p209-229
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.











