A look at didactic referrals for Financial Education under different scenarios for investigation
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n16a04Keywords:
Critical Mathematics Education, Financial Education, Investigation ScenariosAbstract
The study, carried out with teachers who teach mathematics, aims to analyze didactic discussions and referrals on the theme of Financial Education in the light of Critical Mathematics Education. Two focus groups were formed that analyzed activities involving compound interest, of the types "exercise with reference to semi-reality" and "scenario for investigation with reference to reality". The data point to differences within the scope of the discussions, implying different forms of didactic conduct for the theme. From these results, we highlight the role of the activities developed in the research scenario with reference to reality in favor of the assumptions of Critical Mathematics Education when compared to exercises with reference to semi-reality, corroborating the debate about Financial Education.
Downloads
References
ALRØ, Helli; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e aprendizagem em Educação Matemática. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
BARBOSA, Gabriela dos Santos; ARAÚJO, Jerlan Manaia; PAES, Ana Marlice Manhães. Modelagem Matemática e Educação Financeira: uma integração possível no desenvolvimento da criticidade dos estudantes. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-25, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202058
BARBOSA-LIMA, Maria da Conceição; ARAÚJO, Roberto Moreira Xavier; CASTRO, Giselle Faur. Ensinar, formar, educar e instruir: a linguagem da crise escolar. Ciência & Educação, v. 12, n. 2, p. 235-245, 2006. https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000200009
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Exame Nacional do Ensino Médio. Prova de Ciências da Natureza e suas Tecnologias. Prova de Matemática e suas Tecnologias. MT, 2° dia, Caderno 6, Cinza, 1ª Aplicação. Brasília: MEC/INEP, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 4. ed. Campinas: Papirus, 1998.
DANTE, Luiz Roberto; VIANA, Fernando. Matemática em contexto: Estatística e Matemática Financeira. São Paulo: Ática, 2020.
HARTMANN, Andrei Luis Berres; MARIANI, Rita de Cássia Pistóia; MALTEMPI, Marcus Vinícius. Educação Financeira no Ensino Médio: uma análise de atividades didáticas relacionadas a séries periódicas uniformes sob o ponto de vista da Educação Matemática Crítica. Bolema, v. 35, n. 70, p. 567-587, ago. 2021. https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a02
HOFMANN, Ruth Margareth; MORO, Maria Lucia Faria. Educação Matemática e Educação Financeira: perspectivas para a ENEF. Zetetiké, v. 20, n. 38, p. 37-54, jul./dez. 2012. https://doi.org/10.20396/zet.v20i38.8646609
MIRON, Tatiele Fatima. Metodologia de Resolução de Problemas: ensino e aprendizagem de conceitos de Matemática Financeira no EJA. 2013. 77f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Franciscana. Santa Maria.
NAVARRO, Gabriela Ferreira Gonçalves; SILVA, Jhone Caldeira. Uma abordagem da Educação Financeira associada à prática docente na 3ª série do Ensino Médio. Educação Matemática Debate, v. 7, n. 13, p. 1-21, 2023. https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a24
OLIVEIRA, Bruno Henrique. Matemática Financeira no Ensino Médio: uma proposta metodológica de ensino. 2015. 138f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Exatas). Universidade Federal de São Carlos. São Carlos.
SEKI, Jeferson Takeo Padoan. Modelagem Matemática, Compreensão e Linguagem: interlocuções fundamentadas na Filosofia Wittgenstein. 2019. 150f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina. Londrina.
SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo e Jonei Cerqueira Barbosa. Campinas: Papirus, 2015.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Tradução de Abigail Fregni Lins e Jussara de Loiola Araújo. Campinas: Papirus, 2001.
SKOVSMOSE, Ole. Um convite à Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas: Papirus, 2019.
SOUZA, Ricardo Antonio. Educação Financeira: uma abordagem centrada na Modelagem Matemática. 2018. 125f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.