Robotics and Mathematics Knowledge in initial teacher education in Supervised Internships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a20

Keywords:

Knowledge in Robotics and Mathematics, Initial Teacher Training, Educational Robotics, TPACK

Abstract

In this study, adapting the Technological and Pedagogical Content Knowledge (TPACK) model, we explored the development of Knowledge in Robotics and Mathematics (CRM) in six trainees of an undergraduate degree program in Mathematics at a Brazilian federal university, using a qualitative approach. Our objective was to understand how CRM develops in the initial training, during the Pre-Professional Internship, by exploring Educational Robotics in the teaching and learning of Mathematics. The study shows that, through the tasks developed on the Open Roberta platform, the future teachers developed Knowledge in Robotics and Mathematics by working with mathematical and robotics concepts through programming.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Vanezilda Pereira; SANCHEZ, Andressa Barreiros; MAGALHÃES, Cassiana. O estágio supervisionado no curso de pedagogia: “E quem já é professor”? Vivências e experiências da prática de estágio. Pro-Docência, Londrina, v. 4, n. 1, p. 99-109, 2013.

BARBOSA, Fernando da Costa. Educação e robótica educacional na escola pública: as artes do fazer. 2011. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia.

BARBOSA, Fernando da Costa; SOUZA JUNIOR, Arlindo José; TAKAHASHI, Eduardo Kojy. O uso de robótica no Ensino Fundamental. In: 10º Encontro de Pesquisa da ANPEd Centro Oeste. Uberlândia, 2010, p. 1-12.

BRACKMANN, Christian Puhlmann. Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na Educação Básica. 2017. 226f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) — Centro de Estudos Interdisciplinares em Novas Tecnologias da Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: Diário Oficial da União: 2 jul. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BRITO, Robson Souto; MOITA, Filomena Maria Gonçalves da Silva Cordeiro; LOPES, Maria da Conceição. Robótica educacional: desafios/possibilidades no trabalho interdisciplinar entre Matemática e Física. Ensino da Matemática em Debate, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 27-44, 2018.

CASTILHO, Maria Inês. Hiperobjetos da robótica educacional como ferramentas para o desenvolvimento da abstração reflexionante e do pensamento computacional. 2018. 214f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) — Centro de Estudos Interdisciplinares em Novas Tecnologias da Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

CIBOTTO, Rosefran Adriano Gonçales; OLIVEIRA, Rosa Maria Moraes Anunciato. TPACK – Conhecimento Tecnológico e Pedagógico do Conteúdo: uma revisão teórica. Imagens da Educação, Maringá, v. 7, n. 2, p. 11-23, 2017.

DONEDA, Ademir Antônio; SILVA, Carlos da. A prática pedagógica diante das novas tecnologias: o uso do Facebook. Cadernos PDE, v. 1, p. 1-17, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREITAS, Gabriel Araújo. Formação inventiva de professores com Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no contexto do Programa Residência Pedagógica. 2023. 147f. Dissertação de (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) — Faculdade de Matemática. Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia.

KOEHLER, Matthew J; MISHRA, Punya. Introducing TPCK. In: AACTE (Ed.). The handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge for educators. New York: MacMillan, 2008, p. 3-30.

MALIUK, Karina Disconsi. Robótica Educacional como cenário investigativo nas aulas de Matemática. 2009. 91f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) — Instituto de Matemática. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew J. Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, jun. 2006.

SHULMAN, Lee S. Those who understand: Knowledge growth. Teaching Educational Research, v. 15, n. 2, p. 4-14, fev. 1986.

SIQUEIRA, Claudiomir Feustler Rodrigues de; MOLON, Jaqueline; FRANCO, Sérgio Roberto Kieling. Professores de TDIC nos cursos de formação docente: desafios dos profissionais frente às tecnologias educacionais. Ensino da Matemática em Debate, São Paulo, v. 8, n.1, p. 42-60, 2021.

SILVA, Alzira Ferreira da. RoboEduc: uma metodologia de aprendizado com Robótica Educacional. 2009. 127f. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica) — Centro de Tecnologia. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal.

SILVA, Marcos Roberto da. Experiência com robótica educacional no estágio-docência: uma perspectiva inventiva para formação inicial dos professores de Matemática. 2020. 301f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia.

SOUZA, Christiane da Fonseca. Estudo de aula de Matemática com robótica educacional na formação inicial do professor de Matemática. 2021. 449f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia.

VALENTE, José Armando. A espiral da espiral de aprendizagem: o processo de compreensão do papel das tecnologias de informação e comunicação na educação. 2005. 238f. Tese (Livre Docência) — Instituto de Artes. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

ZILLI, Silvana do Rocio. A robótica educacional no Ensino Fundamental: perspectivas e práticas. 2004. 89f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) — Centro Tecnológico. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.

Published

2023-12-15

How to Cite

CARNEIRO, H. G. S.; SOUZA JUNIOR, A. J. Robotics and Mathematics Knowledge in initial teacher education in Supervised Internships. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–23, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a20. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7373. Acesso em: 11 may. 2024.