The brazilian indiginous peoples in Mathematics textbooks for the Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a19

Keywords:

Textbooks, Indigenous Peoples, Cultural Diversity, Mathematics Education, Decoloniality

Abstract

This work analyzes the collections of Elementary School Mathematics textbooks, with the aim of understanding how Brazilian indigenous peoples are presented in elementary school mathematics textbooks. It adopts a phenomenological approach, contextualize in qualitative methodology. The obtained categories were Pedagogical didactic support for teachers in working with indigenous peoples; Indigenous contexts in dialogue with mathematical content; Critical and reflective approach to presenting and working with indigenous themes in textbooks; Colonizing perspective and disregard for indigenous themes in textbooks. It is concluded that, despite attempts to discuss interculturality, value culture, and break down prejudices against indigenous peoples, many books overlook the importance of addressing the theme or handle it in a superficial manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMANN, Ana Paula Purcina. A atualização do projeto pedagógico nos cursos de formação de professores de Matemática dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: Licenciatura em Pedagogia e Licenciatura em Matemática. 2013. 355f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. (Org.). Pesquisa Qualitativa segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Contribuição da Fenomenologia à Educação. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; CAPPELLETTI, Isabel Fernandes. (Org.). Fenomenologia: uma visão abrangente da Educação. São Paulo: Olhos D’Água, 1999, p. 11-51.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Fenomenologia: confrontos e avanços. São Paulo: Cortez, 2010.

BRAZ, Ruriana Alves. Que indígenas moram no livro didático de Matemática?. 2022. 54f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Formação Intercultural Para Educadores Indígenas, Habilitação em Matemática) — Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

CLEMENTINO, Jussara. Análises e sugestões para obra do 6º ano Matemática Ideias e Desafios acerca da cultura indígena. 2014. 60f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) — Centro de Ciências Aplicadas e Educação. Universidade Federal da Paraíba. Rio Tinto.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Fascínio da técnica, declínio da crítica: um estudo sobre a prova rigorosa na formação do professor de Matemática. 1995. 258 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

INEP — INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Básica, 2019. Resumo Técnico. Brasília: MEC, 2020.

LAMAS, Fernando Gaudereto; VICENTE, Gabriel Braga; MAYRINK, Natasha. Os indígenas nos livros didáticos: uma abordagem crítica. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica, Recife, v. 2, n. 1, p. 124-139, 2016.

MACEDO, Josué Antunes; BRANDÃO, Daniel Pereira; NUNES, Daniel Martins. Limites e possibilidades do uso do livro didático de Matemática nos processos de ensino e de aprendizagem. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 3, n. 7, p. 68-86, jan./abr. 2019.

MONDINI, Fabiane. A presença da Álgebra na legislação escolar brasileira. 2013. 433f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

MUNDURUKU, Daniel. Daniel mundurucu: eu não sou índio, não existem índios no Brasil. Nonada, 21 nov. 2017. Disponível em: http://www.nonada.com.br/2017/11/daniel-mundurukueu-nao-sou-indio-nao-existem-indios-no-brasil. Acesso em: 25 ago. 2022.

PALHARES, Leonardo Machado. Entre o verdadeiro histórico e a imaginação criadora: ilustrações sobre história e cultura dos povos indígenas em livros didáticos de História. 2015. 226f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

PEREIRA, Danielle Krislaine. “Falaram que aqui era um deserto, mas estamos vivos e estamos aqui”: caminhos para o ensino da história e cultura indígena na escola. In: XVI Jornadas Interescuelas. Mar del Plata, 2017, p. 1-20.

PEREIRA, Elisângela Miranda. A História da Matemática nos livros didáticos de Matemática do Ensino Médio: conteúdos e abordagens. 2016. 106f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) — Universidade Federal de Itajubá. Itajubá.

RUFINO, Ângela Maria dos Santos; SENNA, Luiz Antonio Gomes, OLIVEIRA, Igor Soares. Os Povos Indígenas, o Livro Didático e equivalente. e-Curriculum, São Paulo, v. 20, n. 4, p. 1710-1728, out./dez. 2022.

SANTOS, Junia Fior. A representação cultural dos povos indígenas nos livros didáticos de história do 6º ano do Ensino Fundamental. História & Ensino, Londrina, v. 26, n. 2, p. 260-286, jul./dez. 2020.

SILVA, Cintia Gomes; AMORIM, Roseane Maria de. A imagem dos povos indígenas nos livros didáticos de história do segundo e terceiro anos do Ensino Fundamental: contextos, caminhos e alternativas. Revista Cocar, Belém, v. 10, n. 20, p. 158-184, ago./dez. 2016.

SILVA, Nayane Ribeiro da. A temática indígena nos livros didáticos de história no interior de Goiás: uma análise do prescrito. 79f. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) — Instituto Federal Goiano. Morrinhos.

SILVA, Yuri Jorge Almeida da. Corpos que habitam os livros didáticos de ciências dos Anos Iniciais: reflexões a partir dos Estudos Culturais. 320f. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) — Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas. Universidade Federal do Maranhão. São Luís

TREVISAN, Andreia Cristina Rodrigues. Educação Matemática e multiculturalismo: uma análise de imagens presentes em livros didáticos. 2013. 129f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Instituto de Educação. Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá.

TREVISAN, Andreia Cristina Rodrigues; TREVISAN, Eberson Paulo. O livro didático de Matemática: entre imagens e discursos. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 15, n. 1, p. 27-50, jan./jun. 2017.

XAVIER, Farliany Ribeiro; TOLEDO, Stefani Moreira Aquino; CARDOSO, Zilmar Santos. Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD): caminhos percorridos. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 42, n. 82, p. 186-202, maio/ago. 2020.

Published

2023-12-15

How to Cite

BARROS, L. C.; BAUMANN, A. P. P.; RIBEIRO, J. P. M. The brazilian indiginous peoples in Mathematics textbooks for the Elementary School. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–23, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a19. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7361. Acesso em: 13 may. 2024.