Considerations about Academic and School Algebra: a study in Mathematics Teaching Undergraduate Degrees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a06

Keywords:

School Algebra, Teacher Education, Mathematics Teaching Degree

Abstract

Through bibliographical study, this article investigated distances and approximations between academic and school algebra in the Pedagogical Projects of six Mathematics Teaching Undergraduate Degrees at the six Federal Universities from Rio Grande do Sul, Brazil. Out of the 34 required subjects related to Academic Algebra, we perceived evidence that in 31, the focus is on studying and mastering specific concepts connected to academic Mathematics. We found evidence of relationships between the concepts studied and K-12 teaching in the other three. In general, we could perceive a more significant discussion of aspects related to School Algebra in the Academic Algebra subjects present in Mathematics Teaching Degrees. Though this is not yet a movement in all courses, they point out important changes in the treatment of Algebra for teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Jadilson Ramos de. Álgebra Escolar na Contemporaneidade: uma discussão necessária. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 8, n. 1, p. 1-18, 2017.

ALMEIDA, Jadilson Ramos de; BERNARDINO, Jéssica Cravo Santos. Ideias de licenciandos em Matemática sobre álgebra escolar. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 26, n. 73, p. 95-108, out./dez. 2021.

ALMEIDA, Jadilson Ramos de; SANTOS, Marcelo Câmara dos. Pensamento algébrico: em busca de uma definição. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 6, n. 10, p. 34-60, jan./jun. 2017.

ARAUJO, Elizabeth Adorno de. Ensino de Álgebra e formação de professores. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 331-346, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Anos Iniciais, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias, v. 2. Brasília: MEC/SEB, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental — Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais — Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMTEC, 2002.

FIORENTINI, Dario; FERNANDES, Fernando Luís Pereira; CRISTÓVÃO, Eliane Matesco. Um estudo das potencialidades pedagógicas das investigações matemáticas no desenvolvimento do pensamento algébrico. In: Actas do 1º Seminário Luso- Brasileiro de Investigações Matemáticas no Currículo. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2005, p. 1-22.

FIORENTINI, Dario; MIORIM, Maria Ângela; MIGUEL, Antonio. Contribuição para um repensar... a educação algébrica elementar. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 78-91, mar. 1993.

FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana Teresa de Carvalho Correa de. O lugar das matemáticas na licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas?. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 43, p. 917-938, dez. 2013.

FURG — Universidade Federal do Rio Grande. Projeto Pedagógico: Curso Licenciatura em Matemática. Rio Grande: FURG, 2018.

LINS, Romulo Campus; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em Aritmética e Álgebra para o século XXI. 6. Ed. Campinas: Papirus, 1997.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária LTDA, 1986.

MOREIRA, Plínio Cavalcanti; DAVID, Maria Manuela Martins Soares. A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente escolar. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

PINTO, Laydianne da Silva; SOUSA, Francisco Edisom Eugenio de; MELO, Carlos Ian Bezerra de. Escolha pela docência: estudo com egressos de uma licenciatura em Matemática do interior do Ceará. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-24, 2021.

PONTE, João Pedro da; BRANCO, Neusa; MATOS, Ana. Álgebra no Ensino Básico. Lisboa: ME/DGIDC, 2009.

PRADO, Eneias de Almeida. Álgebra linear na licenciatura em Matemática: contribuições para a formação do profissional da Educação Básica. 2016. 254f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

SANTOS, Daniela Miranda Fernandes. A relação entre a álgebra acadêmica e a álgebra escolar em um curso de licenciatura em Matemática: concepções de alunos e professores. 2016. 228f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Ciências e Tecnologia. Universidade Estadual Paulista. Presidente Prudente. São Paulo.

SANTOS, Marcelo Câmara dos. Desenvolvimento do pensamento algébrico: o que estamos fazendo em nossas salas de aula? In: Anais do 10º Encontro Nacional de Educação Matemática. Salvador: UCSal; Brasília: SBEM, 2010, p. 1-10.

SILVA, Juliano Pereira da. Álgebra na escola básica versus álgebra na licenciatura: onde se encontra o x da questão?. 2015. 107f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Instituo de Ciências Exatas e Biológicas. Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto.

UFPEL — Universidade Federal de Pelotas. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. Pelotas: UFPEL, 2019.

UFRGS — Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Projeto Pedagógico de Curso: Licenciatura em Matemática. Porto Alegre: UFRGS, 2018.

UFSM — Universidade Federal de Santa Maria. Projeto Pedagógico do Curso de Matemática – Licenciatura. Santa Maria: UFSM, 2019.

UNIPAMPA — Universidade Federal do Pampa. Projeto Pedagógico do Curso de Matemática – Licenciatura. Bagé: UNIPAMPA, 2017.

UNIPAMPA — Universidade Federal do Pampa. Projeto Pedagógico do Curso de Matemática – Licenciatura. Itaqui: UNIPAMPA, 2019.

Published

2023-07-06

How to Cite

DIAS, G. de S.; NOGUTI, F. C. H. Considerations about Academic and School Algebra: a study in Mathematics Teaching Undergraduate Degrees. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–22, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a06. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6406. Acesso em: 12 may. 2024.