Dialogue on the arithmetic knowledge contained in the manipulation of two slide rules by William Oughtred

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a07

Keywords:

Multiplication Operation, Two Slide Rules, Math History, Didactic Resource

Abstract

This article presents the multiplicative process involving William Oughtred's (1574-1660) two rulers for calculations, published in 1639 in The Declaration of The Two Rulers for Calculations, an addition to the treatise The Circles of Proportion and the Horizontall Instrvment. For this, we used a methodological approach of documentary research, searching through primary and secondary sources. Thus, we can see that the multiplication operation performed by the apparatus can develop in teachers in initial and continuing education concepts related to proportionality, order and class of the decimal system and properties of logarithms, bringing a practical meaning to a historically sedimented school mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, Suziê Maria; OLIVEIRA, Francisco Wagner Soares; MARTINS, Eugeniano Brito; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Pesquisas envolvendo instrumentos históricos matemáticos e a interface entre história e ensino: uma visão dos trabalhos desenvolvidos no GPEHM. Boletim Online de Educação Matemática, Florianópolis, v. 6, n. 12, p. 128-144, 2018.

ALTOÉ, Renan Oliveira; ROMÃO, Gabriel Nazarh Aprahamian de Oliveira; JESUS, Thamires Belo de. Contribuições de uma oficina na formação de professores: discussão sobre a importância do desenho geométrico nas aulas de Geometria. Debates em Educação Científica e Tecnológica, Vila Velha, v. 6, n 3, p. 13-26, 2016.

ALVES, Verusca Batista; BATISTA, Antonia Naiara de Sousa. Uma breve discussão teórica acerca do uso de instrumentos matemáticos históricos no ensino da Matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 3, n. 8, p. 48-59, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BRIGGS, Henry. Logarithmorum Chilias Prima. London: 1617.

CAMBRIDGE, University. Cambridge University Library, Macclesfield Collection. Paper slide-rule. Cambridge: 2021.

LIMA, Amanda Cardoso Benicio de; SOARES, Kawoana da Costa; ALVES, Verusca Batista. As duas réguas para cálculo de William Oughtred como objeto de estudo sobre a interface entre a história e o ensino de Matemática. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa; BATISTA, Antônia Naiara de Sousa; OLIVEIRA, Gisele Pereira. (Org.). Pesquisas sobre ensino de Matemática no GPEHM Junior: construindo uma prática investigativa. Iguatú: Quipá, 2021, p. 25-36.

LIMA, Amanda Cardoso Benicio de; SOARES, Kawoana da Costa; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Aspectos históricos e matemáticos incorporados na construção da escala dos números de William Oughtred (1574-1660). In: COSTA, Elisangela André da Silva; FREITAS, Bruno Miranda; DANTAS, Jeane Pereira. (Org.). Diálogos entre escola e universidade na formação continuada. Fortaleza: Imprece, 2022, p. 94-109.

OUGHTRED, William. The Circles of Proportion and the Horizontal Instrvment. London: Augustine Mathewes, 1633.

OUGHTRED, William. The Circles of Proportion and the Horizontall Instrvment. London: Elias Allen, 1639.

PEREIRA, Ana Carolina Costa. Um levantamento de pesquisas brasileiras envolvendo instrumentos matemáticos a partir de estudos publicados no SNHM. Tangram, Dourados, v. 5, n. 4, p. 184-211, dez. 2022.

SANTOS, Andressa Gomes dos. Os aspectos matemáticos relacionados à média geométrica que emergem a partir da manipulação da escala dos números (1623) elaborada por Edmund Gunter com licenciandos em Matemática. 2022. 222f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) — Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Fortaleza.

SAITO, Fumikasu. Instrumentos matemáticos dos séculos XVI e XVII na articulação entre história, ensino e aprendizagem de Matemática. Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Natal, v. 16, n. 9, p. 25-47, maio/ago. 2014.

Published

2023-09-09

How to Cite

LIMA, A. C. B. de; SOARES, K. da C.; PEREIRA, A. C. C. Dialogue on the arithmetic knowledge contained in the manipulation of two slide rules by William Oughtred. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–18, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a07. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6216. Acesso em: 12 may. 2024.