The trajectory of a drop: An experience report with students of Differential and Integral Calculus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a03

Keywords:

Experimentation, Differential and Integral Calculus, Digital Technologies

Abstract

The article presents an experience report of a formative activity carried out by students of Differential and Integral Calculus of the Mechanical Engineering course of a public institution in Rio de Janeiro. Among the motivators are the failure rates in the discipline and the theoretical foundation was experimentation. Given a previously structured guide, students analyzed the trajectory against time of a drop of water in an oil bottle, producing hypotheses about displacement, using a double-entry table. The mobilized contents were affine function, derivatives and least squares method. To verify hypotheses, students used geometry software and spreadsheets. It was observed that Experimentation promoted critical thinking, making students managers of their own knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEZERRA, Wescley Well Vicente; GONTIJO, Cleyton Hércules. Percepções de professores de Cálculo 1 sobre a avaliação e suas relações com as aprendizagens dos estudantes. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 9, n. 19, p. 538-554, 2020.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

GALLE, Lorita Aparecida Veloso; MEDEIROS, Geisa da Silva. SPECHT, Cristiano Centeno. A função da experimentação na percepção de professores de Matemática e Ciências. Revista Signos, Lajeado, v. 41, n. 1, 2020.

GUIO, Thaisa; BARCELLOS, Leandro. Elementos associados à retenção em Cálculo I: a perspectiva de estudantes do curso de Física da Universidade Federal do Espírito Santo. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 10, n. 22, p. 336-362, 2021.

MACÊDO, Josué Antunes; GREGOR, Isabela. Dificuldades nos processos de ensino e de aprendizagem de Cálculo Diferencial e Integral. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-24, 2020.

MENDES, Daniela. Investigando matematicamente a jornada de uma gota de água em um recipiente preenchido com óleo, 2018. Disponível em: https://www.laboratoriosustentaveldematematica.com/2018/06/investigando-matematicamente-jornada-gota-dagua-em-oleo.html, acesso em 09/09/2022.

OLIVEIRA, Jane Raquel da Silva. Contribuições e abordagens das atividades experimentais no ensino de ciências: reunindo elementos para a prática docente. Acta Scientiae, Canoas, v. 12, n. 1, p. 139-153, jan./jun. 2010.

Published

2023-05-02

How to Cite

ALMEIDA, M. C. de; BARBOSA, R. C.; MUSMANNO, L. M.; SOUZA, N. P. de. The trajectory of a drop: An experience report with students of Differential and Integral Calculus. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–16, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a03. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6112. Acesso em: 10 may. 2024.