A REALIDADE DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR DIANTE DO MULTIFACETADO ESPAÇO NA ZONA RURAL

Authors

  • Bruno de Jesus Oliveira Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)
  • Marcos Antônio de Araújo Leite Filho Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)
  • Samanda Fernandes Costa Souza Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)
  • Katrice Almeida de Souza Universidade Estadual de Montes Claros

Keywords:

Educação no campo. Educação física escolar. Escola rural.

Abstract

The article addresses the challenges and opportunities of Physical Education in rural schools, highlighting the importance of school infrastructure and the socioeconomic context for educational development. It introduces the relevance of education in shaping citizens, emphasizing the limitations of rural schools compared to urban ones, especially regarding infrastructure that affects Physical Education teaching. The methodology is based on a qualitative literature review with a descriptive focus, using academic sources and database searches. The results indicate that rural schools face challenges such as poor facilities, inadequate school transportation, and multi-grade classrooms, as well as economic disparities that influence school performance. The discussion emphasizes the need for pedagogical and evaluative adaptations in rural schools. Descriptive and continuous assessments are suggested as more appropriate for the rural context, considering students' participation, interaction, and personal development. Community integration and the use of local resources can enrich teaching and promote healthier lifestyles. In conclusion, it reaffirms the need for an educational approach that adapts to the particularities of the rural environment, promoting students' physical, social, and cultural development, while overcoming infrastructure limitations and social exclusion.

Keywords: Education in the countryside. School physical education. Rural school. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno de Jesus Oliveira, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Graduando no curso de Licenciatura em Educação Física Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Montes Claros, Minas Gerais, Brasil.

Marcos Antônio de Araújo Leite Filho, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Doutor em Ciência do Movimento Humano (UAA/PY). Professor na Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), em Montes Claros, Minas Gerais, Brasil, atuando na modalidade da Universidade Aberta do Brasil (UAB).

Samanda Fernandes Costa Souza , Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Licenciatura e Bacharel em Educação física (ASMEC), Pedagogia (FAVENI), Licenciatura em Educação Especial (UniCV), Pós graduação em Gestão Escolar (FALC), Pós graduação em Educação Inclusiva (IFSULDEMINAS). Tutora presencial do curso de Educação Física (EAD) da Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES), Polo UAB Santa Rita de Caldas, MG, Brasil

Katrice Almeida de Souza, Universidade Estadual de Montes Claros

Mestra em Educação Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).  Professora na Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), em Montes Claros, Minas Gerais, Brasil, atuando na modalidade da Universidade Aberta do Brasil (UAB).  

Published

2025-09-22

How to Cite

DE JESUS OLIVEIRA, Bruno; ANTÔNIO DE ARAÚJO LEITE FILHO, Marcos; FERNANDES COSTA SOUZA , Samanda; ALMEIDA DE SOUZA, Katrice. A REALIDADE DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR DIANTE DO MULTIFACETADO ESPAÇO NA ZONA RURAL. RENEF, [S. l.], v. 7, n. 11, p. 47–56, 2025. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/9247. Acesso em: 5 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>