The approach to finance in High School Mathematics textbooks
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n18a08Palavras-chave:
Financial Education, Subject of Rights, Subject of Interests, NeoliberalismResumo
This study aims to examine the topic of finance in High School Mathematics textbooks, specifically in chapters on Financial Mathematics and/or Financial Education. To this end, chapters dealing with the topic were selected from three collections of textbooks published in 2013, 2016, and 2020. The empirical material was processed based on Foucault's theories on discourse, consisting of three stages of analysis: reading, selection, and grouping of fragments related to the research objective. The analysis of the materials showed that finance in the Mathematics curriculum contributes to the constitution of citizens with rights and to the formation of individuals motivated by their interests. It was concluded that textbooks create and normalize patterns of behavior according to contemporary rationalities.
Downloads
Referências
BAHIA, Sabrine Borges de Mello Hetti; FABRIS, Elí Terezinha Henn. Grupos de Sentido. In: LIMA, Samantha Dias. (Org.) Vocabulário LABPED: saberes construídos no Laboratório Pedagógico de Experiências Educativas – Ano 1. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022, p. 123-126. http://doi.org/10.31560/pimentacultural/2022.664
BARBOSA, Roberta de Oliveira; TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; PERALTA, Deise Aparecida. Desenvolvimento curricular, licenciatura em Matemática, esfera pública e OCDE: uma conversa entre tantas outras possíveis (e necessárias). Ripem, v. 13, n. 1, p. 1-18, 2023. https://doi.org/10.37001/ripem.v13i1.3303
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Nkopp. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de Maria José Álvares; Sara Bahia dos Santos; Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Decreto n. 7.397, 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira – ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 2010, Seção 1, p. 7.
BRASIL. Ministério da Educação. Guia do Programa Nacional do Livro e do Material Didático 2021. Brasília: MEC, 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio: Parte III – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEF, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução. Brasília: MEC/SEF, 1998.
CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Historia de la gubernamentalidad. Bogotá: Siglo del Hombre, 2010.
DARDOT, Pierre; LAVAL; Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em Educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 197-223, 2001. https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009
FOUCAULT, Michel. Segurança, Território, População: curso dado no Collège de France (1977-1978). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
GADELHA, Sylvio. Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões, a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
JANUARIO, Gilberto; LIMA, Katia. Materiais curriculares como ferramentas de aprendizagem do professor que ensina Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 8, n. 17, p. 414-433, 2019. https://doi.org/10.33871/22385800.2019.8.17.414-433
KNIJNIK, Gelsa; DUARTE, Claudia Glavam. Entrelaçamentos e dispersões de enunciados no discurso da Educação Matemática escolar: um estudo sobre a importância de trazer a “realidade” do aluno para as aulas de Matemática. Bolema, v. 23, n. 37, p. 863-886, 2010.
LAZZARATO, Maurízio. O governo das desigualdades: crítica da insegurança neoliberal. Tradução de Renato Abramowicz Santos. São Carlos: EdUDSCar, 2011.
LAZZARATO, Maurízio. O governo do homem endividado. Tradução de Daniel Padilha Pacheco da Costa. São Paulo: N-1 Edições, 2017.
LEONARDO, Fábio Martins. Conexões com a Matemática [Obra em 3 volumes]. 2 ed. São Paulo: Moderna, 2013.
LEONARDO, Fábio Martins. Conexões com a Matemática [Obra em 3 volumes]. 3 ed. São Paulo: Moderna, 2016.
LEONARDO, Fábio Martins. Conexões: Matemática e suas tecnologias [Obra em 6 volumes]. São Paulo: Moderna, 2020.
OECD — Organization for Economic Cooperation and Development. Financial Education for Youth: the role of schools. Paris: OECD Publishing, 2014. http://dx.doi.org/10.1787/9789264174825-en.
OECD — Organization for Economic Cooperation and Development. Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness. Paris: Directorade for Financial and Enterprice Affairs, 2005.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículos: teoria e políticas. São Paulo: Contexto, 2023.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Fazer do caos uma estrela dançarina no currículo: invenção política com gênero e sexualidade em tempos do slogan ideologia de gênero. In: PARAÍ SO, Marlucy Alves; CALDEIRA, Carolina (Org.). Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza, 2018, p. 23-52.
PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos; MUNIZ JR., Ivail; KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Cenários sobre Educação Financeira Escolar: entrelaçamentos entre a pesquisa, o currículo e a sala de aula de Matemática. Em Teia, v. 9, n. 1, 2018. https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.236528
PINSKY, Jaime. Cidadania e educação. Editora Contexto, 2015.
SARAIVA, Karla Schuck. Educando para viver sem riscos. Educação, v. 36, n. 2, p. 168-179, jan./ago. 2013.
SARAIVA, Karla Schuck. Os sujeitos endividados e a Educação Financeira. Educar em Revista, n. 66, p. 157-173, out./dez. 2017. https://doi.org/10.1590/0104-4060.53867
SARAIVA, Karla. Diário de uma pesquisa off-road: análise de textos como problematização de regimes de verdade. In: FERREIRA, Thais; SAMPAIO, Shaula Maíra Vicentini. (Org.) Escritos metodológicos: possibilidades na pesquisa contemporânea em Educação. Maceió: Edufal, 2009, p. 13-34.
SCHULTZ, Theodore. Capital humano: investimentos em educação e pesquisa. Tradução de Marco Aurélio de Moura Matos. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1973.
SILVA, Marcio Antônio; VALERO, Paola; CORADETTI, Camila Aparecida Lopes; BERTO, Ludiane Felix. Livros didáticos de Matemática do Ensino Médio brasileiro e a constituição do bom aluno cidadão. Acta Scientiae, v. 20, n. 6, p. 1071-1081, 2018. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss6id4831
SOUZA. Jéssica Ignácio. Educação Financeira: práticas discursivas na Educação Matemática. 2021. 131f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
STANDING. Guy. O precariado: a nova classe perigosa. Tradução de Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
VALERO, Paola. Capital humano: o currículo de Matemática escolar e a fabricação do Homus Oeconomicus Neoliberal. In: GODOY, Elenilton Vieira; SILVA, Marcio Antonio; SANTOS, Vinícius de Macedo. (Org.). Currículos de Matemática em debate: questões para políticas educacionais e para pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2018, p. 43-69.
VARGAS, Paulo Roberto Ribeiro. Um estudo sobre Educação Financeira e instituição escolar. 2012. 121f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade do Vale dos Sinos. São Leopoldo.
VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidade e Educação. Revista Colombiana de Educación, n. 65, p. 19-42, 2013.
VEIGA-NETO, Alfredo; LOPES, Maura Corcini. Há teoria e método em Michel Foucault? Implicações educacionais. In: CLARETO, Sônia; FERRARI, Anderson. (Org.). Foucault, Deleuze & Educação. Juiz de Fora: EdUFJF, 2010, p. 33-47.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.











