Curriculum silences: a post-critical analysis of the IFNMG Mathematics degree program
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n18a03Palavras-chave:
Curriculum, Post-Critical Theories, Mathematics, Teacher EducationResumo
This paper presents an excerpt from ongoing doctoral research in the field of Mathematics teaching. The study aims to investigate how issues of diversity and social problems are represented and negotiated in the curriculum of the Mathematics degree course at the Federal Institute of Northern Minas Gerais, Salinas campus, using post-critical curriculum theories as a reference. The methodology adopted was content analysis, applied to the curriculum document, with the data interpreted in the light of curriculum theory. The results show limitations in textual organization, a superficial approach to diversity and social issues, and a silencing of gender asymmetries in the context of Mathematics.
Downloads
Referências
ABREU, Lívia Azelman de Fabia; ALMEIDA, Ana Mary Fonseca Barreto; FERREIRA, Magno Luiz; OLIVEIRA, Carlos Antonio Assis; SCHUBRING, Gert. A história da Matemática nos livros-texto de Cajori, Eves, Boyer e Struik. Revista Brasileira de História da Ciência, v. 13, n. 2, p. 280-297, jul./dez. 2020. https://doi.org/10.53727/rbhc.v13i2.39
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Tradução de Julia Romeu. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
AMORIM, Monica Maria Teixeira. A organização dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia no conjunto da educação profissional brasileira. 2013. 247f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.
BARBOSA, Lucas Alves Lima. Masculinidades, feminilidades e Educação Matemática: análise de gênero sob ótica discursiva de docentes matemáticos. Educação e Pesquisa, v. 42, n. 3, p. 697-712, jul./set. 2016. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201609149400
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Traduzido por Luís Antero Reto; Augusto Pinheiro. Lisboa: Persona, 1977.
BARROSO, João. Cultura, cultura escolar, cultura de escola. In: PINHO, Sheila Zambello. (Coord.). Caderno de Formação: Formação de Professores: Bloco 3 – Gestão Escolar. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013, p. 181-199.
BRASIL. Lei nº 11.534, de 25 de outubro de 2007. Dispõe sobre a criação de Escolas Técnicas e Agrotécnicas Federais e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 26 out. 2007.
CUNHA, Luis Antônio. A universidade crítica: o Ensino Superior na república populista. São Paulo: Editora UNESP, 2007.
FRANKENSTEIN, Marilyn. Relearning mathematics: a diferente third R — radical maths. Londres: Free Association Books, 1989.
GUSE, Hygor Batista; WAISE, Tadeu Silveira; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. O que pensam licenciandos(as) em Matemática sobre sua formação para lidar com a diversidade sexual e de gênero em sala de aula? Revista Baiana de Educação Matemática, v. 1, p. 1-25, 2020. https://doi.org/10.47207/rbem.v1i.9898
IFNMG — Instituto Federal do Norte de Minas Gerais. Matriz curricular para o curso de Licenciatura em Matemática. Salinas: IFNMG, 2023.
LIMA, Paulo Gomes. Políticas de Educação Superior no Brasil na primeira década do século XXI: alguns cenários e leituras. Avaliação, v. 18, n. 1, p. 85-105, mar. 2013. https://doi.org/10.1590/S1414-40772013000100006
MENDICK, Heather. Mathematical stories: why do more boys than girls choose to study mathematics at AS-level in England? British Journal of Sociology of Education, v. 26, n. 2, p. 235-251, abr. 2005. https://doi.org/10.1080/0142569042000294192
MUNSBERG, João Alberto Steffen; FUCHS, Henri Luiz; SILVA, Gilberto Ferreira da. O currículo decolonial: da reflexão à prática intercultural. Religare, v. 16, n. 2, p. 593-614, dez. 2019. https://doi.org/10.22478/ufpb.1982-6605.2019v16n2.44085
PACHECO, José Augusto. Teoria (pós) crítica: passado, presente e futuro a partir de uma análise dos estudos curriculares. e-Curriculum, v. 11, n. 1, abr. 2013.
PEREIRA, Alexandre Barbosa. Do controverso “chão da escola” às controvérsias da etnografia: aproximações entre Antropologia e Educação. Horizontes Antropológicos, v. 23, n. 49, p. 149-176, set./dez. 2017. https://doi.org/10.1590/S0104-71832017000300006
PINSKY, Carla Bassanezi. Apresentação. In: PERROT, Michelle. Minha história das mulheres. Tradução de Angela Maria da Silva Corrêa. 2. ed., 3. reimp. São Paulo: Contexto, 2016.
PIRES, Celia Maria Carolino. Currículo, avaliação e aprendizagem matemática na Educação Básica. In: INEP. (Org.). Avaliações da Educação Básica em debate: ensino e matrizes de referências das avaliações em larga escala. Brasília: INEP, 2013, p. 31-54.
REIS, Adriana Dantas. Gênero: uma categoria útil para a história da escravidão no Brasil. Interfaces Científicas, v. 6, n. 2, p. 11-28, out. 2017. https://doi.org/10.17564/2316-3801.2017v6n2p11-28
ROTA JR., César; IDE, Maria Helena de Souza. Ensino Superior e desenvolvimento regional: o Norte de Minas Gerais na década de 1960. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 64, jan./mar. 2016. https://doi.org/10.1590/S1413-24782016216408
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sore a prática. Tradução: Ernani Ferreira da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SANTOS, Jailma; CARDOSO, Lívia de Rezende. Relações de gênero em um currículo de Matemática nos Anos Iniciais: produzindo sujeitos, demandas e desigualdades. In: ENNES, Marcelo Alario. (Org.). Diálogos: processos identitários, meio ambiente, patrimônio e movimentos sociais. São Cristovão: Editora UFS, 2016, p. 341-352.
SANTOS, José Wilson; MIOLA, Adriana Fátima de Souza. Algumas compreensões sobre currículo. In: SANTOS, José Wilson; MIOLA, Adriana Fátima de Souza. (Org.). Teoria de currículo: uma análise de livros didáticos de Ciências e Matemática a partir de perspectivas pós-críticas. Blumenau: Dom Modesto, 2024, p. 11-23.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. 8. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática crítica: a questão da democracia. Tradução de Abigail Fregni Lins; Jussara de Loiola Araújo. Campinas: Papirus, 2001.
SKOVSMOSE, Ole. O que poderia significar a Educação Matemática crítica para diferentes grupos de estudantes? Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 6, n. 12, p. 18-37, jul./dez. 2017. https://doi.org/10.33871/22385800.2017.6.12.18-37
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.











