The paths and epistemological encounters in research on mathematics education in Bolivian childhood
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n18a09Keywords:
Autoethnography, Early Childhood Education, Mathematics Education, Bolivian Curriculum Documents, Aymara LanguageAbstract
The research in this paper aims to communicate the concerns and findings when researching Mathematics Education in Bolivian curriculum documents through autoethnography. Autoethnography allows researchers to bring their personal experience in the context of social interactions and cultural practices to their study, giving visibility to their emotions. Curriculum texts enable the development of decolonial thinking by integrating knowledge and wisdom from the Global South, broadening perspectives and establishing new lines of reflection and positioning on knowledge. The mathematical concepts highlighted in the documents should be articulated in conjunction with the mother tongue, contributing to the development of language and thinking, in the worldview originating from the students' life history and context.
Downloads
References
BOLÍVIA. Ministerio de Educación. Educación Inicial e Familia Comunitária Escolarizada. La Paz: Minedu, 2014.
CONSEJO EDUCATIVO AYMARA. Currículo Regionalizado de la Educación Inicial en Familia Comunitaria no Escolarizada y Escolarizada de la Nación Aymara. La Paz: Consejos Educativos de Pueblos Originarios de Bolivia, 2018.
CUNHA, Olívia Maria Gomes. Tempo imperfeito: uma etnografia do arquivo. Mana, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 287-322, 2004. https://doi.org/10.1590/S0104-93132004000200003
DELEUZE, Gilles; GUATARI, Félix. Mil Platôs. São Paulo: Editora 34, 2011.
DES CHENES, Mary. Locations the past. In: GUPTA, Akhil; FERGUNSON, James. (Ed). Anthropological locations boundaries and grouns of a Field Science. Berkeley: University of California Press, 1997, p. 66-85.
ELLIS, Carolyn; ADAMS, Tony E.; BOCHNER, Arthur. P. Autoethnography: an overview. Forum: Qualitative Social Research, v. 12, n. 1, p. 10, 2011. https://doi.org/10.17169/fqs-12.1.1589
ELLIS, Carolyn; ADAMS, Tony E.; BOCHNER, Arthur. P. Autoetnografía: un panorama. Astrolabio, n. 14, p. 249-273, jun. 2015. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n14.11626
ELLIS, Carolyn; ADAMS, Tony E.; BOCHNER, Arthur. P. Autoetnografía: un panorama. Astrolabio. Nueva Época, n. 14, p. 249-273, jun. 2015. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n14.11626
ELLIS, Carolyn; BOCHNER, Arthur P. Autoethnography, personal narratives, reflexivity: researcher as subject. In: DENZIN, Norman Kent; LINCOLN, Yoanna Sessions. Handbook of Qualitative Research. London: Sage, 2000, p. 733-768.
ELLIS, Carolyn; BOCHNER, Arthur. Autoethnography, personal narratives, reflexivity: researcher as subject. In: DENZIN, Norman Kent; LINCOLN, Yvonna Sessions. Handbook of Qualitative Research. London: Sage, 2000, p. 733-768.
FERREIRA, Laura; LOWENKRON, Letícia. Etnografia de documentos: pesquisas antropológicas entre papéis, carimbos e burocracias. Rio de Janeiro: E-papers, 2020.
FONSECA, Cláudia. Quando cada caso não é um caso: pesquisa etnográfica e Educação. Revista Brasileira de Educação, n. 10, p. 58-78, jan./abr. 1999.
FREHSE, Fraya. Os informantes que os jornais e fotografias revelam: para uma etnografia da civilidade nas ruas do passado. Estudos Históricos, n. 6, p.131-156, jul./dez. 2005.
HULL, Mathew. S. Documents and Bureaucracy. Annual Review of Anthropology, v. 41, p. 251-267, 2012.
LOPES, Celi Espasandin; GRANDO, Regina Célia. Resolução de problemas na Matemática para a infância. In: Anais do 16º Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Campinas, 2012, 1-14.
LORENZATO, Sérgio. Educação Infantil e percepção matemática. Campinas: Autores Associados, 2008.
MAGNANI, José Guilherme Cantor. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 17, n. 49, p.11-29, 2002. https://doi.org/10.1590/S0102-69092002000200002
MAYORGA, Norma. El canto de las olas. Cochabamba: Grupo Editorial Kipus, 2012.
MUZZOPAPPA, María Eva; VILLALTA, Carla. Los documentos como campo: Reflexiones teórico-metodológicas sobre un enfoque etnográfico de archivos y documentos estatales. Revista Colombiana de Antropología, l. 47, n. 1, p. 13-42, ene./jun. 2011.
SCRIBANO, Adrián; SENA, Angélica. Construcción de conocimiento en Latinoamérica: algunas reflexiones desde la auto-etnografía como estrategia de investigación. Cinta Moebio, v. 34, p. 1-15, 2009. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2009000100001
VERSIANI, Daniela Becaccia. Autoetnografia: uma alternativa conceitual. Letras de Hoje, v. 37, n. 4, p. 57-72, dez. 2002.
VERSIANI, Daniela Becaccia. Reflexões sobre comparativismo em uma sociedade multicultural: a proposição do método autoetnográfico. Verbo de Minas, v. 7, n. 14, p. 11-23, jul./dez. 2008.
VIANNA, Adriano. Etnografando documentos: uma antropóloga em meio a processos judiciais. In: CASTILHO, Sérgio Ricardo Rodrigues; SOUZA, Antonio Carlos de Souza; TEIXEIRA, Carla Costa. (Org.). Antropologia das práticas de poder: reflexões etnográficas entre burocratas, elites e corporações. Rio de Janeiro: Contracapa, 2014, p. 43-70.
YAPU, Mario: Sobre la última Reforma Educativa en Bolivia: los desafíos de la nueva Ley Avelino Siñani-Elizardo Pérez. Entrevista a Mayorga Lazcano e Jorge Antonio. Propuesta Educativa, v. 21, n. 38, p. 49-58, nov. 2012.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.











