Solution or trap? Integrating courses as the place for Mathematics Education in undergraduate programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n18a15

Keywords:

Integrating Courses, Degree in Mathematics, Mathematics Education, Curriculum

Abstract

The research presented in this article aimed to discuss, in the context of undergraduate Mathematics courses, the so-called integrative disciplines, based on a qualitative curricular analysis carried out within a Brazilian public university. It was found that, in the scenario analyzed, these subjects ended up becoming the place of Mathematics Education in these initial educational courses, which is potentially harmful because it conceals the failure to overcome training fragmentation and contributes to its intensification. It is argued that Mathematics Education and the dialog it promotes between specific and didactic-pedagogical education should not be restricted to integrating courses, but should be at the heart of the degree, with a view to qualifying education and bringing it closer to professional teaching practice for Mathematics teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel Gonzáles. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013.

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, nov. 2008. https://doi.org/10.1177/0022487108324554

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES n. 1.302, de 6 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Matemática, Bacharelado e Licenciatura. Brasília: Diário Oficial da União, 5 mar. 2002, Seção 1, p. 15.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES n. 2, de 18 de fevereiro de 2003. Estabelece as Diretrizes Curriculares para os cursos de Matemática. Brasília: Diário Oficial da União, 25 fev. 2003, Seção 1, p. 13.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: Diário Oficial da União, 2 jul. 2015, Seção 1, p. 8-12.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: Diário Oficial da União, 9 abr. 2002, Seção 1, p. 31.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Diário Oficial da União, 10 fev. 2020, Seção 1, p. 87-90.

CARRILLO-YAÑEZ, José; CLIMENT, Nuria; MONTES, Miguel; CONTRERAS, Luis C.; FLORES-MEDRANO, Eric; ESCUDERO-ÁVILA, Dinazar; VASCO, Diana; ROJAS, Nielka; FLORES, Pablo; AGUILAR-GONZÁLEZ, Álvaro; RIBEIRO, Miguel; MUÑOZ-CATALÁN, M. Cinta. The Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, v. 20, n. 3, p. 236-253, 2018. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981

CRISTOVÃO, Eliane Matesco; FERREIRA, Ana Cristina Ferreira; BARBOSA, Cirléia Pereira; COUSA, Flávia Cristina Figueiredo; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela; ZAIDAN, Samira. Ensaio sobre a formação matemática do futuro professor de Matemática pautada nos conhecimentos matemáticos próprios da docência. Espaço Plural, v. 19, n. 39, p. 86-108, 2023.

CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; GRANDO, Regina Célia. (Des)construção curricular necessária: resistir, (re)existir, possibilidades insubordinadas criativamente. REMat, v. 19, p. 1-25, 2022. https://doi.org/10.37001/remat25269062v19id728

FIORENTINI, Dario. A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da licenciatura em Matemática. Revista de Educação, n. 18, p. 107-117, jun. 2005.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2012.

FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana Teresa de Carvalho Correa. O lugar das matemáticas na licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema, v. 27, n. 47, p. 917-938, dez. 2013. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400011

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. v. 3. Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.

JUNQUEIRA, Sonia Maria da Silva; MANRIQUE, Ana Lúcia. Reformas curriculares em cursos de licenciatura de Matemática: intenções necessárias e insuficientes. Ciência & Educação, v. 21, n. 3, p. 623-635, jul. 2015. https://doi.org/10.1590/1516-731320150030007

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MANRIQUE, Ana Lúcia. Licenciatura em Matemática: formação para a docência × formação específica. Educação Matemática Pesquisa, v. 11, n. 3, p. 515-534, set./dez. 2009.

MELO, Carlos Ian Bezerra; SOUSA, Francisco Edisom Eugenio. Concepções sobre Educação Matemática nos documentos curriculares das licenciaturas em Matemática da Universidade Estadual do Ceará (UECE). In: Anais do 9º Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Natal, 2024, p. 1-15.

MELO, Carlos Ian Bezerra; TAVEIRA, Flávio Augusto Leite. Compreensões de Educação Matemática em um documento curricular da UECE. In: Anais do 6º Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Campina Grande, 2024, p. 1-12.

MOREIRA, Plínio Cavalcante. 3+1 e suas (in)variantes: reflexões sobre as possibilidades de uma nova estrutura curricular na licenciatura em Matemática. Bolema, v. 26, n. 44, p. 1137-1150, 2012. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2012000400003

MOREIRA, Plínio Cavalcante; DAVID, Maria Manuela Martins Soares. A formação matemática do professor: licenciatura e prática docente escolar. 2. ed. 2. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

MOREIRA, Plínio Cavalcante; FERREIRA, Ana Cristina. A formação matemática do professor da Educação Básica: das concepções historicamente dominantes às possibilidades alternativas atuais. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-30, 2021. https://doi.org/10.46312/pem.v14i35.13262

PACHECO, Débora Reis; RUIDIAZ, Paola Amaris; SILVA, Marcio Antonio. Currículos de Matemática e seus desejáveis personagens: da falta à produção. Bolema, v. 38, p. 1-19, 2024. https://doi.org/10.1590/1980-4415v38a230058

PERALTA, Deise Aparecida. Habermas e as professoras e professores de Mmatemática: vislumbrando oásis. Curitiba: Appris, 2019.

SBEM — Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Subsídios para a discussão de propostas para os cursos de licenciatura em Matemática: uma contribuição da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Brasília: SBEM, 2003.

SHULMAN, Lee S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

STAKE, Robert E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Tradução de Karla Reis. Porto Alegre: Penso, 2011.

TAVEIRA, Flavio Augusto Leite. Curriculum, Curricular Justice, and Mathematics Education: a political manifesto. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 14, n. 2, p. 1-13, 2024. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i2.3947

UECE — Universidade Estadual do Ceará. Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos. Projeto Pedagógico: Curso de Licenciatura em Matemática. UECE: Limoeiro do Norte, 2011.

ZAIDAN, Samira; FERREIRA, Ana Cristina; DE PAULA, Enio Freire; SANTANA, Flávia Cristina de Macedo; COURA, Flávia Cristina Figueiredo; PEREIRA, Patrícia Sandalo; STORMOWSKI, Vandoir. A licenciatura em Matemática no Brasil em 2019: análises dos projetos dos cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. Brasília: SBEM, 2021.

Published

2025-08-10

How to Cite

MELO, Carlos Ian Bezerra de; TAVEIRA, Flavio Augusto Leite; CRISTOVÃO, Eliane Matesco. Solution or trap? Integrating courses as the place for Mathematics Education in undergraduate programs. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 18, p. 1–15, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n18a15. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7943. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Paper