Decolonial ethnomathematics and the ethnographic education of Mathematics teachers
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n16a21Palavras-chave:
Ethnomathematics, Decoloniality, Teachers Education, AnthropologyResumo
The study is justified by offering guidelines that help teachers understand the cultural and social challenges and demands of students, integrating them into the teaching of Mathematics. To this end, a theoretical foundation was developed based on Ethnomathematics, teacher education, Decoloniality and decolonial Ethnomathematics, to develop concepts that lead to on-demand ethnography as a possibility of affective/methodological education of Mathematics teachers through decolonial Ethnomathematics. The study, of a theoretical nature, is configured as an essay. In the end, three aspects for the affective/methodological education of teachers were identified: i) allowing oneself to be affected through a sentipensante attitude; ii) knowing the environment inserted by the precepts of on-demand ethnography and liberating pedagogy; iii) decoding of signs based on emic ethnomodeling.
Downloads
Referências
BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 11, p. 89-117, 2013. https://doi.org/10.1590/S0103-33522013000200004
COSTA, Rodriana Dias Coelho. Fiar e tecer: linhas culturais para tessitura do ensino-aprendizagem de Português como língua adicional. 2020. 288f. Tese (Doutorado em Linguística). Universidade de Brasília. Brasília.
CRUZ Walter Walentino; BARBOSA, Alessandro Tomaz. A Etnomatemática e o pensamento decolonial: diálogos possíveis para uma educação libertadora. In: Anais do XIX Seminário Temático Internacional. Osasco, 2021, p. 1-13.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 6 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, Matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 1, p. 99-120, 2005. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000100008
D’AMBROSIO, Ubiratan. The evolution of my ideas about Ethnomathematics. In: History and Pedagogy of Mathematics Conference. Cairns, Australia, 1995.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.
DIAS, Douglas Matheus Gavioli. Etnomatemática decolonial: subsídios para a construção de um conceito. 2024. 173f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência). Universidade Estadual Paulista. Bauru.
DIAS, Douglas Matheus Gavioli. A Resolução de Problemas nas escolas paulistas: discussões acerca de sua implementação. In: VERSUTI, Fabiana Maris; MULLE, Rafael Lima Dalle; PERALTA, Deise Aparecida; GONÇALVES, Harryson Júnio Lessa (Org.). Perspectivas de atuação no caos: textos e contextos. Porto Alegre: Editora Fi, 2020, p. 257-289.
FALS BORDA, Orlando. Una sociología sentipensante para América Latina. Ciudad de México: Siglo XXI Editores, 2015.
FAVRET-SAADA, Jeanne. Être affecté. Gradhiva, n. 8, p. 3-9, 1990.
FIORENTINI, Dario. A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da Licenciatura em Matemática. Revista de Educação, n. 18, p. 107-115, 2004.
FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana Teresa Correa Carvalho. O lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e práticas formativas? Bolema, v. 27, n. 47, p. 917-938, 2013. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400011
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 76. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
GATTI, Bernadete; NUNES, Maria Muniz Rosa. (Org.) Formação de professores para a o Ensino Fundamental: estudos de currículo das licenciaturas em Pedagogia, Língua Portuguesa, Matemática e Ciências Biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2009.
GERDES, Paulus. Etnomatemática e Educação Matemática: uma panorâmica geral. Quadrante, v. 5, n. 2, p. 105-138, 1996. https://doi.org/10.48489/quadrante.22685
GONÇALVES, Robson de Andrade; MUCHERONI, Marcos Luiz. O que é epistemicídio? Uma introdução ao conceito para a área da Ciência da Informação. Liinc em Revista, v. 17, n. 2, p. 1-12, 2021. https://doi.org/10.18617/liinc.v17i2.5759
GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Periferia, v. 1, n. 2, p. 41-91, jul./dez. 2009. https://doi.org/10.12957/periferia.2009.3428
LANDER, Edgardo. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, Edgardo. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. São Paulo: CLACSO, 2005, p. 7-24.
LARROSA, Jorge. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, v. 28, n. 2, p. 101-115, jul./dez. 2003.
LENZI, Giovana da Silva. Práticas de ensino em Educação Matemática: a constituição das práticas pedagógicas de futuros professores de Matemática. 2008. 140f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Rámon. (Org). Decolonialidade e pensamento diaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2018, p. 31-61.
MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo de un concepto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. (Coord.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007, p. 127-168.
MIGNOLO, Walter. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura: un manifiesto. In: CASTRO GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón. (Coord.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007, p. 25-45.
MIGNOLO, Walter. Histórias locais / projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline Rodrigues. Etnomatemática como movimento de contraconduta na mobilização de saberes em práticas culturais. In: Anais do 6º Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Pirenópolis, 2015, p. 1-11.
PEIRANO, Mariza. Etnografia não é método. Horizontes Antropológicos, v. 20, n. 42, p. 377-391, jul./dez. 2014. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-71832014000200015.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. São Paulo: CLACSO, 2005, p. 117-142.
QUIJANO, Aníbal; WALLERSTEIN, Immanuel. Americanity as a concept, or the Americas in the modern world-system. International Social Science Journal, v. 44, n. 4, p. 549-557, 1992.
QUINTERO, Pablo; FIGUEIRA, Patrícia; ELIZALDE, Paz Concha. Uma breve história dos estudos decoloniais. São Paulo: MASP Afterall, 2019.
ROQUE, Tatiana. História da Matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
ROSA, Milton. Etnomodelagem como um movimento de globalização nos contextos da Etnomatemática e da Modelagem. Com a Palavra, o Professor, v. 5, n. 11, p. 258-283, jan./abr. 2020. https://doi.org/10.23864/cpp.v5i11.565
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. O campo de pesquisa em Etnomodelagem: as abordagens êmica, ética e dialética. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 4, p. 865-879, out./dez. 2012. https://doi.org/10.1590/S1517-97022012000400006
ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Vinho e Queijo: Etnomatemática e Modelagem! Bolema, v. 16, n. 20, p. 1-11, 2003.
SEGATO, Rita Laura. La crítica de la decolonialidad en 8 ensaios y una Antropologia por demanda. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2015.
SILVA, Maria do Socorro Lucinio da Cruz. Etnomatemática na Educação Escolar Quilombola: perspectivas decoloniais para o ensino da Matemática nos quilombos Mata Cavalo e Abolição em Mato Grosso. 2022. 242f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá.
SOARES, Gisele Americo; FANTINATO, Maria Cecília. A Etnomatemática na formação inicial dos futuros professores de Matemática: revelando olhares e marcas. Revemop, v. 3, p. 1-24, 2021. https://doi.org/10.33532/revemop.e202120
TAMAYO, Caroline; MENDES, Jackeline Rodrigues. Opção decolonial e modos outros de conhecer na Educação (Matemática). Revista de Educação Matemática, v. 18, p. 1-15, 2021. https://doi.org/10.37001/remat25269062v18id599
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.