Problem Solving as a creative means: a study on the lake area of Ramiro Ruediger Park in Blumenau/SC

Autores

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n17a09

Palavras-chave:

Creativity, Problem Solving, Trapezoidal Method, Higher Education

Resumo

This article aims to analyze the implications of the Teaching-Learning-Assessment methodology in Mathematics through Problem Solving to apply the trapezoidal method, developed by students based on their prior knowledge, in a context involving the calculation of the area of the lake in Ramiro Ruediger Park, in Blumenau/SC. To this end, the Problem Solving approach and its connection to creativity are discussed. This article presents an applied, qualitative, and action-research study, detailing the context, the structure of the practice, and the analysis of the investigated problem. The results indicate that this approach contributed to the development of students' autonomy, reasoning, argumentation, and creativity during the educational practice, advancing the understanding of mathematical concepts, with problem solving established as a pathway and guidance for learning.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Associando o computador à resolução de problemas fechados: análise de uma experiência. 2005. 378f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria. (Org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. 2 ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2021, p. 37-57.

BERTOTTI JUNIOR, Vilmar Ibanor; POSSAMAI, Janaína Poffo. Integração Numérica: resolvendo problemas desafiadores nos Cursos de Engenharia. 2021. 47f. Produto Educacional (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática). Universidade Regional de Blumenau. Blumenau.

BICER, Ali; LEE, Yujin, PERIHAN, Celal; CAPRARO, Mary; CAPRARO, Robert. Considering mathematical creative self-efficacy with problem posing as a measure of mathematical creativity. Educational Studies in Mathematics, v. 105, n. 3, p. 457-485, 2020. https://doi.org/10.1007/s10649-020-09995-8

BOGDAN, Robert Charles; BIKLEN, Sara Knopp. Investigação Qualitativa em Educação. Translated by Maria João Alvarez; Sara Bahia dos Santos; Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 2, de 24 de abril de 2019. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Brasília: Diário Oficial da União, 26 abr. 2019.

CAI, Jinfa; LESTER, Frank. Por que o ensino com Resolução de Problemas é importante para a aprendizagem do aluno? Translated by Antonio Sergio Abrahão Monteiro Bastos; Norma Suely Gomes Allevato. Boletim GEPEM, n. 60, p. 147-162, jan./jun. 2012. http://dx.doi.org/10.4322/gepem.2014.008

CAVALCANTI, Claudia. Diferentes formas de Resolver Problemas. In: SMOLE, Kátia Smole; DINIZ, Maria Ignez. (Org.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender Matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 121-149.

ECHEVERRÍA, Maria del Puy Pérez; POZO, Juan Ignácio. Aprender a Resolver Problemas e Resolver Problemas para Aprender. In: POZO, Juan Ignácio. (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Translated by Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 13-42.

GARCIA, Paulo Sérgio. Videoconferência no contexto da escola pública: objetivos, utilização e possibilidades no ensino e na formação de professores. In: GARCIA, Paulo Sérgio. (Org.). Videoconferência: um recurso para professores de escolas públicas. São Paulo: Plêiade, 2011, p. 15-46.

GONTIJO, Cleyton Hércules. Criatividade em Matemática: um olhar sob a perspectiva de sistemas. Zetetiké, v. 15, n. 28, p. 153-172, 2007. https://doi.org/10.20396/zet.v15i28.8647029

KAUARK, Fabiana da Silva; MANHÃES, Fernanda Castro; MEDEIROS, Carlos Henrique. Metodologia da Pesquisa: um guia prático. Itabuna: Via Litterarum, 2010.

LEAL JUNIOR, Luiz Carlos; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino e Aprendizagem de Matemática Através da Resolução de Problemas como prática sociointeracionista. Bolema, v. 29, n. 53, p. 955-978, dez. 2015. https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a09

LILJEDAH; Peter; CAI, Jinfa. Empirical research on problem solving and problem posing: a look at the state of the art. ZDM Mathematics Education, v. 53, n. 4, p. 723-735, 2021. https://doi.org/10.1007/s11858-021-01291-w

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, v. 25, n. 41, p.73-98, dez. 2011.

POSSAMAI, Janaína Poffo; MÜLLER, Jonathan Gil; STEIN, Suelen Sasse; POFFO, Cíntia; BERTOTTI JUNIOR, Vilmar Ibanor. Resolução de Problemas em Matemática: evidências para caracterização como uma metodologia ativa. Kiri-Kirê: Pesquisa em Ensino, v. 1, n. 11, p. 39-58, dez. 2021. https://doi.org/10.47456/krkr.v1i11.35703

POSSAMAI, Janaína Poffo; SILVA, Viviane Clotilde da. Comunicação Matemática na Resolução de Problemas. Revista de Educação Matemática, v. 17, p. 1-15, 2020. https://doi.org/10.37001/remat25269062v17id277

ROYAL ACADEMY OF ENGINEERING. Educating Engineers for the 21st Century. London: The Royal Academy of Engineering, 2007.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009

VAN DE WALLE, John Arthur. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicações em sala de aula. Translated by Paulo Henrique Colonese. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

VIEIRA, Gilberto; POSSAMAI, Janaína Poffo; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Proposição de problemas e pensamento criativo na aula de Matemática. Zetetiké, v. 31, p. 1-15, 2023. https://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8671869

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. Pensamento e Linguagem. Translated by Jeferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

Arquivos adicionais

Publicado

10-05-2025

Como Citar

BERTOTTI JUNIOR, Vilmar Ibanor; POSSAMAI, Janaína Poffo. Problem Solving as a creative means: a study on the lake area of Ramiro Ruediger Park in Blumenau/SC. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 17, p. 1–20, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n17a09. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/8351. Acesso em: 11 jul. 2025.

Edição

Seção

Artigos