Exploring the relationship between creativity and creative reasoning in the subject of Differential and Integral Calculus

Autores

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n17a05

Palavras-chave:

Creativity, Teaching Mathematics, Teaching Differential and Integral Calculus, Mathematics Education, Mathematical Tasks

Resumo

The study investigates the relationship between creativity and creative reasoning in the context of working with mathematical tasks in the subject of Differential and Integral Calculus. The research explores how these concepts manifest themselves and influence mathematical problem solving, with a qualitative approach and detailed analysis of a task. It highlights creativity as a developable ability and creative reasoning as a process of novelty, flexibility and plausibility. Strategies to stimulate its development in teaching are also discussed. The analysis suggests that encouraging creative reasoning in students, motivating them to explore different approaches and question constraints, promotes a deeper and more innovative understanding of mathematical concepts.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano. Como desenvolver o potencial criador: um guia para a liberação da criatividade em sala de aula. Petrópolis: Vozes, 1990.

ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano; FLEITH, Denise de Souza. Criatividade: múltiplas perspectivas. 2. ed. Brasília: Editora UnB, 2003.

ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano; FLEITH, Denise de Souza. Criatividade: múltiplas perspectivas. 3. ed. Brasília: Editora UnB, 2009.

AZEVEDO, Greiton Toledo; MALTEMPI, Marcus Vinícius. Metodologias ativas de aprendizagem nas aulas de Matemática: equação da circunferência e construção criativa de pontes. Educação Matemática Debate, v. 3, n. 9, p. 235-254, set./dez. 2019. https://doi.org/10.24116/emd.v3n9a02

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Translated by Maria João Alvarez; Sara Bahia dos Santos; Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES n. 11, de 11 de março de 2019. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Engenharia. Brasília: Diário Oficial da União, 11 mar. 2019.

CRAFT, Anna. Creative development in the early years: some implications of policy for practice. The Curriculum Journal, v. 10, n. 1, p. 135-150, 1999. https://doi.org/10.1080/0958517990100110

DOLLINGER, Stephen J. Creativity and conservatism. Personality and Individual Differences, v. 43, n. 5, p. 1025-1035, 2007. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.02.023

GODOY, Elenilton Vieira; ALMEIDA, Eustáquio. A evasão nos cursos de Engenharia e a sua relação com a Matemática: uma análise a partir do COBENGE. Educação Matemática Debate, v. 1, n. 3, p. 339-361, set./dez. 2017. https://doi.org/10.24116/emd25266136v1n32017a05

GONTIJO, Cleyton Hércules. Estratégias para o desenvolvimento da criatividade em Matemática. Linhas Críticas, v. 12, n. 23, p. 229-244, dez. 2006. https://doi.org/10.26512/lc.v12i23.3321

GONTIJO, Cleyton Hércules. Relações entre criatividade, criatividade em Matemática e motivação em Matemática de alunos do Ensino Médio. 2007. 206f. Tese (Doutorado em Psicologia). Universidade de Brasília. Brasília.

GONTIJO, Cleyton Hércules; FONSECA, Mateus Gianni; CARVALHO, Alexandre Tolentino; BEZERRA, Wescley Well Vicente. Criatividade em Matemática: alguns elementos históricos na constituição do campo de pesquisa e de intervenção pedagógica. REnCiMa, v. 12, n. 5, p. 1-24, 2021. https://doi.org/10.26843/rencima.v12n5a20

GUILFORD, Joy Paul. Characteristics of creativity. Springfield: Illinois State Office of the Superintendent of Public Instruction, 1973.

KNELLER, George F. Arte e ciência da criatividade. Translated by Jose Reis. São Paulo: Ibrasa, 1973.

KRUTETSKII, Vadim Andreevich. The Psychology of mathematical abilities in schoolchildren. Chicago: University of Chicago Press, 1976.

LITHNER, Johan. A framework for analysing creative and imitative mathematical reasoning. Research Reports in Mathematics Education, n. 2, p. 1-28, 2006.

LITHNER, Johan. Principles for designing mathematical tasks that enhance imitative and creative reasoning. ZDM Mathematics Education, v. 49, n. 6, p. 937-949, nov. 2017. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0867-3

LUBART, Todd. Psicologia da criatividade. Translated by Márcia Conceição Machado Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2007.

MAKIEWICZ, Małgorzata. The role of photography in developing mathematical creativity in students at elementary and practical levels. In: Proceedings of the 10th International Congress on Mathematical Education. Copenhagen, 2004.

MARTÍNEZ, Antonio Martín. Criatividade no trabalho pedagógico e criatividade na aprendizagem: uma relação necessária. In: TACCA, Maria Carmen Villela Ribeiro (Org.). Educação e construção do conhecimento: práticas pedagógicas e processos de aprendizagem. Campinas: Alínea, 2006, p. 65-82.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. Rio de Janeiro: Vozes, 1977.

PINHEIRO, Idalberto Ramos. Modelo geral da criatividade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 25, n. 2, p. 153-160, abr./jun. 2009. https://doi.org/10.1590/S0102-37722009000200002

STEWART, James. Cálculo: volume 2. Translated by Antonio Carlos Moretti; Antonio Carlos Gilli Martins. 7. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

TORRANCE, Ellis Paul. Rewarding creative behaviour: experiments in classroom creativity. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1965.

VEGA, María Luz Callejo. Creatividad matemática y resolución de problemas. Sigma, n. 22, p. 25-34, 2003.

Arquivos adicionais

Publicado

10-05-2025

Como Citar

LIMA, Leandra Leticia de; VERTUAN, Rodolfo Eduardo; TREVISAN , André Luis. Exploring the relationship between creativity and creative reasoning in the subject of Differential and Integral Calculus. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 17, p. 9–14, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n17a05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/8341. Acesso em: 9 jul. 2025.

Edição

Seção

Artigos