An analysis of the context of reality in Geometry tasks in New High School textbooks
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n18a04Palavras-chave:
Contextualization, Textbook, New High School, Reality in Tasks, PNLDResumo
What are the different contextual references present in Geometry tasks in New High School (NEM) textbooks? This question guides the qualitative research, which adopts the Theorem System as its methodological approach, based on contextual references. A total of 7,345 Geometry tasks from NEM textbooks were classified. This paper presents an analysis focused on Reality tasks. The results show that most contexts are purely mathematical, while a minority refer to reality. In addition, some of these contexts mention aspects of reality in their statements, but the question proposed is situated in other contexts, such as Pure Mathematics, losing part of its power to connect everyday life and the concepts studied.
Downloads
Referências
ALVES, Gabriel Amancio; AMARAL, Rúbia Barcelos; LITOLDO, Beatriz Fernanda. Teorizando contextos: fundamentos para a análise de Livros Didáticos de Matemática do Novo Ensino Médio. In: Anais do 2º Colóquio de Livros Didáticos de Matemática. Campo Grande, 2024, p. 1-19.
AMARAL, Rúbia Barcelos; MAZZI, Lucas Carato; ANDRADE, Luciana Vieira; PEROVANO, Ana Paula. Livro didático de Matemática: compreensões e reflexões no âmbito da Educação Matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2022.
ANDRADE, Thais Marcelle. Matemática interligada: Geometria espacial e plana. São Paulo: Editora Scipione, 2020a.
ANDRADE, Thais Marcelle. Matemática interligada: Grandezas, sequências e Matemática financeira. São Paulo: Scipione, 2020b.
ANDRADE, Thais Marcelle. Matemática interligada: Trigonometria, fenômenos periódicos e programação. São Paulo: Scipione, 2020c.
BONJORNO, José Roberto; GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; SOUSA, Paulo Roberto Câmara de. Prisma matemática: Geometria. São Paulo: FTD, 2020a.
BONJORNO, José Roberto; GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy; SOUSA, Paulo Roberto Câmara de. Prisma matemática: Geometria e trigonometria. São Paulo: FTD, 2020b.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.
CEVADA, Jefferson; SILVA, Daniel Romão; PRADO, Gabriel Gleich; COLPANI, João Guilherme Boaratti. Matemática nos dias de hoje: Medidas e Geometria. São Paulo: Editora Sei, 2020a.
CEVADA, Jefferson; SILVA, Daniel Romão; PRADO, Gabriel Gleich; COLPANI, João Guilherme Boaratti. Matemática nos dias de hoje: Geometria e Álgebra. São Paulo: Editora Sei, 2020b.
CHAVANTE, Eduardo; PRESTES, Diego. Quadrante Matemática e suas tecnologias: Geometria plana e espacial. São Paulo: SM Educação, 2020a.
CHAVANTE, Eduardo; PRESTES, Diego. Quadrante Matemática e suas tecnologias: Trigonometria e sequências. São Paulo: SM Educação, 2020b.
DANTE, Luiz Roberto; VIANA, Fernando. Matemática em contextos: Geometria plana e Geometria espacial. São Paulo: Ática, 2020a.
DANTE, Luiz Roberto; VIANA, Fernando. Matemática em contextos: Trigonometria e sistemas lineares. São Paulo: Ática, 2020b.
DE LANGE, Jan. Assessment: no change without problems. In: ROMBERG, Thomas (Ed.). Reform in school Mathematics and authentic assessment. Albany: Suny Press, 1995, p. 87-172.
DEKKER, Truus; QUERELLE, Nanda. Great assessment problems. Utrecht: Freudenthal Instituut, 2002.
DULI, José Lelo Barros. Estudo sobre as estratégias utilizadas pelos estudantes na resolução de problemas contextualizados em Cabinda/Angola. 2014. 124f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.
FREITAS, Luciana Maria Tenuta; LONGEN, Adilson; BLANCO, Rodrigo Morozetti. Interação matemática: a resolução de problemas por meio da Geometria espacial. São Paulo: Editora do Brasil, 2020a.
FREITAS, Luciana Maria Tenuta; LONGEN, Adilson; BLANCO, Rodrigo Morozetti. Interação matemática: a resolução de problemas por meio da Geometria plana e trigonometria. São Paulo: Editora do Brasil, 2020b.
GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2011.
LANA, Marcio de Abreu; CARRIÃO, Airton. A contextualização das atividades no livro didático de Matemática do Ensino Médio. In: Anais do VII Encontro Mineiro de Educação Matemática, São João del-Rei, 2015, p. 1-12.
LEONARDO, Fabio Martins de. Conexões Matemática e suas tecnologias: Trigonometria. São Paulo: Moderna, 2020b.
LEONARDO, Fabio Martins. Conexões Matemática e suas tecnologias: Geometria plana e espacial. São Paulo: Moderna, 2020a.
LITOLDO, Beatriz Fernanda. A contextualização e os níveis de demanda cognitiva de tarefas de Geometria presentes em livros didáticos de Matemática sob a perspectiva do Opportunity-to-Learn. 2021. 222f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para Investigação. Bolema, v. 13, n. 14, 0p. 66-91, 2000.
SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez. Ser protagonista matemática e suas tecnologias: Geometria Plana e Espacial. São Paulo: SM Educação, 2020a.
SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez. Ser protagonista matemática e suas tecnologias: Grandezas e Medidas e Trigonometria. São Paulo: SM Educação, 2020b.
SOUZA, Joamir Roberto. Multiversos matemática: Geometria. São Paulo: FTD, 2020a.
SOUZA, Joamir Roberto. Multiversos matemática: Trigonometria e Sequências. São Paulo: FTD, 2020b.
TEIXEIRA, Lilian Aparecida. Diálogo Matemática e suas tecnologias: Geometria plana. São Paulo: Moderna, 2020a.
TEIXEIRA, Lilian Aparecida. Diálogo Matemática e suas tecnologias: Geometria espacial. São Paulo: Moderna, 2020b.
VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, Marja. The role of contexts in assessment problems in mathematics. For the Learning of Mathematics, v. 25, n. 2, p. 2-9, 2005.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.











