Conceptual aspects of Traditional Classical Pedagogy versus Critical Mathematics Education: spaces of tension
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n18a12Palavras-chave:
Curriculum Theories, Herbart, Traditional, Critical Mathematics EducationResumo
Among the various debates present in curriculum studies and Mathematics Education, the controversy (Orlandi, 2020a) about the traditional perspective stands out. To explore this issue, we turn to Herbart (1946, 2014) to establish connections between the traditional approach and Critical Mathematics Education (EMC), as proposed by Skovsmose (2001, 2007). The theoretical and methodological basis adopted is based on Orlandi's Discourse Analysis (2017a, 2017b, 2020a, 2020b). As a result, Herbart emphasizes the concept of interest, widely used today, proposed with a focus on life-oriented education. His approach, structured on the pillars of government, instruction, and discipline, conflicts with inequality and the social responsibility of schools, aspects proposed by EMC.
Downloads
Referências
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.
CHARLOT, Bernard. Educação ou barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. Tradução de Sandra Pina. São Paulo: Cortez, 2020.
FILIPE, Fabiana Alvarenga; SILVA, Dayane dos Santos; COSTA, Áurea de Carvalho. Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 29, n. 112, p. 783-803, jul./set. 2021. https://doi.org/10.1590/S0104-40362021002902296
HERBART, Johann Friedrich. Pedagogia geral. Tradução de Ludwig Scheidl. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2014.
HERBART, Johann Friedrich. Antologia de Herbart. Compilado por Lorenzo Luzuriaga. Buenos Aires: Losada, 1946.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2006.
LUZURIAGA, Lorenzo. Herbart. In: LUZURIAGA, Lorenzo. Antologia de Herbart. Buenos Aires: Losada, 1946, p. 7-16.
ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. Análise de discurso: princípios & procedimentos. 13 ed. Campinas: Pontes, 2020a.
ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. Discurso em análise: sujeito, sentido, ideologia. 3. ed. Campinas: Pontes, 2017a.
ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. Eu, tu, ele: discurso real da história. 2. ed. Campinas: Pontes, 2017b.
ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 5. ed. Campinas: Pontes, 2020b.
PETRY, Polyanna Possani da Costa; MEDEIROS, Kátia Maria; HARDOIM, Edna Lopes; MANSILLA, Débora Eriléia Pedrotti. A modelagem matemática como uma metodologia investigativa e crítica nas aulas de Matemática. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-25, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202037
REZENDE, Adriano Alves de; SILVA-SALSE, Ángela Ruth. Utilização da aprendizagem baseada em problemas (ABP) para o desenvolvimento do pensamento crítico (PC) em Matemática: uma revisão teórica. Educação Matemática Debate, v. 5, n. 11, p. 1-21, 2021. https://doi.org/10.46551/emd.e202111
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
SKOVSMOSE, Ole. Educação crítica: incerteza, Matemática, responsabilidade. Tradução de Maria Aparecida Viggiani Bicudo. São Paulo: Cortez, 2007.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Tradução de Abgail Lins; Jussara de Loiola Araujo. Campinas: Papirus, 2001.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.











