Mathematical Education, Curriculum (In)Justice, and the (un)told History of Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n18a01Palavras-chave:
History of Mathematics, Curriculum Justice, Anti-Racist Mathematics EducationResumo
The overall objective of this paper is to express the reflections made during the opening panel of the VI National Forum on Mathematics Curriculum, held between October 9 and 11, 2024, in the city of Montes Claros. In terms of structure, the paper begins with the considerations of Zaqueu Vieira Oliveira, who discusses how the history of Mathematics can act as an ally of Mathematics education in promoting social justice. Next, Maria do Carmo de Sousa, based on a concept of curriculum justice, analyzes the Mathematics curriculum, defending anti-racist Mathematics Education. Finally, Flavio Augusto Leite Taveira articulates the discussions held with the curriculum debate in the field of Mathematics Education.
Downloads
Referências
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. Tradução de Julia Romeu. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BERTATO, Fábio Maia; D’OTTAVIANO, Itala Maria Loffredo. Luca Pacioli and the ‘Controversy of the Perpective’: the classification of the Mathematics from classical antiquity to the end of quattrocento. Revista Brasileira de História da Matemática, n. 1, p. 505-525, 2007. https://doi.org/10.47976/RBHM2007vn41
BIANCHINI, Bárbara Lutaif; LIMA, Gabriel Loureiro. (Org.). O pensamento matemático e os diferentes modos de pensar que o constituem. São Paulo: Livraria da Física, 2023.
CARAÇA, Bento de Jesus. Conceitos fundamentais da Matemática. Portugal: Gradiva, 1998.
CONNELL, Robert William. Escuelas y justicia social. Traducción de Roc Filella. Madrid: Ediciones Morata, 1997.
CONNELL, Robert William. Schools and Social Justice. Philadelphia: Temple University Press, 1993.
DJEBBAR, Ahmed. L’analyse combinatoire au Maghreb : l´exemple d´Ibn Munᶜim (XIIe-XIIIIe siècles). Paris: Université Paris-Sud, 1985.
EDWARDS, Anthony William Fairbank. Pascal’s Arithmetical Triangle: the story of a mathematical idea. New York: Dover Publications, 2019.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.
FRASER, Nancy. Justiça Interrompida: reflexões críticas sobre a condição “pós-socialista”. Tradução de Ana Claudia Lopes; Nathalie Bressiani. São Paulo: Boitempo, 2022.
FRASER, Nancy. Redistribuição ou reconhecimento? Classe e status na sociedade contemporânea. Intersecções, v. 4, n. 1, p. 7-32, 2002.
FRASER, Nancy. Sobre justiça: lições de Platão, Rawls e Ishiguro. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 15, p. 265-277, set. 2014.
GONÇALVES, Carlos Henrique Barbosa. A Álgebra no século XVI. In: MUHANA, Adma; LAUDANNA, Mayra; BAGOLIN, Luiz Armando. (Org.). Retórica. São Paulo: Annablume, 2012, p. 31-43.
GUTSTEIN, Eric. Reading and writing the world with mathematics: toward a pedagogy for social justice. New York: Routledge, 2006.
MOURA, Anna Regina Lanner et al. O desenvolvimento didático dos nexos conceituais da fração. Campinas: FE-Unicamp, 2000 [Texto não publicado].
MOURA, Manoel Oriosvaldo. A objetivação do currículo na atividade pedagógica. Obutchénie, v. 1, n. 1, p. 99-128, 2017. https://doi.org/10.14393/OBv1n1a2017-5
OLIVEIRA, Zaqueu Vieira. A história como forma de compreender as dificuldades de aprendizagem em Matemática. Bolema, v. 38, p. 1-33, 2024. https://doi.org/10.1590/1980-4415v38a230169
OLIVEIRA, Zaqueu Vieira. Concepções de Matemática e implicações para a aprendizagem: um breve estudo. In: BOTO, Carlota; SILVA, Viviam Batista; SANTOS, Vinício de Macedo; OLIVEIRA, Zaqueu Vieira. (Org.). A escola pública em crise: inflexões, apagamentos e desafios. São Paulo: Livraria da Física, 2020, p. 309-325.
OLIVEIRA, Zaqueu Vieira; SILVA, Isabelle Coelho; GODOY, Kleyton Vinicyus. As classificações das matemáticas de John Dee e Adriaan van Roomen: um estudo sobre a organização dos conhecimentos matemáticos nos séculos XVI e XVII. Revista Brasileira de História da Matemática, v. 21, n. 42, p. 52-80, 2021. https://doi.org/10.47976/RBHM2021v21n4252-80
PASSES, Alan. Do um à metáfora: para um entendimento da matemática pa'ikwené (Palikur). Revista de Antropologia, v. 49, n. 1, p. 245-281, 2006. https://doi.org/10.1590/S0034-77012006000100008
PAULOS, John Allen. Innumeracy: mathematical illiteracy and its consequences. New York: Vintage Books, 1990.
PONCE, Branca Jurema; ARAÚJO, Wesley de Araújo. A justiça curricular em tempos de implementação da BNCC e de desprezo pelo PNE (2014-2024). e-Curriculum, v. 17, n. 3, p. 1045-1074, 2019. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i3p1045-1074
PONTE, João Pedro; BRANCO, Neusa; MATOS, Ana. Álgebra no Ensino Básico. Lisboa: ME/DGIDC, 2009.
RAWLS, John. Uma teoria da justiça. Tradução Almiro Pisetta; Lenita Maria Rimoli Esteves. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
RESTREPO, Eduardo; ROJAS, Axel. Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamentos. Popayán: Editorial Universidad del Cauca, 2010.
ROQUE, Tatiana. História da Matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
SAM, Lim Chap; ERNEST, Paul. A survey of a public images of Mathematics. Research in Mathematics Education, v. 2, n. 1, p. 193-206, 2000. https://doi.org/10.1080/14794800008520076
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Currículo escolar e Justiça Social: o Cavalo de Troia da Educação. Tradução de Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Penso, 2013.
SILVA, Irineu. História dos pesos e medidas. São Carlos: EdUFSCar, 2004.
SILVA, Jairo José. Educação Matemática “crítica” e o fracasso do ensino de Matemática. Gazeta do Povo. 5 mar. 2021. Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/opiniao/artigos/educacao-matematica-critica-e-o-fracasso-do-ensino-de-matematica; acesso 15 jul. 2024.
SILVA, Jairo José. Filosofias da Matemática. São Paulo: Editora UNESP, 2007.
SOUSA, Maria do Carmo. Revisitando a disciplina História da Matemática: justiça social aos conhecimentos matemáticos de povos não eurocêntricos. Boletim GEPEM, n. 84, p.154-178, 2024. https://doi.org/10.69906/GEPEM.2176-2988.2024.972
TAVEIRA, Flavio Augusto Leite Taveira; PERALTA, Deise Aparecida. Por duas críticas à (in)justiça curricular institucionalizada na Educação Matemática brasileira. In: Anais do 9º Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Natal, 2024, p. 1-11.
TAVEIRA, Flavio Augusto Leite. Curriculum, Curricular Justice, and Mathematics Education: a political manifesto. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 14, n. 2, p. 1-13, 2024. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i2.3947
TAVEIRA, Flavio Augusto Leite. Reconhecimento e Redistribuição: um estudo (comparativo) das Injustiças Curriculares relacionadas ao provimento de questões de Gênero e Sexualidade na Formação Inicial de Professoras/es de Matemática. 2023. 105f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência). Universidade Estadual Paulista. Bauru.
TODÃO, Jefferson. A origem Africana da Matemática. São Paulo: Editora Ananse, 2024.
VAN ROOMEN, Adriaan. Mathesis polemica. Frankfurt: Levinus Hulsius, 1605.
WALSH, Catherine. Interculturalidad y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, 2012.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.











