The Mathematics Education Laboratory of the University of Minho, Portugal: a resilient history

Autores

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n16a06

Palavras-chave:

Mathematics Education Laboratory, Teacher Education, Teaching and Learning Mathematics

Resumo

The aim of this paper is to tell the story of the second Mathematics Education Laboratory set up in Higher Education in Portugal, at the University of Minho (LEM-Uminho) in Braga. The paper seeks to understand the perspectives inherent in its creation and evolution, to scrutinize the training practices that have taken place there and to identify the challenges facing its sustainability. This is a narrative investigation and, in order to produce and collect the data, we opted for interviews and documents focused on the laboratory. The analysis revealed that the LEM-UMinho was established in 1997 and that its creation and trajectory represent a continuous effort to promote training paths that have repercussions on humanized educational practices in Mathematics.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

APPLE, Michael. Ideologia e Currículo. Translated by Vinicius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BARBOSA, Ana.; VALE, Isabel. Mobile Math trails: an experience in teacher training with Mathcitymap. Acta Scientiae, v. 5. n. 6, p. 157-182, nov./dec. 2023. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.7597

CABRITA, Isabel. A abertura do LEM@tic à comunidade e o desenvolvimento profissional dos (futuros) educadores da infância. Revista da Escola Superior de Educação. v. 5, n. 1, p. 75-90, 2004.

CABRITA, Isabel. Didática da Matemática em cursos de formação de educadores e professores. Cadernos de Pesquisa, v. 48, n. 168, p. 532-549, abr./jun. 2018. https://doi.org/10.1590/198053145045

CLANDININ, Jean CONNELLY, Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: EDUFU, 2015.

COLES, Alf; HELLIWELL, Tracy. The role of Mathematics teacher educators in preparing teachers of Mathematics to respond to global challenges within their classrooms. London Review of Education, v. 21, n. 1, p. 1-13, 2023. https://doi.org/10.14324/LRE.21.1.02

CRECCI, Vanessa Moreira. Desenvolvimento profissional de educadores matemáticos participantes de uma comunidade fronteiriça entre escola e universidade. 2016. 325f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas. Campinas. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2016.966163

DAS, Kaushik. Significant of Mathematics Laboratory Activities for Teaching and Learning. International Journal on Integrated Education, v. 2, n. 5, p. 19-25, 2019. https://doi.org/10.17605/ijie.v2i5.138

FLORES, Maria Assunção. Formação e desenvolvimento profissionais de professores: contributos internacionais. Coimbra: Almedina, 2014.

FURTADO, Letícia dos Santos; CARMO, Eraldo Souza do. Para uma Pedagogia Cultural: o currículo e sua relação com a Educação Ribeirinha na Amazônia. e-Curriculum. v. 18, n. 4. 2020. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1712-1732

JESUS, Adriana Regina; RIBEIRO, William de Goes. Currículo e disputas: políticas em torno da formação docente. Revista Espaço do Currículo. v. 16, n. 1, p. 1-11, 2023. https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.66033

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, v. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

MAFFIOLETTI, Leda de Albuquerque. Reflexões sobre os fundamentos do método(auto)biográfico: inventando relações. In: BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza; ABRAHÃO, Maria Helena Machado Barbosa; FERREIRA, Maria Sales. (Org.). Perspectivas epistêmico-metodológicas da pesquisa (auto)biográfica. Curitiba: CRV, 2016, p. 51-66.

MEURER, Simone Xavier; BORGES, Fábio Alexandre; HERMANN, Wellington. O Laboratório de Ensino como espaço formativo para docentes que ensinam Matemática. Ensino em Re-Vista, v. 30, p. 1-26, 2023. https://doi.org/10.14393/ER-v30a2023-5

MORAIS, Nicélia Lima; COSTA, Maria Antônia Teixeira; COSTA, Edinária Marinho. Trajetória de vida pessoal e profissional de uma professora do ensino primário na cidade de Apodi-RN. In: Anais do VI Fórum Internacional de Pedagogia. Porto Alegre, 2014, p. 1-12.

NASCIMENTO, Franc-Lane Sousa Carvalho; MAGALHÃES, Nadja Regina Sousa; MORAIS, Joelson Sousa. Formação e o desenvolvimento profissional na percepção do professor do Brasil e de Portugal. Olhar de Professor, v. 20, n. 1, p. 23-37, 2017. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.20i1.0002

PALHARES, Pedro; GOMES, Alexandra; MAMEDE, Ema. A formação para o ensino da Matemática no Pré-escolar e no 1º Ciclo: análise teórica e estudo de caso. Revista Portuguesa de Formação de Professores, v. 1, p. 87-101, 2001.

PEREIRA, Ana Carolina Costa; SANTOS, Joelma Nogueira; PINHEIRO, Ana Cláudia Mendonça. Prática de Laboratório de Matemática: concepções de licenciandos na construção de saberes docentes. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 12, n. 4, p. 1-17, set./dez. 2022. https://doi.org/10.37001/ripem.v12i4.2964

RODRÍGUEZ, Milagros Elena. El des-ligaje de la biopolítica para el re-ligaje en la Educación Matemática Decolonial Transcompleja. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-19, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202057

SILVA, Américo Junior Nunes da. Querido diário... o que revelam as narrativas sobre ludicidade, formação e futura prática do professor que ensina(rá) Matemática nos Anos Iniciais. 2018. 348f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

SILVA, Américo Junior Nunes; SOUZA, Paloma Santos; SANTOS, Alessandra; Miranda, César. O Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática da UNEB e o constituir-se professor pesquisador: itinerários e narrativas de formação. Com a Palavra o Professor, v. 8, n. 20, p. 246–267, 2023. https://doi.org/10.23864/cpp.v8i20.874

SILVA, Américo Junior Nunes. A extensão universitária como eixo articulador na formação de professores: ampliando o olhar acerca das práticas de um Laboratório de Educação Matemática localizado na Universidade do Estado da Bahia. In: DENDASCK, Carla Viana. (Org.). Ciências Humanas: atualização de área. São Paulo: Núcleo do Conhecimento, 2023, p. 76-85.

SILVA, Américo Junior Nunes. A ludicidade no laboratório: considerações sobre a formação do futuro professor de Matemática. Curitiba: Editora CRV, 2014.

SILVA, Américo Junior Nunes. O Laboratório de Educação Matemática e a Formação Inicial de Professores de Matemática. Revista Internacional Educon, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2020. https://doi.org/10.47764/e20011001

SILVA, Américo Junior Nunes; CABRITA, Isabel. Laboratórios de Educação Matemática no Ensino Superior em Portugal: o que revela um estudo bibliográfico?. 2024 [em avaliação].

SILVA, Américo Junior Nunes; CABRITA, Isabel; VALE, Isabel. First Mathematics Education laboratory in Higher Education in Portugal: stories built with words. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 14, n. 2, p. 1-18, maio/ago. 2024. https://doi.org/10.37001/ripem.v14i2.3889

SILVA, Américo Junior Nunes; SOUZA, Ivanete dos Santos de; CRUZ, Idelma Souza da. O ensino de Matemática nos Anos Finais e a ludicidade: o que pensam professora e alunos?. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-19, 2020. https://doi.org/10.24116/emd.e202018

VALE, Isabel; BARBOSA, Ana. Active learning strategies for an effective Mathematics teaching and learning. European Journal of Science and Mathematics Education, v. 11, n. 3, p. 573-588, 2023. https://doi.org/10.30935/scimath/13135

WELLER, Wivian; ZARDO, Sinara Pollom. Entrevista narrativa com especialistas: aportes metodológicos e exemplificação. Revista da FAEEBA, v. 22, n. 40, p. 131-143, 2013. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2013.v22.n40.p131-143

YOUNG, Michael Fullan David. Teoria do currículo: o que é e por que é importante. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 151, p. 190-202, jan./mar. 2014.

ZANATTA, Jacir Alfonso; COSTA, Márcio Luis. Algumas reflexões sobre a pesquisa qualitativa nas Ciências Sociais. Estudos e Pesquisas em Psicologia. v. 12. n. 2, p. 344-359, 2012.

Arquivos adicionais

Publicado

01-03-2025

Como Citar

SILVA, Américo Junior Nunes; CABRITA, Isabel; PALHARES, Pedro. The Mathematics Education Laboratory of the University of Minho, Portugal: a resilient history. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 16, p. 1–15, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n16a06. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7722. Acesso em: 27 jul. 2025.

Edição

Seção

Artigos