School Financial Education: a study on the perceptions of Mathematics teachers in state schools in Araguaína

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n16a10

Abstract

The objective of the study was to highlight how Mathematics teachers are incorporating Financial Education, particularly Financial Literacy, in Basic Education schools. The research was conducted in two stages: bibliographic and empirical. First, a theoretical framework on Financial Education and Financial Literacy was established. Then, a questionnaire was administered to sixteen Mathematics teachers from three public schools in Araguaína (Brazil) to examine the practical implementation of actions on this topic. The results revealed that, although most teachers engage in Financial Education activities focused on Financial Literacy, albeit superficially, there is a lack of initial and ongoing training on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASSETO, Camila Fernando; CAPELATO, Érika; FERNANDES, Ana Emília Gomes. Oficinas de Educação Financeira no ensino de Jovens e Adultos: relato de uma experiência em sala de aula. In: KISTEMANN JR., Marco Aurélio; SOUZA, Fabiano dos Santos (Org.). Educação Financeira e Educação Estatística. Nova Xavantina: Pantanal Editora, 2021, p. 6-23. https://doi.org/10.46420/9786581460105

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Diário Oficial da União, 5 out. 1988.

BRASIL. Decreto n. 5.685, de 25 de janeiro de 2006. Institui o Comitê de Regulação e Fiscalização dos Mercados Financeiro, de Capitais, de Seguros, de Previdência e Capitalização-Coromec. Brasília: Diário Oficial da União, 26 jan. 2006.

BRASIL. Deliberação n. 3, de 31 de maio de 2007. Dispõe sobre a constituição de Grupo de Trabalho com o propósito de propor estratégia nacional de educação financeira. Brasília: Diário Oficial da União, 6 jul. 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BUEHRING, Roberta Schnorr; GRANDO, Regina Célia. Verdades provisórias na Educação Estatística: insubordinações criativas no primeiro ano do Ensino Fundamental. In: KISTEMANN JR., Marco Aurélio; SOUZA, Fabiano dos Santos (Org.). Educação Financeira e Educação Estatística. Nova Xavantina: Pantanal Editora, 2021, p. 162-173. https://doi.org/10.46420/9786581460105

CORDEIRO, Nilton José Neves; COSTA, Manoel Gonçalves Vasconcelos; SILVA, Márcio Nascimento. Educação Financeira no Brasil: uma perspectiva panorâmica. Ensino da Matemática em Debate, v. 5, n. 1, p. 69-84, 2018.

D’AQUINO, Cássia. Educação Financeira: como educar seu filho. Rio de Janeiro: Campus, 2007.

FERNANDES, Daniela Teles. Acerca da Literacia Financeira. 2011. 126f. Dissertação (Mestrado em Economia). Instituto Universitário de Lisboa. Lisboa.

LIMA, Reinaldo Feio; GIORDANO, Cassio Cristiano; SENA, Franco Deyvis Lima. Mapeamento das pesquisas sobre Educação Financeira apresentadas no Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática – EBRAPEM (quadriênio 2015-2019). In: KISTEMANN JR., Marco Aurélio; SOUZA, Fabiano dos Santos. (Org.). Educação Financeira e Educação Estatística. Nova Xavantina: Pantanal Editora, 2021, p. 24-46. https://doi.org/10.46420/9786581460105cap2

MARIM, Vlademir; SILVA, Maxwell Gomes da. Educação Financeira: abordagem nos livros didáticos de Matemática para o Ensino Médio. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-26, 2020. https://doi.org/10.24116/emd.e202005

MOORE, Danna. Survey of financial literacy in Washington State: knowledge, behavior, attitudes and experiences. Pullmann: Washington State University, 2003.

OECD — Organization for Economic Co-Operation and Development. Improving Financial Literacy: analysis of issues and policies. Paris: OECD Publishing, 2005.

PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos; MUNIZ JR., Ivail; KISTEMANN JR, Marco Aurélio. Cenários sobre educação financeira escolar: entrelaçamentos entre a pesquisa, o currículo e a sala de aula de Matemática. Em Teia, v. 9, n. 1, p. 1-28, 2018. https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.236528

SILVA, Amarildo Melchíades; POWELL, Arthur Belford. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba, 2013, p. 1-17.

SOMAVILLA, Adriana Stefanello; SILVA, Carla Renata Garcia Xavier; BASSOI, Tânia Stella. A literacia financeira em discussão. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo, 2016, p. 1-12.

SOUZA, Débora Patrícia. A importância da educação financeira infantil. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Contábeis). Centro Universitário Newton Paiva. Belo Horizonte, 2012.

VITT, Lois; ANDERSON, Carol; KENT, Jamie; LYTER, Deanna; SIEGENTHALER, Jurg; WARD, Jeremy. Personal finance and the rush to competence: Financial Literacy Education in the U.S. Virginia: Fannie Mae Foundation, 2000.

Published

2025-03-21

How to Cite

SANTOS, Daniel Moura Rodrigues dos; CARNEIRO, Rogerio dos Santos; CARNEIRO, Raylson dos Santos. School Financial Education: a study on the perceptions of Mathematics teachers in state schools in Araguaína. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 16, p. 1–18, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n16a10. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7605. Acesso em: 27 jul. 2025.