Reflections about School Finance Education activities for Youth and Adult Education

Autores

DOI:

10.46551/emd.v8n15a15

Palavras-chave:

Critical Mathematics Education, School Financial Education, Youth and Adult Education

Resumo

Our aim is to identify, in the light of Critical Mathematics Education, elements in the work O Auto da Compadecida that promote an invitation to reflect on School Financial Education with students from the first modules of Educação de Jovens e Adultos (Youth and Adult Education — EJA). We used the ideas of backgrounds, foregrounds and scenarios for investigating Critical Mathematics Education to create four activities based on the episodes of the miniseries O Auto da Compadecida, with questions that allow the researcher to invite students to explore their experiences, perspectives and social problems. We believe that it is important for EJA students to be prepared to not only receive information or concepts about finance, but above all to develop the skills to interpret, analyze, reflect, have an opinion, discuss ideas and make decisions.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ARRAES, Guel. O Auto da Compadecida. Minissérie da TV Globo. Rio de Janeiro, 1999.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Translated by Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Translated by Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

SANTOS, Laís Thalita Bezerra dos. Educação Financeira em livros didáticos de Matemática dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: quais as atividades sugeridas nos livros dos alunos e as orientações presentes nos manuais dos 198 professores? 2017. 205f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica). Universidade Federal de Pernambuco. Recife.

SEN, Amartya. Desenvolvimento como liberdade. Translated by Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

SILVA, Arlam Dielcio Pontes da; PESSOA, Cristiane Azevedo dos Santos; CARVALHO, Liliane Maria Teixeira Lima de. “Tem que comprar a marca mais cara?”: Cenários para investigação em aulas de Educação Financeira. Em Teia, v. 12, n. 2, jul. 2021.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

SKOVSMOSE, Ole. Foregrounds: opaque stories about learning. Boston: Sense Publishers, 2014.

SKOVSMOSE, Ole. Interpretações de significado em Educação Matemática. Bolema, v. 32, n. 62, p. 764-780, dez. 2018.

SKOVSMOSE, Ole. Um convite à Educação Matemática Crítica. Translated by Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas: Papirus, 2014.

SUASSUNA, Ariano. Auto da Compadecida. Rio de Janeiro: Agir, 1999.

Arquivos adicionais

Publicado

25-08-2024

Como Citar

SILVA, A. D. P. da; CARVALHO , L. M. T. L. de; PESSOA , C. A. dos S. Reflections about School Finance Education activities for Youth and Adult Education. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 8, n. 15, p. 1–20, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n15a15. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7586. Acesso em: 16 jan. 2025.

Edição

Seção

Artigos