IPVA: Exploring scenarios for decision making regarding the form of payment
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n16a09Keywords:
Critical Mathematics Education, Financial Education, Critical Financial Education, Exploratory ActivitiesAbstract
The research in this article aims to study models of exploratory activities for the Mathematics Degree, with a focus on Critical Financial Education in Basic Education. According to the recommendations published by the Organization for Economic Cooperation and Development, Critical Financial Education enables the creation of activities based on Learning Environments and the decision-making process, promoting student reflection when analyzing different scenarios. Based on an article published in a widely circulated newspaper about the collection of the Tax on Motor Vehicle Ownership in several states, activities are suggested that aim to prepare students for decision-making regarding the payment of this tax.
Downloads
References
BRASIL. Presidência da República. Decreto n. 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira – ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 2010.
BRASIL. Presidência da República. Decreto n. 10.393, de 9 de junho de 2020. Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira – ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira – FBEF. Brasília: Diário Oficial da União, 10 jun. 2020.
CARDOSO, Letycia. Quando vale a pena pagar o IPTU e IPVA à vista?. O Globo, Rio de Janeiro, 7 jan. 2024.
KAHNEMAN, Daniel. Rápido e devagar: duas formas de pensar. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
MARIM, Vlademir; SILVA, Maxwell Gomes. Educação Financeira: abordagem nos livros didáticos de Matemática para o Ensino Médio. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-26, 2020. https://doi.org/10.24116/emd.e202005
MUNIZ, Ivail Junior. Econs ou Humanos? Um estudo sobre a tomada de decisão em Ambientes de Educação Financeira Escolar. 2016a. 416f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.
NASSER, Lilian (Coord). Matemática Financeira para a escola básica: uma abordagem prática e visual. 2. ed. Rio de Janeiro: IM/UFRJ, 2012.
NASSER, Lilian, TORRACA, Marcelo e SOUSA, Geneci. Educação Financeira na Formação de Professores. Educação Matemática em Foco, v. 2, n. 2, p. 37-52, 2014.
NAVARRO, Gabriela Ferreira Gonçalves; SILVA, Jhone Caldeira. Uma abordagem da Educação Financeira associada à prática docente na 3ª série do Ensino Médio. Educação Matemática Debate, v. 7, n. 13, p. 1-21, 2023. https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a24
OCDE — Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Recommendation on principles and good practices for Financial Education and awareness. Paris: OECD/Directorate for Financial and Enterprise Affairs, jul. 2005.
PUCCINI, Ernesto Coutinho. Matemática financeira e análise de investimentos. Florianópolis: UFSC, 2011.
SIMON, Herbet; DANTZIG, George; HOGARTH, Robin; PLOTT, Charles; RAIFFA, Howard; SCHELLING, Thomas; SHEPSLE, Kenneth; THALER, Richard; TVERSKY, Amos; WINTER, Sidney. Decision making and problem solving. Interfaces, v. 17, n. 5, p. 11-31, 1987. https://doi.org/10.1287/inte.17.5.11
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.
SKOVSMOSE, Ole. Um convite à educação matemática crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas: Papirus, 2015.
TEITELBAUM, Kenneth. Recuperando a memória coletiva: os passados da Educação Crítica. In: APPLE, Michael; AU, Wayne; GANDIN, Luís. (Org.). Educação crítica: análise internacional. Tradução de Vinícius Ferreira. Porto Alegre: Artmed, 2011, 349-364.
TORRES, Jorge Batista. Educação Financeira Crítica na formação de licenciandos do curso de Pedagogia da Unirio. 2022. 63f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia). Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.
ZENTGRAF, Roberto. Dinheiro em Caixa [Coluna publicada às segundas feiras no jornal O Globo], 2009.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.