Proposals for Financial Education activities based on Critical Mathematics Education
DOI:
10.46551/emd.v8n15a16Palavras-chave:
Financial Education, Critical Mathematics Education, Scenarios for Investigation, Pedagogical MaterialsResumo
Financial Education can be understood as a set of concepts and has been included in school curricula. Reflecting on its importance and looking for ways to approach it in the school environment, a pedagogical notebook was produced. The aim of this paper is therefore to present the evaluation of this material, carried out by teachers who analyzed the activities and learning environments proposed. It was noted that they have the potential to become scenarios for research involving Financial Education with a theoretical basis in Educação Matemática Crítica (Critical Mathematics Education — EMC). The research is characterized as qualitative and the content analysis described by Gomes (2016) was used to interpret the data. The results show that, although challenging, it is possible to develop teaching materials based on EMC.
Downloads
Referências
ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e aprendizagem em Educação Matemática. Translation by Orlando Figueiredo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
ARGENA, Suellen Roberta de Jesus. Educação Financeira: uma abordagem a partir da Educação Matemática Crítica. 2021. 78f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias). Universidade do Estado de Santa Catarina. Joinville.
ARGENA, Suellen Roberta de Jesus; MUNHOZ, Regina Helena. Educação Financeira: cenários para investigação. Joinville: UDESC, 2021.
BARBOSA, Gabriela dos Santos; ARAÚJO, Jerlan Manaia de; PAES, Ana Marlice Manhães. Modelagem Matemática e Educação Financeira: uma integração possível no desenvolvimento da criticidade dos estudantes. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-25, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202058
CAMPOS, André Bernardo; KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Qual Educação Financeira queremos em nossa sala de aula?. Educação Matemática em Revista, v. 18, n. 40, p. 48-56, set./dez. 2013.
CORDEIRO, Nilton José Neves; COSTA, Manoel Guto Vasconcelos; SILVA, Márcio Nascimento da. Educação Financeira no Brasil: uma perspectiva panorâmica. Ensino da Matemática em Debate, v. 5, n. 1, p. 69-84, 2018.
SILVA, Itamar Miranda da; NICOLLI, Aline Andréia. Uma abordagem crítica no ensino de Matemática: possibilidades de articulação teoria-e-prática por meio da Educação Matemática Crítica. Amazônia, v. 7, n. 14, p. 66-77, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016, p. 72-95.
LIMA, Adriana de Souza; COSTA, Christine Sertã. Educação Financeira na Educação Básica: um bom negócio. Educação Matemática em Revista, v. 20, n. 44, p. 30-38, jan./mar. 2015.
MARIM, Vlademir; SILVA, Maxwell Gomes. Educação Financeira: abordagem nos livros didáticos de Matemática para o Ensino Médio. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-26, 2020. https://doi.org/10.24116/emd.e202005
OECD — Organization for Economic Cooperation and Development. Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness. Paris: Directorade for Financial and Enterprice Affairs, 2005.
PAIVA, Ana Maria Severiano de; SÁ, Ilydio Pereira de. Educação Matemática Crítica e práticas pedagógicas. Revista Ibero-Americana de Educação, v. 55, n. 2, p. 1-7, mar. 2011.
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para Investigação. Bolema, v. 13, n. 14, p. 1-24, dez. 2000.
SKOVSMOSE, Ole. Educação crítica: incerteza, Matemática, responsabilidade. Translation by Maria Viggiani Bicudo. São Paulo: Cortez, 2007.
SKOVSMOSE, Ole. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Translation by Abgail Lins e Jussara de Loiola Araújo. Campinas: Papirus, 2001.
STAKE, Robert. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Translation by Karla Reis. Porto Alegre: Penso, 2011.
ZORZAN, Adriana Salete Loss. Ensino-aprendizagem: algumas tendências na Educação Matemática. Revista de Ciências Humanas, v. 8, n. 10, p. 77-93, jun. 2007.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.