School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/rvg2675239520231128143

Keywords:

Geography, School Cartography., cartographic literacy, cartographic language

Abstract

The present work arises in the context of the studies developed in the Group of Research, Teaching and Extension of Alfabetização Geográfica (ALFAGEO) of the Universidade Estadual do Ceará (UECE), linked to the Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE) in order to contribute with the theoretical development through the bibliographic survey of the authors who approach the presented theme. In the text, the history of cartography in Brazilian geographic teaching will be approached, the map as a technical, methodological and language tool to learn Geography, in addition to the process of cartographic literacy as a primordial methodology for the teaching and learning process of school cartography. This research was elaborated through a bibliographic survey of works that discuss school cartography in the context of cartographic literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Allanis Silva, Universidade Estadual do Ceará

Licencianda em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante do Grupo de Pesquisa, Ensino e Extensão de Alfabetização Geográfica (ALFAGEO/UECE) e do Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE).

He/Him, Ceará state University

Licenciando em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante do Grupo de Pesquisa, Ensino e Extensão de Alfabetização Geográfica (ALFAGEO/UECE) e do Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE).

Rodrigo Caetano, Ceará state University

Licenciando em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Integrante do Grupo de Pesquisa, Ensino e Extensão de Alfabetização Geográfica (ALFAGEO/UECE) e do Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE).

Sulivan Dantas, Ceará state University

Professor Temporário dos cursos de Geografia da Universidade Estadual do Ceará. Doutor, Mestre e Graduado em Geografia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Coordenador do Grupo de Pesquisa, Ensino e Extensão de Alfabetização Geográfica (ALFAGEO/UECE) e Colaborador do Laboratório de Prática de Ensino de Geografia (LAPEGEO/UECE).

References

ALMEIDA, Rosângela Doin. DO DESENHO AO MAPA: Iniciação cartográfica na escola. - 4. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

BOLIGIAN, Levon. ALMEIDA, Rosângela Doin. A CARTOGRAFIA NOS LIVROS DIDÁTICOS NO PERÍODO DE 1824 A 1936 E A HISTÓRIA DA GEOGRAFIA ESCOLAR NO BRASIL. Novos Rumos da Cartografia Escolar: Currículo, Linguagem e Tecnologia/organização Rosângela Doin de Almeida. -1. ed., 1ª reimpressão - São Paulo: Contexto, 2022.

CASTELLAR, Sônia Vanzella. A CARTOGRAFIA E A CONSTRUÇÃO DO CONHECIMENTO EM CONTEXTO ESCOLAR. Novos Rumos da Cartografia Escolar: Currículo, Linguagem e Tecnologia/organização Rosângela Doin de Almeida. -1. ed., 1ª reimpressão - São Paulo: Contexto, 2022.

FERREIRO, E. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez, 1992.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1992.

LACOSTE, Y. A geografia: isso serve em primeiro lugar para fazer a guerra. Campinas: Papirus, 1988.

LUQUET, J. Le dessin enfantin. Paris: Félix Alcan, 1935

MARTINELLI, M. Curso de cartografia temática. São Paulo: Contexto, 1991.

OLIVEIRA, Lívia de. Estudo metodológico e cognitivo do mapa. In- Cartografia escolar / Rosângela Doin de Almeida (Organizadora). - 2.ed., 4ª reimpressão. - São Paulo: Contexto, 2021.

PAGANELLI, Tomoko Lyda. Para construção do espaço geográfico da criança. In- Cartografia escolar / Rosângela Doin de Almeida (Organizadora). - 2.ed., 4ª reimpressão. - São Paulo: Contexto, 2021.

PASSINI, Elza Yasuko. Alfabetização Cartográfica e a aprendizagem de geografia. - 1. ed. Cortez, 2012.

PIAGET, J. INHELDER, B. A representação do espaço na criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

ROSA, Odelfa. Os caminhos da alfabetização cartográfica. Espaço & Geografia, Vol.13, N°1 (2010), 119:147.

Published

2023-05-10

How to Cite

Silva, A., Alves, D., Caetano, R., & Dantas, S. (2023). School Cartography And Cartographic Literacy: Conceptions For Teaching Geography. Revista Verde Grande: Geografia E Interdisciplinaridade, 5(01), 128–143. https://doi.org/10.46551/rvg2675239520231128143