AUTISM AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: LITERATURE REVIEW

Authors

  • Claudiane Gomes de Assis Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Paulo Eduardo Gomes de Barros Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Walter Luiz Moura Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Wellington Danilo Soares Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

DOI:

https://doi.org/10.46551/rn2024152300089

Keywords:

Physical Education, Autism, School

Abstract

Analyze the interface between Physical Education and ASD in the school context, observing the scope of the professional, seeking information and knowledge that can help in the work of the Physical Education teacher through the inclusion of day-to-day, through a theoretical study. This is a literature review of a qualitative nature. It was carried out a bibliographic survey online in the main indexed databases, such as Google Scholar, Scientific Electronic Librany (SciELO) and Capes journals using the descriptors: Physical Education; Autism; School, using the Boolean connector "and". According to the data obtained through this study, it was possible to conclude that Physical Education brings numerous benefits to students with ASD, however there is still a lack of professional qualifications to work with this group, requiring greater coverage both in the training of professionals and in scientific production with themes aimed at this group. It was possible to verify that there was a great advance in Physical Education in working with people with Autism, the studies cited corroborate that the Physical Education teacher has a great importance in the process of acquiring cognitive, motor and social.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudiane Gomes de Assis, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Acadêmica do curso de Educação Física da Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes, Montes Claros, MG, Brasil – Concepção, desenho da pesquisa e redação do manuscrito. E-mail: claudianegomes06@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0009-0009-8768-6677 Lattes: http://lattes.cnpq.br/2604125066915540

Paulo Eduardo Gomes de Barros, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Mestre em Educação Física pela Católica de Brasília e docente do curso de Educação Física da Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes, MG, Montes Claros, Brasil, Análise e interpretação dos dados. E-mail: paulo.barros@unimontes.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5320-9615. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8050515281106378.

 

Walter Luiz Moura, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Mestre em Ciência da Motricidade Humana pela Universidade Castelo Branco e docente do curso de Educação Física da Universidade Estadual de Montes Claros – Unimontes, Montes Claros, MG, Brasil – Análise e interpretação dos dados. E-mail: walter.moura@unimontes.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0912-3333. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8037604394073512

References

BARBOSA, L.; GALLINA, I.; NUNES, C. C. Percepção dos responsáveis por crianças com autismo sobre a importância das aulas de educação física escolar. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 21, n. 1, p. 31, 2023.

BEGO, G. .; ANJOS, J. R. C. A importância da Educação Física Escolar Para a Formação do Indivíduo na Sociedade. Revista Saúde UniToledo, v. 4, n. 1, p. 13-26, 2020.

COSTA, W. C. P. et al. O Transtorno de Espectro Autista e a Educação Inclusiva sob a perspectiva de docentes em duas escolas de Belém no estado do Pará. Research, Society and Development, v. 11, n. 10, p. 1-9, 2022.

CRUZ, D. E.; CUNHA, A. A. C.; AMARAL, J. F. A importância da educação física no ambiente Escolar: contribuições, na formação do Indivíduo crítico e consciente. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física, Edição Especial. v. 5, n. 7, p. 2-16, 2022.

DIAS, F. K.; ANTUNES, F. R.; BORGMANN, M. E. O ensino da educação física com alunos com Transtornos do Espectro Autista (TEA): Inclusão em pauta. Revista Saberes Docentes, v. 8, n. 15, p. 55-78, 2023.

DIAS, H. L. A. B.; BORRAGINE, S. O. F. A inclusão de crianças autistas nas aulas de Educação Física escolar. Revista Expressão Da Estácio, v. 3,n. 1, p.1-12, 2020.

DURU, R. M. A educação física nos anos iniciais. Revista Educação Continuada, V.5 n.9, p. 103-114, 2023.

GAROZZI, G. V. et al. Educação Física escolar e inclusão: o que dizem os estudos. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 29, n. 3, p. 1-24, 2021.

LAUREANO, C. G.; FIORINI, M. L. S. Possibilidades da psicomotricidade em aulas de educação física para alunos com transtorno do espectro autista. Revista da associação brasileira de atividade motora adaptada, v. 22, n. 2, p. 317-332, 2021.

LIMA, R. R. História da Educação Física: algumas pontuações. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 7, n. 13, p. 246-257, 2020.

MAIA, J.; BATAGLION, G. A.; MAZO, J. Zarpellon. Alunos com transtorno do espectro autista na escola regular: relatos de professores de educação física. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 21, n. 1, p. 15-30, 2020.

MATOS, M. T.; VERDE, E. J. S. R. C.; CORRÊA, L. S. Educação Física e os temas transversais. Revista Ensino de Ciências e Humanidades-Cidadania, Diversidade e Bem Estar-RECH, v. 3, n. 1, p. 382-4-2, 2019.

MELLO, L. A.; FIORINI, M. L. S.; COQUEIRO, D. P. Benefícios da educação física escolar para o desenvolvimento do aluno com transtorno do espectro autista na percepção dos professores. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 20, n. 1, p. 81-98, 2019.

MINAYO, M. C. S. Ética das pesquisas qualitativas segundo suas características. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 9, n. 22, p. 521-539, 2021.

MOMMAD, M. L. A história da educação física escolar no Brasil: leis e decretos norteadores. Horizontes-Revista de Educação ISSN 2318-1540, v. 9, n. 16, p. 1-11, 2020.

QUIXABEIRA, A. P. S. et al. Metodologias ativas e o ensino de educação física: uma revisão da literatura. Revista Observatório, v. 7, n. 1, p. 1-14, 2021.

ROSSI-ANDRION, P. et al. Transtorno Do Espectro Autista e Educação Física escolar: revisão sistemática de literatura. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v. 22, n. 1, p. 175-194, 2021.

SANTOS, M. K. F. et al. O benefício da natação no tratamento de crianças diagnosticadas com TEA: um relato de experiência do trabalho realizado no instituto espaço vida no município de Vitoria De Santo Antão-PE. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 6, p. 35738-35748, 2020.

SANTOS, V. N. F.; RAMOS, P. A inclusão de pessoas com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na perspectiva histórico - cultural. Rein-Revista Educação Inclusiva, v. 6, n. 4, p. 1-13, 2021.

SILVA, J. P. F. et al. Entrelaçamento entre possibilidades, avanços e contribuições da psicanálise para o autismo. Revista Expressão Católica. v. 8. n. 1. p.17-28. 2019.

SILVA, I. C. P.; PREFEITO, C. R.; TOLOI, G. G. Contribuição da Educação Física para o desenvolvimento motor e social do aluno com Transtorno do Espectro do Autismo. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, v.20, n.1, p.71-80, 2019.

SILVEIRA, N. M. G.; SANTOS, L. K. F.; STASCXAK, F. M. Os desafios das crianças com autismo à Educação Inclusiva. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 4, p. 1-12, 2021.

SOUZA, A. L. et al . A Base Nacional Comum Curricular e seus desdobramentos para a Educação Física. Rev. Motriviv., Florianópolis , v. 31, n. 59, p.58123, 2019.

VIANA, A. C. V. et al. Autismo. Saúde Dinâmica, v. 2, n. 3, p. 1-18, 2020.

Published

2024-04-24 — Updated on 2024-05-14

Versions

How to Cite

ASSIS, C. G. de; BARROS, P. E. G. de; MOURA, W. L.; SOARES, W. D. AUTISM AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION: LITERATURE REVIEW. RENEF, [S. l.], v. 15, n. 23, p. 132–139, 2024. DOI: 10.46551/rn2024152300089. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/7192. Acesso em: 18 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)