Creative Practices in Mathematics Teaching: results of planning through Universal Design for Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n17a10

Keywords:

Inclusion, Creativity, Principles and Guidelines of UDL, Planning, Mathematics Education

Abstract

We analyze the excerpt of a creative pedagogical practice based on Universal Design for Learning (UDL) in Mathematics lessons for a 5th grade of Elementary School. It is part of a master's thesis at the Federal University of Paraná. The aim is to present how the integration of creativity and the principles of UDL transforms teaching, with a focus on teaching flexibility and student engagement. The study highlights inclusion in education as an ethical commitment, emphasizing practices that respect students' individualities. The pedagogical practice from the UDL perspective stimulated creativity and expanded access to knowledge, connecting Mathematics to everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAST — CENTER FOR APPLIED SPECIAL TECHNOLOGY. Universal Design for Learning Guidelines. 2018.

COELHO, José Ricardo Dolenga; GÓES, Anderson Roges Teixeira. Geometria e Desenho Universal para Aprendizagem: uma revisão bibliográfica na Educação Matemática Inclusiva. Educação Matemática Debate, v. 5, n. 11, p. 1-26, 2021. https://doi.org/10.46551/emd.e202122

COSTA, Priscila Kabbaz Alves; GÓES, Anderson Roges Teixeira. A Educação Especial e Inclusiva. In: GÓES, Anderson Roges Teixeira; COSTA, Priscila Kabbaz Alves. (Org.) Desenho Universal e Desenho Universal para Aprendizagem: fundamentos, práticas e propostas para Educação Inclusiva. v. 1. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 15-24.

GÓES, Anderson Roges Teixeira; COSTA, Priscila Kabbaz Alves. Do Desenho Universal ao Desenho Universal para Aprendizagem. In: GÓES, Anderson Roges Teixeira; COSTA, Priscila Kabbaz Alves. (Org.). Desenho Universal e Desenho Universal para Aprendizagem: fundamentos, prática e propostas para Educação Inclusiva. v. 1. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022, p. 25-33.

GÓES, Anderson Roges Teixeira; COSTA, Priscila Kabbaz Alves; GÓES, Heliza Colaço. Desenho Universal para Aprendizagem: a transformação necessária e urgente na Educação. In: GÓES, Anderson Roges Teixeira; COSTA, Priscila Kabbaz Alves. (Org.). Desenho Universal e Desenho Universal para Aprendizagem: fundamentos, práticas e propostas para Educação Inclusiva. v. 2. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023, p. 23-30.

GÓES, Heliza Colaço; MUNIZ, Paula Fernanda Gomulski; RAKSA, Paula Regina. Criatividade: processo criativo interligado à capacidade cognitiva, emocional e social alinhado ao pensamento complexo de Morin. In: GUÉRIOS, Ettiène Cordeiro; GÓES, Heliza Colaço; GÓES, Anderson Roges Teixeira. (Org.). Complexidade e formação de professores: entrelaces interteóricos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2024, p. 166-183.

LA TORRE, Saturnino. Avaliar a criatividade: um reto imaginativo. In: VALADEZ-SIERRA, María de los Dolores; BETANCOURT-MOREJÓN, Julián.; ZAVALA-BERBENA, María Alicia. (Coord.) Alumnos superdotados y talentosos: Identificación, evaluacion e intervencion. Una perspectiva para docentes. 2. ed. Ciudad de México: Editorial El Manual Moderno, 2012.

LA TORRE, Saturnino. Criatividade Aplicada: recursos para uma formação criativa. Tradução de Carmen Carballal. São Paulo: Madras, 2008.

LA TORRE, Saturnino. El diálogo analógico creativo: una estrategia de aprendizaje y evaluación integrador. Revista Qurriculum, n. 19, p 59-75, 2006.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.

MEYER, Anne; ROSE, David; GORDON, David. Universal Design for Learning: theory and practice. Lynnfield: Cast Incorporated, 2014.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora Ferreira da Silva; Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2000.

POSSAMAI, Janaína Poffo; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Elaboração/Formulação/ Proposição de Problemas em Matemática: percepções a partir de pesquisas envolvendo práticas de ensino. Educação Matemática Debate, v. 6, n. 12, p. 1-28, 2022. https://doi.org/10.46551/emd.v6n12a01

RAKSA, Paula Regina; GÓES, Heliza Colaço; GÓES, Anderson Roges Teixeira. Da curiosidade à experiência na exploração matemática: o planejamento em resposta ao Desenho Universal para Aprendizagem. In: Anais do 17° Encontro Paranaense da Educação Matemática. Curitiba, 2024, p 1-14.

SABIA, Juan. Matemática até na sopa. Tradução de Mell Brites. São Paulo: Schwarcz, 2020.

SEBASTIÁN-HEREDERO, Eladio. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira Educação Especial, v. 26, n. 4, p. 733-768, out./dez. 2020. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0155

SEBASTIÁN-HEREDERO, Eladio. Escola inclusiva: um novo olhar para o currículo de uma escola para todos. Revista Eletrônica da Educação, v. 1, n. 1, p. 68-77, 2018.

SEBASTIÁN-HEREDERO, Eladio; MOREIRA, Samantha Ferreira da Costa; MOREIRA, Fernando Ricardo. Práticas educativas pautadas no Desenho Universal para Aprendizagem (DUA). Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 17, n. 3, p. 1904-1925, jul./set. 2022. https://doi.org/10.21723/riaee.v17i3.17087

SEBASTIÁN-HEREDERO, Eladio; SENEDA, Elizete Varussa. Práticas educativas inclusivas: interface entre o gestor e o trabalho colaborativo no contexto de uma escola inclusiva. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 12, p. 31714-31722, 2019. https://doi.org/10.34117/bjdv5n12-259

Published

2025-05-10

How to Cite

RAKSA, Paula Regina; GÓES, Heliza Colaço; GÓES, Anderson Roges Teixeira. Creative Practices in Mathematics Teaching: results of planning through Universal Design for Learning. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 17, p. 1–15, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n17a10. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/8503. Acesso em: 27 jul. 2025.

Issue

Section

Paper