The role of mathematical experimentation in the development of creativity

Autores

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n17a13

Palavras-chave:

Mathematical Experimentation, Manipulatives, Reflection, Creativity

Resumo

Mathematics in Brazil is still predominantly taught from the perspective of transmission of knowledge, and differentiated practices are largely scarce in the classroom. In contrast to this concept, experimentation presents itself as an innovative methodology which puts students in the center of the learning process, allowing them to create hypotheses, devise their own strategies, and develop their argumentation and creativity. Manipulatives support this process, enabling the exploration of diverse strategies and innovative solutions. From this perspective, the study sought to understand how the basic curriculum of Brazil (BNCC) and international guidance documents treat the relation between experimental activities and the development of creativity in students. To this end, a qualitative approach was adopted using documentary research to analyze the selected primary sources. The results indicate that mathematical creativity is promoted when pedagogical practices value reasoning, reflection and experimentation.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

CAMACHO, Mariana Sofia Fernandes Pereira. Materiais manipuláveis no processo ensino/aprendizagem da Matemática: aprender explorando e construindo. 2012. 102f. Dissertação (Mestrado em Ensino da Matemática). Universidade da Madeira. Madeira.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean; DESLAURIERS, Jean-Pierre; GROULX, Lionel-H; LAPERRIÈRE, Anne; MAYER, Robert; PIRES, Alvaro P. (Org). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Tradução de Ana Cristina Arantes Nasser. Petrópolis: Vozes, 2008, p. 295-316.

CHILE. Ministerio de Educacíon. Bases Curriculares 1° Básico a 2° Medio: propuesta de actualización para consulta pública 2024. Santiago: Mineduc, 2024.

ESTEBAN, Maria Paz Sandín. Investigación cualitativa en Educación: fundamentos y tradiciones. Madri: McGraw-Hill, 2010.

FONSECA, João José Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UECE, 2002.

JELINEK, Karin Ritter. Jogos nas aulas de Matemática: brincadeira ou aprendizagem? O que pensam os professores? 2005. 147f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

LORENZATO, Sérgio (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2012.

LORENZATO, Sérgio. Para aprender Matemática. Campinas: Autores Associados, 2008.

MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. A criatividade na escola: três direções de trabalho. Linhas Críticas, v. 8, n. 15, p. 189-206, 2002. https://doi.org/10.26512/lc.v8i15.3057

MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. Criatividade e personalidade: implicações educativas. Campinas: Papirus, 1995.

MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. Criatividade, personalidade e Educação. Brasília: Editora UnB, 2008.

MATOS, José Manoel; SERRAZINA, Maria de Lurdes. Didática da Matemática. Lisboa: Universidade Aberta, 1996.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Principles and Standards. Reston: NCTM, 2000.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Principles to actions: ensuring Mathematical success for all. Reston: NCTM, 2014.

NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Professional teaching standards. Reston: NCTM, 1991.

PAIS, Luis Carlos. Intuição, experiência e teoria geométrica. Zetetike, v. 4, n. 2, p. 65-74, 1996.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Grupo de Trabalho de Matemática. Recomendações para a melhoria das aprendizagens dos alunos em Matemática. Lisboa: ME/GTM, 2020.

Arquivos adicionais

Publicado

25-05-2025

Como Citar

JELINEK, Karin Ritter. The role of mathematical experimentation in the development of creativity. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 17, p. 1–16, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n17a13. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/8450. Acesso em: 28 jul. 2025.

Edição

Seção

Artigos