Between noesis and semiosis: Analytic Geometry in textbooks through the lens of Semiotic Representations

Autores

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n18a14

Palavras-chave:

Semiotics, Textbooks, Duval, Analytic Geometry, Theory of Representations

Resumo

This paper investigates how analytical geometry is addressed in two collections of textbooks approved by the 2021 National Textbooks and Didatic Materials Program. The research is qualitative in nature and supported by the Teorema System. The analysis, based on the Theory of Registers of Semiotic Representation, shows a predominance of treatment and conversion activities, especially calculation and translation between registers. There is a scarce presence of training activities, which suggests a more instructive than exploratory approach. It is concluded that, although the materials mobilize multiple registers, there are limitations in the connections between them, which may restrict the development of broader semiotic skills by students.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

AMARAL, Rúbia Barcelos; MAZZI, Lucas Carato.; ANDRADE, Luciana Vieira; PEROVANO, Ana Paula. Livro didático de Matemática: compreensões e reflexões no âmbito da Educação Matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2022.

BOGDAN, Robert Charles; BIKLEN, Sara Knopp. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de Maria João Alvarez; Sara Bahia dos Santos; Telmo Mourinho Baptista. Portugal: Porto Editora, 1994.

BORBA, Rute; AZEVEDO, Juliana; BITTAR, Marilena. Representações semiótica e situações combinatórias em livros didáticos dos Anos Iniciais. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo, 2016, p. 1-12.

CHAVANTE, Eduardo; PRESTES, Diego. Quadrante: Matemática e suas Tecnologias: Sistemas Lineares e Geometria Analítica. Manual do Professor. São Paulo: Edições SM, 2020.

DENZIN, Norman Kent; LINCOLN, Yvonna Sessions (Ed.). Handbook of qualitative research. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage, 2000.

DUVAL, Raymond. Semiósis e pensamento humano: registro semiótico e aprendizagens intelectuais (Fáscículo I): registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Tradução de Lênio Fernandes Levy; Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Livraria da Física, 2023.

DUVAL, Raymond. Sémiosis et pensée humaine: registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. Bern: Peter Lang, 1995.

DUVAL, Raymond. Signe et objet (I): trois grandes étapes dans la problématique des rapports entre représentation et objet. Annales de Didactiques et de Sciences Cognitives, v. 6, p. 139-163, 1998.

GUIMARÃES, Gilda; GITIRANA, Verônica; CAVALCANTI, Milka Rossana; MARQUES, Mabel. Livros didáticos de Matemática nas séries iniciais: análise das atividades sobre gráficos e tabelas. In: Anais do IX Encontro Nacional de Educação Matemática. Belo Horizonte, 2007, p. 1-17.

LEONARDO, Fábio Martins. Conexões: Matemática e suas Tecnologias: Matrizes e Geometria Analítica. Manual do Professor. São Paulo: Moderna, 2020.

LITOLDO, Beatriz Fernanda. A contextualização e os níveis de demanda cognitiva de tarefas de Geometria presentes em Livros Didáticos de Matemática sob a perspectiva do Opportunity-to-Learn. 2021. 223f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática). Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

MACHADO, Ledo Vaccaro. Ler: Verbo Bitransitivo: reflexões sobre adaptação de avaliações para deficientes visuais. São Paulo: Editora Dialética, 2021.

SANTANA, Linus Tannure; GUALANDI, Jorge Henrique; SOARES, Maria Rosana. Registros de representação semiótica: experiência no ensino de funções quadráticas com alunos do Ensino Médio Integrado. Educação Matemática Debate, v. 3, n. 7, p. 8-30, jan./abr. 2019. https://doi.org/10.24116/emd.v3n7a01

SILVA, Izabella Batista; PRANDO, Giovani; GUALANDI, Jorge Henrique. Contribuições da Teoria dos Registros de Representação Semiótica para a análise do capítulo de funções de um livro didático. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-16, 2020. https://doi.org/10.24116/emd.e202006

VIDICH, Arthur; LYMAN, Stanford. Qualitative methods: their history in Sociology and Anthropology. Newburry Park: Sage. 2000.

Arquivos adicionais

Publicado

10-08-2025

Como Citar

GOBESSO, Naiara Camargo; AMARAL, Rúbia Barcelos; LITOLDO, Beatriz Fernanda. Between noesis and semiosis: Analytic Geometry in textbooks through the lens of Semiotic Representations. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 18, p. 1–17, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n18a14. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/8413. Acesso em: 5 dez. 2025.

Edição

Seção

Artigos