Digital video production: an invitation to creativity in Mathematics classes
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n17a04Palavras-chave:
Video Production, Creativity, Digital Technologies, Mathematics EducationResumo
The promotion of creativity in Mathematics lessons fosters an environment conducive to the development of active participants in their knowledge construction process. The approach to mathematical content through video production offers significant potential for teaching and learning. The study, of a qualitative nature, sought to reflect on how video production can stimulate creativity in Mathematics classes. The investigation was conducted at a technical school in the city São Paulo with 29 students from the Integrated Technical High School program. The analysis reveals that the act of producing videos supported the construction of knowledge in Analytical Geometry and that this practice provides an opportunity for a creative approach to the communication of mathematical ideas.
Downloads
Referências
AGUIAR, Reullyanne Freitas; SALES, Francisco Alexandre Lima; NERES, Raimundo Luna. Desvendando a Educação Financeira nos canais do YouTube: perspectivas e tendências para a educação. Educação Matemática Debate, v. 8, n. 15, p. 1-16, 2024. https://doi.org/10.46551/emd.v8n15a03
ALENCAR, Eunice Maria Lima; FLEITH, Denise de Souza. Barreiras à promoção da criatividade no Ensino Fundamental. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 24, p. 59-65, 2008. https://doi.org/10.1590/S0102-37722008000100007
BORBA, Marcelo de Carvalho; SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues; GADANIDIS, George. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
BORBA, Marcelo de Carvalho; SOUTO, Daise Lago Pereira; CANEDO JUNIOR, Neil da Rocha. Vídeos na Educação Matemática: Paulo Freire e a quinta fase das tecnologias digitais. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.
CÂNDIDO, Patrícia Terezinha. Comunicação em Matemática. In: SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez. (Org.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender Matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 15-28.
D’AMBRÓSIO, Beatriz Silva. Como ensinar Matemática hoje? Temas e Debates, v. 1, n. 2, p. 15-19, 1989.
DOMINGUES, Nilton Silveira. Festival de vídeos digitais e Educação Matemática: uma complexa rede de sistemas seres-humanos-com-mídias. 2020, 279f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
FLEITH, Denise de Souza. Criatividade: novos conceitos e ideias, aplicabilidade à educação. Revista Educação Especial, n. 17, p. 55-61, 2001.
FONTES, Bárbara Cunha. Vídeo, comunicação e Educação Matemática: um olhar para a produção dos licenciandos em Matemática da Educação a distância. 2019. 187f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
FRANCISCO JUNIOR, Wilmo Ernesto; BENIGNO, Ana Paula Aquino. Produção de vídeos amadores de experimentos: algumas contribuições para se pensar o processo educativo. Revista Exitus, v. 8, n. 2, p. 244-272, 2018. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2018v8n2id536
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Algumas notas sobre pesquisa qualitativa e fenomenologia. Interface, v. 1, p. 109-122, ago. 1997. https://doi.org/10.1590/S1414-32831997000200008
GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Pesquisa qualitativa e Educação (Matemática): de regulações, regulamentos, tempos e depoimentos. Mimesis, v. 22, n. 1, p. 35-48, 2001.
GONTIJO, Cleyton Hércules; CARVALHO, Alexandre Tolentino; FONSECA, Matheus Gianni; FARIAS, Matheus Pinheiro. Criatividade em Matemática: conceitos metodologia e avaliação. Brasília: Editora UnB, 2018.
GONTIJO, Cleyton Hércules; FONSECA, Mateus Gianni; CARVALHO, Alexandre Tolentino; BEZERRA, Wescley Well Vicente. Criatividade em Matemática: alguns elementos históricos na constituição do campo de pesquisa e de intervenção pedagógica. REnCiMa, v. 12, n. 5, p. 1-24, 2021. https://doi.org/10.26843/rencima.v12n5a20
IANELLI, Alexandra Carmo Caceres, SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues. Imagem da Matemática e multimodalidade em vídeos do “Festival de vídeos digitais e Educação Matemática”. Revista Paranaense de Educação Matemática, v. 12, n. 28, p. 20-45, 2023. https://doi.org/10.33871/22385800.2023.12.28.20-45
LÖSCH, Silmara; RAMBO, Carlos Alberto, FERREIRA, Jacques Lima. A pesquisa exploratória na abordagem qualitativa em educação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 18, p. 1-18 2023. https://doi.org/10.21723/riaee.v18i00.17958
MEIRELES, Sílvia Mourão; SCHIMIGUEL, Juliano. Produção de vídeos digitais na Educação Matemática: uma proposta para o ensino de Probabilidade. Revista BOEM, v. 12, n. 22, p. 1-23, 2024. https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0102
NEVES, Liliane Xavier. Intersemioses em vídeos produzidos por licenciados em Matemática da UAB. 2020. 304f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
NEVES-PEREIRA, Mônica; ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano. A Educação no século XXI e o seu papel na promoção da criatividade. Psicologia & Educação, v. 1, n. 1, p. 1-10, 2018.
OECHSLER, Vanessa. Comunicação multimodal: produção de vídeos em aulas de Matemática. 2018. 311f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
PAIS, Luiz Carlos. Ensinar e aprender Matemática. Autêntica, 2018.
PONTE, João Pedro. O estudo de caso na investigação em Educação Matemática. Quadrante, v. 3, n. 1, p. 3-18, 1994.
REZENDE, Daniela Vilarinho; FLEITH, Denise de Souza; BORGES, Clarissa Nogueira; JOLY, Maria Cristina Rodrigues Azevedo. Relação entre tecnologias da informação e comunicação e criatividade: revisão da literatura. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 36, n. 4, p. 877-892, out./dez. 2016. https://doi.org/10.1590/1982-3703001342014
ROCHA, Helena. Conhecimento matemático para ensinar com tecnologia: episódios da prática de uma professora. Educação Matemática Debate, v. 5, n. 11, p. 1-22, 2021. https://doi.org/10.46551/emd.e202125
SOUZA, Marcelo Batista; REIS, Diógenes Rocha; BELO, Edileusa do Socorro Valente. Quando a produção de vídeos movimenta a sala de aula de Matemática. Revista BoEM, v. 12, n. 22, p. 1-27, 2024. https://doi.org/10.5965/2357724X12222024e0112
WELMER, Marinete Santana Wutke; CARDOSO, Valdinei Cezar. Uma análise das pesquisas acerca da produção de vídeos educativos no contexto do ensino e da aprendizagem de Matemática pós-Covid-19. Em Teia, v. 15, n. 1, p. 20-40, 2024. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262034
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.