Creative Mathematics: video production with 5th year Elementary School Students
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n17a06Palavras-chave:
Teaching Mathematics, Video Production, Elementary School, CreativityResumo
The study investigated the production of digital videos for teaching quantities and measurements in the 5th grade of Elementary School. Using a qualitative approach and intervention research, the active participation of students in the creation of videos that related mathematical concepts to everyday life, such as measurements in supermarkets, was analyzed. The experience favored active learning, promoting engagement, creativity, and the development of abilities such as communication, teamwork, and critical thinking. The videos facilitated the understanding of the content and made learning more dynamic. Despite the challenges in organization and editing, students highlighted the importance of collaboration. It is concluded that audiovisual production, in a participatory approach, is an effective resource for making mathematics teaching more accessible and meaningful.
Downloads
Referências
AGUIAR, Katia Faria; ROCHA, Marisa Lopes. Práticas universitárias e a formação sócio-política. Anuário do Laboratório de Subjetividade e Política, n. 3/4, p. 87-102, 1997.
AMARAL, Rúbia Barcelos. Vídeo na sala de aula de Matemática: que possibilidades? Educação Matemática em Revista, v. 18, n. 40, p. 38-47, set. 2013.
AUSUBEL, David Paul. Educational psychology: a cognitive view. Nova York: Holt, Rinehart and Winston, 1968.
BANDURA, Albert. Self-efficacy: the exercise of control. New York: W.H. Freeman. 1997.
BASSO, Ilda; AMARAL, Sergio Ferreira. Competências e habilidades no uso da linguagem audiovisual interativa sob enfoque educacional. Educação Temática Digital, v. 8, n. 1, p. 49-71, 2006. https://doi.org/10.20396/etd.v8i1.1108
BELFORT, Joana Darc da Silva; NASCIMENTO, Alessandra Barbosa, SILVA, Américo Junior Nunes. Ensinar grandezas e medidas no 1º ano dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: o relato de uma experiência. In: Anais da VII Jornada Nacional de Educação Matemática. Passo Fundo, 2020, p. 1-10.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed., 2. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2023, p. 107-119.
BORBA, Marcelo de Carvalho. Matemática e tecnologia: novas perspectivas para o ensino. Autêntica, 2005.
BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola. Pesquisa qualitativa em Educação Matemática: notas introdutórias. In: BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loiola. (Org.). Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed., 2. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2023, p. 23-30.
BORBA, Marcelo de Carvalho; CANEDO JUNIOR, Neil da Rocha. Modelagem Matemática com produção de vídeos digitais: reflexões a partir de um estudo exploratório. Com a Palavra, o Professor, v. 5, n. 11, p. 171-198, 2020. https://doi.org/10.23864/cpp.v5i11.561
BORBA, Marcelo de Carvalho; GADANIDIS, George; SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática: sala de aula e internet em movimento 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
BORBA, Marcelo de Carvalho; NEVES, Liliane Xavier; DOMINGUES, Nilton Silveira. A atuação docente na quarta fase das tecnologias digitais: produção de vídeos como ação colaborativa nas aulas de Matemática. Em Teia, v. 9, n. 2, 2018. https://doi.org/10.36397/emteia.v9i2.237635
BORBA, Marcelo de Carvalho; OECHSLER, Vanessa. Tecnologias na Educação: o uso dos vídeos em sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, p. 181-213, out. 2018. http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v11n2.8434
BORBA, Marcelo de Carvalho; VILLARREAL, Mônica. Ester. Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking: information and communication technologies, modeling, visualization, and experimentation. New York: Springer, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.
CARDOSO, Valdinei Cezar; OLIVEIRA, Samuel R; KATO, Lilian Akemi. Where to learn math? A study of access to an educational channel on YouTube. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, v. 4, n. 3, p. 45-62, set./dez. 2014.
D'AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.
DEWEY, John. Experience and Education. New York: Macmillan, 1938.
DOMINGUES, Nilton Silveira. O papel do vídeo nas aulas multimodais de Matemática aplicada: uma análise do ponto de vista dos alunos. 2014. 128f Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
FARIAS, Severina Andréa Dantas; AZEREDO, Maria Alves; RÊGO Rogéria Gaudencio. Matemática no Ensino Fundamental: considerações teóricas e metodológicas. João Pessoa: SADF, 2016.
FERRÉS, Joan. Vídeo e Educação. Translated by Juan Acuña Llorens. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.1996.
JEWITT, Carey; BEZEMER, Jeff; O'HALLORAN, Kay. Introducing multimodality. New York: Routledge, 2016.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Translated by Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.
LORENZATO, Sérgio. (Org.). O laboratório de ensino de Matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.
MEDEIROS, Adalcidia Flávia Maria Duarte; SILVA, Sabrina Aparecida; FARIAS, Severina Andréa Dantas. Assimilação de conceitos de Matemática: discutindo atividades para o ensino de grandezas e medidas nos anos iniciais. In: Anais do VII Congresso Nacional de Educação. Campina Grande, 2021, p. 1-11.
MORÁN, José Manuel. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto; MORALES, Ofelia Elisa Torres (Org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015, p. 15-33.
MORÁN, José Manuel. O vídeo na sala de aula. Comunicação & Educação, n. 2, p. 27-35, 1995. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i2p27-35
O’HALLORAN, Kay. Historical changes in the semiotic landscape. From calculation to computation. In: JEWITT, Carey. (Ed.). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. London: Routledge, 2011, p. 98-113.
OECHSLER, Vanessa. Comunicação multimodal: produção de vídeos em aulas de Matemática. 2018. 311f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Translated by Bruno Charles Magne. Porto Alegre: Artmed. 2000.
PRENSKY, Marc. Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
RODRIGUES, Heliana de Barros Conde; SOUZA, Vera Lúcia Batista. A análise institucional e a profissionalização do psicólogo. In: KAMKHAGI, Vida Raquel; SAIDON, Osvaldo (Org.). Análise institucional no Brasil. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1987, p. 27-46.
SANTANA, Cosmerina Angélica Soares Cruz; SOUSA, Adriana Santos. Produção de videoaula e aprendizagem de matemática: uma opção possível?. Com a Palavra, o Professor, v. 1, n. 1, p. 1-10, 2016. https://doi.org/10.23864/cpp-v1-n1-51
SANTOS, Renan Pereira; SANT'ANA, Claudinei de Camargo; SANT'ANA, Irani Parolin. Produção de vídeos digitais em Educação Matemática: um olhar sobre teses e dissertações. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 10, n. 29, p. 1-18, 2023. https://doi.org/10.30938/bocehm.v10i29.10520
SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em Educação Matemática Crítica. Translated by Orlando de Andrade Figueiredo; Jonei Cerqueira Barbosa. Campinas: Papirus, 2008.
SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez; CÂNDIDO, Patrícia. Resolução de problemas. v 2. Porto Alegre: Penso, 2014.
SMOLE, Kátia Stocco. Entre o pessoal e o formal: as crianças e suas muitas formas de resolver problemas: In: SMOLE, Kátia Stocco; MUNIZ; Cristiano Alberto (Org.). A Matemática em sala de aula: reflexões e propostas para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 49-66.
SOUZA, Elizabeth Gomes. A aprendizagem matemática na modelagem matemática. 2012. 143f. Tese (Doutorado em Filosofia, Ensino e História das Ciências). Universidade Federal da Bahia. Salvador.
SOUZA, Joana Dourado França; COUTO, Edvaldo Souza. Snapchat: viver e aprender em meio a mensagens autodestrutivas. In: COUTO, Edvaldo Souza; PORTO, Cristiane; SANTOS, Edméa (Org.). Applearning: experiências de pesquisa e formação. Salvador: EDUFBA, 2016, p. 23-37.
TEIXEIRA, Jaylson; DINIZ, Leandro do Nascimento. Contribuições da produção de vídeos para o ensino da Matemática. Revista Docência e Cibercultura, v. 6, n. 3, p. 125-145, 2022. https://doi.org/10.12957/redoc.2022.63212
VYGOTSKY, Lev. Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Translated by José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
WELMER, Marinete Santana Wutke; CARDOSO, Valdinei Cezar. Uma análise das pesquisas acerca da produção de vídeos educativos no contexto do ensino e da aprendizagem de Matemática pós-Covid-19. Em Teia, v. 15, n. 1, p. 1-21, 2024. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2024.262034
WOHLGEMUTH, Julio. Video educativo: uma pedagogia audiovisual. São Paulo: Senac, 2005.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.