Mathematical Creativity Tests for Basic Education: analysis in the field of Arithmetic and their potentialities
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n17a14Palavras-chave:
Mathematical Creativity, Creativity Tests, Mathematical EducationResumo
Creativity is considered an important ability that contribute to the individual’s integral formation, is valued in the job market and induces scientific/technological progress. In the mathematical context, it is defined as the ability to generate multiple solutions to problems. The objective of the study was to reflect on the potential of creativity in Mathematics test items for structuring pedagogical work in Basic Education. For this, research that applied specific tests were analyzed, considering the structure of the items and its content, to order to verify its potential for developing mathematical creativity. By results, the potencial of the items analysed were discussed, above all, as instruments for pedagogical work organization for stimulating the critical and creative potential in Mathematics of students.
Downloads
Referências
AKGUL, Savas; KAHVECI, Nihat Gurel. A Study on the development of a Mathematics creativity scale. Eurasian Journal of Educational Research, v. 16, n. 62, p. 57-76, 2016.
ALMOULOUD, Saddo Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: Editora UFPR, 2007.
BALKA, Don Stephen. The development of an instrument to measure creative ability in Mathematics. 1974. 228f. Thesis (Doctorate in Education, Curriculum and Development). University of Missouri. Columbia.
BEZERRA, Wescley Well Vicente; GONTIJO, Cleyton Hércules; FONSECA, Mateus Gianni. Promovendo a criatividade em Matemática em sala de aula por meio de feedbacks. Acta Scientiae, v. 23, n. 1, p. 1-17, 2021. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6213
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Inep inicia aplicação do Pisa 2022 no Brasil. Brasília: MEC/Inep, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.
CARVALHO, Alexandre Tolentino. Criatividade compartilhada em Matemática: do ato isolado ao ato solidário. 2019. 350f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de Brasília. Brasília.
CARVALHO, Alexandre Tolentino. Relações entre criatividade, desempenho escolar e clima para criatividade nas aulas de Matemática de estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental. 2015. 132f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Brasília. Brasília.
D’AMBROSIO, Ubiratan. A Matemática como prioridade numa sociedade moderna. Dialogia, v. 4, p. 31-44, 2005. https://doi.org/10.5585/dialogia.v4i0.869
DUNN, James A. Tests of creativity in Mathematics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, v. 6, n. 3, p. 327-332, 1975.
FIORENTINI, Dario; GRANDO, Regina Célia; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra; CRECCI, Vanessa Moreira; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues; COSTA, Marina Carravero. O professor que ensina matemática como campo de estudo: concepção do projeto de pesquisa. In: FIORENTINI, Dario; PASSOS, Carmem Lúcia Brancaglion; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues. (Org). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática. Campinas: FE/UNICAMP, 2016, p. 17-41.
FONSECA, Mateus Gianni. Aulas baseadas em técnicas de criatividade: efeitos na criatividade, motivação e desempenho em Matemática com estudantes do Ensino Médio. 2019. 175f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de Brasília. Brasília.
FONSECA, Mateus Gianni. Construção e validação de instrumento de medida de criatividade no campo da Matemática para estudantes concluintes da Educação Básica. 2015. 104f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Brasília. Brasília.
FONSECA, Mateus Gianni; GONTIJO, Cleyton Hércules. Infográfico: Colocando em ação o pensamento crítico e criativo em Matemática. 2020.|↗|
FONSECA, Mateus Gianni; GONTIJO, Cleyton Hércules. Pensamento crítico e criativo em Matemática: uma abordagem a partir de problemas fechados e problemas abertos. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 34, p. 1-18, 2021. https://doi.org/10.46312/pem.v14i34.12515
FONSECA, Mateus Gianni; GONTIJO, Cleyton Hércules. Pensamento crítico e criativo em Matemática em diretrizes curriculares nacionais. Ensino em Re-Vista, v. 27, n. 3, p. 956-978, set./dez. 2020. http://dx.doi.org/10.14393/ER-v27n3a2020-8
GONTIJO, Cleyton Hércules. Relações entre criatividade, criatividade em Matemática e motivação em Matemática de alunos do Ensino Médio. 2007. 194f. Tese (Doutorado em Psicologia). Universidade de Brasília. Brasília.
GONTIJO, Cleyton Hércules; CARVALHO; Alexandre Tolentino; FONSECA, Mateus Gianni; FARIAS, Mateus Pinheiro. Criatividade em Matemática: conceitos, metodologias e avaliação. Brasília: Editora UnB, 2018.
GONTIJO, Cleyton Hércules; FLEITH, Denise de Souza. Avaliação da Criatividade em Matemática. In: ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano; BRUNO-FARIA, Maria de Fátima; FLEITH, Denise de Souza. (Org). Medidas de criatividade: teoria e prática. Porto Alegre: Artmed, 2010, p. 91-111.
GONTIJO, Cleyton Hércules; FONSECA, Mateus Gianni; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Apresentação – Pensamento criativo/criatividade em Matemática: ampliando os horizontes da pesquisa no cenário brasileiro. Zetetiké, v. 31, p. 1-12, 2023. http://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8675484
HADAMARD, Jacques. The psychology of invention in the mathematical field. Mineola: Dover, 1954.
HARPEN, Xianwei Y. Van; SRIRAMAN, Bharath. Creativity and mathematical problem posing: an analysis of High School students’ mathematical problem posing in China and the USA. Education Studies in Mathematics, v. 82, n. 2, p. 201-221, 2013. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9419-5
HAYLOCK, Derek W. A framework for assessing mathematical creativity in school children. Educational Studies in Mathematics, v. 18, n. 1, p. 59-74, 1987. https://doi.org/10.1007/BF00367914
HAYLOCK, Derek W. Recognizing mathematical creativity in schoolchildren. ZDM Mathematics Education, v. 29, n. 3, p. 68-74, 1997. https://doi.org/10.1007/s11858-997-0002-y
KATTOU, Maria; KONTOYANNI, Katerina; PITTA-PANTAZZI, Demetra; CHRISTOU, Constantinos. Connecting mathematical creativity to mathematical ability. ZDM Mathematics Education, v. 45, n. 2, p. 167-181, 2013. https://doi.org/10.1007/s11858-012-0467-1
KIM, Hongwon; CHO, Seokhee; AHN, Doechee. Development of Mathematical creative problem solving ability test for identification of the gifted in Math. Gifted Education International, v. 18, n. 2, p. 164-174, 2004. http://dx.doi.org/10.1177/026142940301800206
LEE, Kang Sup; HWANG, Dong-jou; SEO, Jong Jin. A development of the test for mathematical creative problem solving ability. Journal of the Korea Society of Mathematical Education, v. 7, n. 3, p. 163-189, 2003.
LEIKIN, Roza; LEV, Miri. Multiple solution tasks as a magnifying glass for observation of mathematical creativity. Proceedings of the 31st International Conference for the Psychology of Mathematics Education, v. 3. Seoul, 2007, p. 161-168.
LEIKIN, Roza; LEVAV-WAYNBERG, Anat; GUBERMAN, Raisa. Employing multiple solution tasks for the development of mathematical creativity: two comparative studies. In: Proceedings of the 7th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Poland, 2011, p. 1094-1103.
LEV-ZAMIR, Hana; LEIKIN, Roza. Saying versus doing: teachers’ conceptions of creativity in elementary mathematics teaching. ZDM Mathematics Education, v. 45, n. 2, p. 295-308, 2013. http://dx.doi.org/10.1007/s11858-012-0464-4
LIVNE, Nava L.; LIVNE, Oren E.; MILGRAN, Roberta. Assessing academic and creative abilities in Mathematics at four levels of understanding. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, v. 30, n. 2, p. 227-243, 1999.
MANN, Eric Louis. Mathematical creativity and school Mathematics: indicators of mathematical creativity in Middle School students. 2005. 130f. These (Doctorate in Philosophy) University of Connecticut. Connecticut.
NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Principles and standards for school Mathematics. Reston: NCTM, 2000.
NATIONAL COUNCIL OF TEACHERS OF MATHEMATICS. Procedural fluency: reasoning and decision-making, not rote application of procedures position. Reston: NCTM, 2023.
NATIONAL EDUCATION ASSOCIATION. Preparing 21st century students for a global society: an educator's guide to “the four Cs”. Washington: NEA, 2012.
NIKMAH, Ika Latifatun. Test instruments development of mathematical creative thinking ability in quadrilaterals materials for the seventh grade students. In: Proceedings of the 3rd International Conference on Advances in Education and Social Sciences. Istambul, 2017, p. 200-207.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Framework for the assessment of creative thinking in PISA 2021 (Third Draft). Paris: OECD Publishing, 2019.
ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. PISA 2022 Results (volume III): creative minds, creative schools. Paris: OCDE Publishing, 2024. https://doi.org/10.1787/765ee8c2-en
PIIRTO, Jane. Understanding creativity. Scottsdale: Great Potential Press, 2004.
PITTA-PANTAZZI, Demetra; SOPHOCLEOUS, Paraskevi; CHRISTOU, Constantinos. Spatial visualizers, object visualizers and verbalizers: their mathematical creative abilities. ZDM Mathematics Education, v. 45, n. 2, 199-213, 2013. http://dx.doi.org/10.1007/s11858-012-0475-1
POINCARÉ, Henry. O valor da ciência. Tradução de Maria Helena Franco Martins. Rio de Janeiro: Contraponto, 1995.
SILVER, Edward A.; CAI, Jinfa. An analysis of arithmetic problem posing by Middle School students. Journal for Research in Mathematics Education, v. 27, n. 5, p. 521-539, 1996. https://doi.org/10.2307/749846
SRIRAMAN, Bharath. The characteristics of mathematical creativity. The Mathematics Educator, v. 14, n. 1, p. 19-34, 2004. https://doi.org/10.63301/tme.v14i1.1868
URBAN, Klaus K. Recent trends in creativity research and theory in Western Europe. European Journal of High Ability, v. 1, n. 1, p. 99-113, 1991. https://doi.org/10.1080/0937445900010114
VASCONCELOS, Marcelo Camargos. Um estudo sobre o incentivo e o desenvolvimento do raciocínio lógico dos alunos através da estratégia da resolução de problemas. 2002. 81f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
VINCENT-LANCRIN, Stéphan; GONZÁLEZ-SANCHO, Carlos; BOUCKAERT, Mathias; DE LUCA, Federico; FERNÁNDEZ-BARRERA, Meritxell; JACOTIN, Gwénäel; Urgel, Joaquin; VIDAL, Quentin. Desenvolvimento da criatividade e do pensamento crítico dos estudantes: o que significa na escola. São Paulo: Fundação Santillana, 2020.
WALIA, Pooja; WALIA, Puneet. Development and standardisation of mathematical creativity test. International Journal of Advanced Research, v. 5, n. 7, p. 1293-1300, 2017. http://dx.doi.org/10.21474/IJAR01/4840
WALLAS, Graham. The art of thought. Londres: Butler & Tanner LTD, 1926.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.