From macro to micro: how do Brazilian educational normative documents guide creativity?
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n17a12Palavras-chave:
Mathematics Education, Creativity in Mathematics, Curriculum, Educational PoliciesResumo
What are the normative guidelines for creativity in Basic Education? Based on an analysis of six Brazilian normative educational documents (LDB, DCN, BNCC, BNCC Computing, BNC-Formação and BNC-Formação Continuada), we sought to understand how creativity is addressed at the macro (institutional) and micro (pedagogical practices) levels. Methodologically, the investigation began by reading the titles of chapters and sections of the documents, followed by searching for keywords, such as create and creativity, and then analyzing the corresponding excerpts. The results show that although creativity is mentioned, its presence in teaching practice is limited. It is concluded that a continuous and strategic effort is needed to expand and make its inclusion more effective through both public policies and pedagogical practices.
Downloads
Referências
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. As conexões trabalhadas através da Resolução de Problemas na formação inicial de professores de Matemática. REnCiMa, v. 10, n. 2, p. 1-14, jun. 2019. https://doi.org/10.26843/rencima.v10i2.2334
BOTELLA, Marion; BOURGEOIS-BOUGRINE, Samira; BURKHARDT, Jean Marie; CAROFF, Xavier; GUEGAN, Jérôme; MERCIER, Maxence; VINCHON, Florent; LUBART, Todd. Homo creativus: uma visão geral da pesquisa em criatividade. Recriai, v. 4, p. 1-24, 2023.
BRASIL. Lei n. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 27 dez. 1961.
BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 12 ago. 1971.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB n. 4, de 13 de julho de 2010. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília: Diário Oficial da União, 9 jul. 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Brasília: Diário Oficial da União, 29 out. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 4, de 29 de maio de 2024. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissionais do Magistério da Educação Escolar Básica (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados não licenciados e cursos de segunda licenciatura). Brasília: Diário Oficial da União, 3 jun. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Computação. Brasília: MEC/SEB, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.
CHAMBERLIN, Scott A..; LILJEDAHL, Peter.; SAVIĆ, Miloš. Organizational framework for book and conceptions of mathematical creativity. In: CHAMBERLIN, Scott. A.; LILJEDAHL, Peter; SAVIĆ, Miloš. (Ed.). Mathematical creativity: a developmental perspective. Cham: Springer, 2023, p. 41-54. https://doi.org/10.1007/978-3-031-14474-5_4
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GLĂVEANU, Vlad. O valor da criatividade [Entrevista]. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=ELX97l_vje8&t=79s; acesso 15 mar. 2025.
GONTIJO, Cleyton. Estratégias para o desenvolvimento da criatividade em Matemática. Linhas Críticas, v. 12, n. 23, p. 229-244, 2006. https://doi.org/10.26512/lc.v12i23.3321
INEP — INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Matriz de avaliação de Matemática — Pisa 2012. Brasília: INEP, 2012.
PERRENOUD, Philippe. Construindo competências. Entrevista concedida a Paola Gentile e Roberta Bencini. Nova Escola, n. 135, p. 19-31, set. 2000.
SUANNO, João Henrique. Escola criativa e práticas pedagógicas transdisciplinares e ecoformadoras. 2013. 297f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Católica de Brasília. Brasília.
VESCHI, Benjamin. Criatividade. 2019. Disponível em https://etimologia.com.br/criatividade; acesso 19 mar. 2025.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.