A creative geometric investigation in Middle School: the case of quadrilaterals

Autores

DOI:

https://doi.org/10.46551/emd.v9n17a15

Palavras-chave:

Geometry, Quadrilaterals, Creativity, Middle School

Resumo

The research aimed to analyze the mathematical creativity of students in Middle School in the production of different quadrilaterals in 3×3 grids, considering the fluency, flexibility and originality of the answers. Characterized as a qualitative approach research, it was observed that, in the answers of 12 students, although some showed the ability to generate varied solutions, there were difficulties in recognizing and using geometric transformations, such as rotations, reflections and translations. These results reveal the need for methodologies that encourage creativity and geometric thinking, for a deeper and more versatile learning. The research contributes to the debate on creativity in school Mathematics, fostering pedagogical practices that promote autonomy and critical thinking in the development of geometric skills and problem solving.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BODEN, Margaret. A. The creative mind: myths and mechanisms. 2nd ed. London: Routledge, 2004.

BORBA, Marcelo de Carvalho; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite; GRACIAS, Telma Aparecida de Souza. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática: 1º e 2º Ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática: 3º e 4º Ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

DUVAL, Raymond. Semiósis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Tradução de Lênio Fernandes Levy; Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Livraria da Física, 2009.

ERVYNCK, Gontran. Mathematical creativity. In: TALL, David. (Ed.). Advanced mathematical thinking. Dordrecht: Kluwer, 1991, p. 42-53. https://doi.org/10.1007/0-306-47203-1_3

FELDMAN, David Henry, CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly, GARDNER, Howard. Changing the world: a framework for the study of creativity. Washington: Praeger Publishers/Greenwood Publishing Group, 1994.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. História oral e Educação Matemática. In: FIORENTINI, Dario; GARNICA, Antonio Vicente Marafioti; BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; BORBA, Marcelo de Carvalho; ARAÚJO, Jussara de Loyola. (Org.) Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2020, p. 85-106.

GONTIJO, Cleyton Hércules. Currículo e criatividade no campo da Matemática. In: Anais da XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática, 2011, p. 1-12.

GONTIJO, Cleyton Hércules. Estratégias para o desenvolvimento da criatividade em matemática. Linhas Críticas, v. 12, n. 23, p. 229-244, 2006. https://doi.org/10.26512/lc.v12i23.3321

GONTIJO, Cleyton Hércules. Estratégias para o desenvolvimento da criatividade em Matemática. Linhas Críticas, v. 12, n. 23, p. 229-244, 2007. https://doi.org/10.26512/lc.v12i23.3321

GUILFORD, Joy Paul. The structure of intellect. Psychological Bulletin, v. 53, n. 4, p. 267-293, 1956. http://dx.doi.org/10.1037/h0040755

LEIKIN, Roza, LEVAV-WAYNBERG, Anat, GUREVICH, Irena; MEDNIKOV, Leonid. Implementation of multiple solution connecting tasks: do students' attitudes support teachers' reluctance?. Focus on Learning Problems in Mathematics, v. 28, n. 22, p. 1-22, 2006.

LEIKIN, Roza. Evaluating mathematical creativity: the interplay between multiplicity and insight1. Psychological Test and Assessment Modeling, v. 55, n. 4, p. 385-400, 2013.

LEIKIN, Roza. Exploring mathematical creativity using multiple solution tasks. In: LEIKIN, Roza; BERMAN, Abraham; KOICHU, Boris. (Ed.). Creativity in Mathematics and the Education of gifted student. Rotterdam: Sense Publishers, 2009, p. 129-145.

LEIKIN, Roza., LEVAV-WAYNBERG, Anat. Exploring mathematics teacher knowledge to explain the gap between theory-based recommendations and school practice in the use of connecting tasks. Educational Studies in Mathematics, v. 66, n. 3, p. 349-371, 2007. http://dx.doi.org/10.1007/s10649-006-9071-z

LORENZATO, Sergio. Apresentação. In: RÊGO, Rogéria Gaudencio; RÊGO, Rômulo Marinho; VIEIRA, Kleber Mendes. Laboratório de ensino de Geometria. Campinas: Autores Associados, 2012, p. xiii-xiv.

LORENZATO, Sergio. Por que não ensinar Geometria? Educação Matemática em Revista, v. 3, n. 4, p. 3-13, 1995.

MANN, Eric Louis. Mathematical creativity and school Mathematics: indicators of mathematical creativity in Middle School students. 2005. 130f. These (Doctorate in Philosophy) University of Connecticut. Connecticut.

MILLINGTON, John. Petiscos matemáticos: ideias interessantes para ocupar os momentos de lazer. Tradução de Joana Rosa. 2. ed. Lisboa: Editora Replicação, 2008.

PAVANELLO, Regina Maria. O abandono do ensino da Geometria no Brasil: causas e consequências. Zetetiké, v. 1, n. 1, p. 7-17, 1993. https://doi.org/10.20396/zet.v1i1.8646822

SILVA, Cristian Martins; KIEFER, Juliana Gabriele; CASTRO, Laura Tiemme; LEIVAS, José Carlos Pinto. Criatividade e Geometria: Possibilidades de Intervenção. Anais da 39ª Jornada Acadêmica Integrada. Santa Maria, 2024.

SILVER, Edward. A. Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing. ZDM Mathematics Education, v. 29, n. 3, p. 75-80, 1997. https://doi.org/10.1007/s11858-997-0003-x

STERNBERG, Robert J. The Nature of Creativity. Creativity Research Journal, v. 18, n. 1, p. 87-98, 2006. http://dx.doi.org/10.1207/s15326934crj1801_10

STERNBERG, Robert J.; GRIGORENKO, Elena L. Inteligência plena: ensinando e incentivando a aprendizagem e a realização dos alunos. Tradução de Maria Adriana Veríssimo Veronese. Porto Alegre: Artmed, 2003.

TORRENCE, Ellis Paul. Creativity in the classroom. What research says to the teacher. Washington: National Education Association, 1977.

VALE, Isabel; PIMENTEL, Teresa; BARBOSA, Ana. The power of seeing in problem solving and creativity: An issue under discussion. In: AMADO, Nelia; CARREIRA, Susana; JONES, Keith. (Ed.). Broadening the scope of research on mathematical problem solving: a focus on technology, creativity and affect. Cham: Springer, 2018, p. 243-272. https://doi.org/10.1007/978-3-319-99861-9_11

YIN, Robert Kuo-zuir. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução de Daniel Grassi. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Arquivos adicionais

Publicado

27-05-2025

Como Citar

SILVA, Cristian Martins da; KIEFER, Juliana Gabriele; LEIVAS, José Carlos Pinto. A creative geometric investigation in Middle School: the case of quadrilaterals. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 17, p. 1–17, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n17a15. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/8338. Acesso em: 29 jul. 2025.

Edição

Seção

Artigos