Creativity in Mathematics classes: insurrection via art and AI
DOI:
https://doi.org/10.46551/emd.v9n17a16Palavras-chave:
Creativity, Mathematics and Art, Gregory Kurasov, Artificial IntelligenceResumo
The study, in the form of a theoretical essay, discusses the exercise of creativity in math classes through art, giving rise to creativity as a creative power and as a way of being in the world. To make the discussions more tangible, images generated by Artificial Intelligence (AI) are used and an activity is proposed, inspired by the paintings of Russian artist Georgy Kurasov, which addresses mathematical elements and enhances creative thinking. The proposal defends art as an insurrection against the pimping/banality of life, inviting students to an aesthetic exercise in math class, to express themselves creatively in the world and to break away from the fast pace of productivity.
Downloads
Referências
ABRIL. Grandes mestres – Kandinsky. São Paulo: Abril, 2011.
ALENCAR, Eunice Soriano; FLEITH, Denise de Souza. Criatividade: múltiplas perspectivas. Brasília: Editora UnB, 2003.
ALEXANDRINO, Teresa. ArteNautas e Contadores de Histórias: uma prática de Arte e Educação no Colégio Internacional de Vilamoura. ExperimentArt, v. 2, n. 4, p. 11-42, 2017.
ALMEIDA, Maria da Conceição. Prefácio — Um alpendre lilás para a Educação. In: FARIAS, Carlos Aldemir. Alfabetos da alma: histórias da tradição na escola. Porto Alegre: Sulina, 2006.
ASIMOV, Isaac. Antologia 2. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1992.
BARBOSA, Gustavo. Criatividade e o conhecimento matemático no Íon, de Platão. Zetetiké, v. 31, p. 1-19, 2023. http://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8672174
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BOAVA, Diego Luiz Teixeira; MACEDO, Fernanda Maria Felício; SETTE, Ricardo de Souza. Contribuições do ensaio teórico para os estudos organizacionais. Revista Administração em Diálogo, v. 22, n. 2, p. 69-90, maio/ago. 2020. https://doi.org/10.23925/2178-0080.2020v22i2.41951
BORBA, Francisco da Silva. Dicionário UNESP do Português contemporâneo. Curitiba: Piá, 2011.
BRANDÃO, Ricardo Evangelista. A arte como expressão da vida como vontade de poder em Friedrich Nietzsche. Griot, v. 20, n. 2, p. 190-201, jun. 2020. https://doi.org/10.31977/grirfi.v20i2.1726
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática: 1º e 2º Ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2017.
BRITO, Arlete de Jesus; DALCIN, Andreia. Fotografia no ensino de Matemática: algumas possibilidades. Rematec, v. 17, n. 40, p. 60-73, 2022. https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2022.n40.p60-73.id504
CARDOSO, Virginia Cardia; PAULO, Rosa Monteiro; DALCIN, Andreia. A beleza matemática: uma proposta pedagógica de sensibilização estética para o ensino da Matemática. REnCiMa, v. 5, n. 2, p. 56-74, jul.dez. 2014. https://doi.org/10.26843/rencima.v5i2.840
CARMO, Luana Jéssica Oliveira; ASSIS, Lilian Bambirra; GOMES JÚNIOR, Admardo Bonifácio; TEIXEIRA, Marcella Barbosa Miranda. O empreendedorismo como uma ideologia neoliberal. Cadernos EBAPE.BR, v. 19, n. 1, p. 18-31, jan./mar, 2021. https://doi.org/10.1590/1679-395120200043
CARVALHO, Bryan Lucas Marques; DALCIN, A. Matemática e fotografia no Ensino Médio: entre enquadramentos e sombras. In: Anais do VIII Encontro Nacional do Grupo de Pesquisa História, Filosofia e Educação Matemática. Porto Alegre, 2023, p. 100-111.
COLE, Margherita. Painter uses geometric shapes to create colorful fragmentations of the human form. My modern met, 11 apr. 2021. Disponível em https://mymodernmet.com/georgy-kurasov-abstract-painting/
COUCHT, Edmond. Automatização de técnicas figurativas: rumo à imagem autônoma. In: DOMIGNUES, Diana (Org.). Arte, Ciência e Tecnologia: passado, presente e desafio. São Paulo: Editora Unesp, 2009, p. 397-406.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação para uma sociedade em transição. São Paulo: Livraria da Física, 2016.
DE TOMMASI, Livia. Juventude, projetos sociais, empreendedorismo e criatividade: dispositivos, artefatos e agentes para o governo da população jovem. Passagens, v. 6, n. 2, p. 287-311, maio/ago. 2014.
DEL PUPPO, Alessandro. Dalí e o surrealismo. In: ABRIL. Grandes mestres – Dalí. São Paulo: Abril, 2011, p. 10-36.
ENCICLOPEDIA ITAÚ CULTURAL. Art Déco [verbete]. 2017. Disponível em https://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo352/art-deco
ENCICLOPEDIA ITAÚ CULTURAL. Cubismo [verbete]. 2018. Disponível em https://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo3781/cubismo
ERNST, Bruno. The magic mirror of M. C. Escher. Köln: Taschen, 2007.
FAINGUELERNT, Estela Kaufman; NUNES, Katia Regina Ashton. Descobrindo Matemática na Arte: atividades para o Ensino Fundamental e Médio. Porto Alegre: Artmed, 2011.
FAINGUELERNT, Estela Kaufman; NUNES, Katia Regina Ashton. Fazendo Arte com a Matemática. Porto Alegre: Artmed, 2006.
FAINGUELERNT, Estela Kaufman; NUNES, Katia Regina Ashton. Tecendo Matemática com Arte. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FARIA, Ana Catarina; PERNETA, Andreia Filipa; TEIXEIRA, Carlota M.; FELIX, Francisca F. A complexidade da criatividade. In: POCINHO, Margarida; GARCÊS, Soraia. (Org.). Psicologia da criatividade. Funchal: Universidade da Madeira, 2018, p. 20-46.
FARTHING, Stephen. Tudo sobre arte: os movimentos e as obras mais importantes de todos os tempos. Rio de Janeiro: Sextante, 2010.
FEILER, Adilson Felício. Nietzsche e a arte como terapia da cultura: como opor resistência, para a superação em tempos de pandemia. Dissertatio, v. 54, p. 189‐211, 2021. https://doi.org/10.15210/dissertatio.v54i.19391
GESSER, Gabriel José; FLORES, Cláudia Regina; SCHUCK, Cássia Aline. Matemática e arte cubista: sobre uma experiência com crianças no ensino fundamental. Ensino e Multidisciplinaridade, v. 5, n. 1, p. 1-17, jan./jun. 2019.
GONTIJO, Cleyton Hércules. Relações entre criatividade, criatividade em Matemática e motivação em Matemática de alunos do Ensino Médio. 2007. 206f. Tese (Doutorado em Psicologia). Universidade de Brasília. Brasília.
GONTIJO, Cleyton Hércules; CARVALHO, Alexandre Tolentino; FONSECA, Mateus Giani; FARIAS, Mateus Pinheiro. Criatividade em matemática: conceitos, metodologias e avaliação. Brasília: Editora UnB, 2019.
HAN, Byung-Chul. Favor fechar os olhos: em busca de um outro tempo. Tradução de Lucas Machado. Petrópolis: Vozes, 2021.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis: Vozes, 2020.
KURASOV. Kurasov Fine Art. [s.d.]. http://www.kurasov.com/index.php
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes; João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
LIMA JÚNIOR, João. A arte de George Kurasov. Design Innova, 3 ago. 2012. Disponível em https://designinnova.blogspot.com/2012/08/a-arte-de-georgy-kurasov.html
LUBART, Todd. Psicologia da criatividade. Tradução de Márcia Conceição Machado Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2007.
MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. A criatividade na escola: três direções de trabalho. Linhas Críticas, v. 8, n. 15, p. 189-206, 2002. https://doi.org/10.26512/lc.v8i15.3057
MENEGHETTI, Francis Kanashiro. O que é um ensaio-teórico? Revista de Administração Contemporânea, v. 15, n. 2, p. 320-332, mar./abr. 2011. https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000200010
MORAIS, Maria de Fátima. Criatividade: conceito e desafios. Educação e Matemática, n. 135, p. 3-7, 2015.
NASIOTIS, Eleni. Dr. Chandra, Will I Dream? Surreal art and artificial intelligence. 2019. These (The Honors Program). Baylor University. Waco.
NASSIF, Luis. A arte do russo George Kurasov. Jornal GNC, 25 abr. 2012. Disponível em https://jornalggn.com.br/cultura/a-arte-do-russo-george-kurasov/
NIETZSCHE, Friedrich. A gaia ciência. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia de Bolso, 2012.
NIETZSCHE, Friedrich. A vontade de poder. Tradução de Marcos Sinésio Pereira Fernandes; Francisco José Dias de Moraes. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.
NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia no espírito da música. Tradução de Jacob Guinsburg. São Paulo: Abril Cultural, 1974.
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS PARA LA EDUCACIÓN, LA CIENCIA Y LA CULTURA. Inteligencia artificial y educación: guía para las personas a cargo de formular políticas. Paris: UNESCO, 2021.
PAPOCA, Agencla. Construtivismo na arte: o movimento, suas influências e repercussões. Laart, 3 mar. 2021. Disponível em https://laart.art.br/blog/construtivismo-arte
PAULINO, Felipe Freitas; SANTOS, Francisco Wilton Moreira; OLIVEIRA, João Luzeilton. O Código Da Vinci e o encontro entre Matemática, História e Arte. Educação Matemática Debate, v. 5, n. 11, p. 1-26, 2021. https://doi.org/10.46551/emd.e202107
PERAÇA, Maria da Graça; MONTOITO, Rafael. Criatividade e pensamento criativo: um estudo prático sobre os modelos de Wallas e Hadamard. Zetetiké, v. 31, p. 1-17, 2023. http://doi.org/10.20396/zet.v31i00.8671675
PERAÇA, Maria da Graça; MONTOITO, Rafael. História da Matemática no curso de Comunicação Visual: um projeto sobre a matemática maia. In: Anais do XI Seminário Nacional de História da Matemática. Natal, 2015, p. 1-11.
PEREIRA, Maurício Fernandes; ARAÚJO, Pedro da Costa; CRUZ JÚNIOR, João Benjamin; RIBEIRO, Fernanda Pimentel. Empreendedorismo e criatividade: uma análise crítica dos alunos formados em Administração à luz da percepção dos dirigentes. In: Anais do XIII Simpósio de Engenharia de Produção. Bauru, 2006, p. 1-12.
PESSOA, Fernando. Obra poética completa. Lisboa: Editora DC, 2015.
QUADROS, Paulo da Silva. Quem tem medo da inteligência artificial? Jornal da USP, 7 out. 2024. Disponível em https://jornal.usp.br/?p=812507
ROLINK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 edições, 2019.
SILVA, Júlio César Leite. Empreendedorismo: explorando novas fronteiras com inovação e criatividade. Revista Tópicos, v. 2, n. 12, p. 1-20, 2024. https://doi.org/10.5281/zenodo.13324532
SOARES, Sandro Vieira; PICOLLI, Icaro Roberto Azevedo; CASAGRANDE, Jacir Leonir. Pesquisa bibliográfica, pesquisa bibliométrica, artigo de revisão e ensaio teórico em Administração e Contabilidade. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 19, n. 2, p. 308-339, maio/ago. 2018. https://doi.org/10.13058/raep.2018.v19n2.970
SOUZA, Jéssica Juliane Lins. Traços surreais no encontro com Salvador Dalí e crianças e Matemática e oficina. 2018. 71f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
VALE, Isabel. Matemática e Arte: uma conexão a explorar no ensino da Matemática. Diálogos com Arte, n. 7, p. 223-242, 2017.
VERGANI, Teresa. A surpresa do mundo: ensaios sobre cognição, cultura e educação. Natal: Editorial Flecha do Tempo, 2003.
ZALESKI FILHO, Dirceu. Arte e Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
ZORDAN, Paola. Arte com Nietzsche e Deleuze. Educação & Realidade, v. 30, n. 2, p. 261-272, 2005.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.